محسنی‌اژه‌ای: مدعیان مبارزه با پولشویی حاضر نشدند این متهم را تحویل دهند

ابهام در فرار دوباره خاوری

قریب به 30 ماه پس از رسانه‌ای شدن پرونده اختلاس 3000 میلیارد تومانی، هنوز از سرنوشت یکی از متهمان کلیدی این پرونده خبری نیست: محمودرضا خاوری که زمانی مدیرعامل بانک ملی ایران بود. همان فردی که به بهانه «مشکلات عصبی حادث‌شده و بیماری مزمن» استعفا و به کانادا فرار کرد.
کد خبر: ۶۴۲۵۳۷

حالا دو سال و نیم پس از فرار اولیه خاوری، رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی می‌گوید: «پلیس کانادا مدعی شده خاوری از این کشور خارج شده‌ است.» ادعایی که هنوز اثبات نشده، اما در صورت صحت، باید آن را دومین فرار خاوری نامید.

پلیس ایران: تائید نمی‌کنیم

با این همه سرهنگ مسعود رضوانی، رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی توضیح داد: پلیس کانادا ابتدا با ادعای این‌که این فرد وارد کانادا نشده اعلام کرد که حتی در صورت ورود، هنوز از سوی پلیس شناسایی نشده است. این در حالی است که ما آدرس و محل سکونت خاوری را به پلیس کانادا اعلام کردیم. رضوانی افزود: چند روز قبل اینترپل کانادا در تماسی مدعی شد این فرد به‌یکی از کشورهای آمریکای جنوبی یا حوزه کارائیب متواری شده البته ما هنوز این موضوع را تائید نمی‌کنیم و این آخرین اطلاعاتی است که پلیس کانادا در اختیار ما قرار داده است. وی تاکید کرد: اعلان قرمز صادر شده از سوی اینترپل را به تمامی پلیس‌های کشورهای آمریکای جنوبی و حوزه کارائیب اعلام کردیم تا درصورت مشاهده این فرد، وی را دستگیر و مسترد کنند.

به گزارش فارس، رضوانی با اعلام این‌که هدف پلیس دستگیری این فرد است، افزود: قصد داریم علاوه بر کانادا درصورتی که این فرد به کشورهای دیگری متواری شده است، فضای بین‌المللی را برایش ناامن کنیم تا احساس ناامنی و خطر کند. در هر صورت باید فضای فعالیت این‌گونه افراد و مجرمان محدود شود. به گفته وی، احتمال دارد خاوری با مشخصات جعلی و تغییر هویت در کشورهای حوزه آمریکای جنوبی و حوزه کارائیب در حال تردد باشد که این امر ناشی از ضعف پلیس این کشورهاست.

دستگاه قضا، پلیس و وزارت خارجه به دنبال خاوری

در واکنش به این خبر، سخنگوی قوه قضاییه دیروز در نشست خبری خود درباره سرنوشت مدیرعامل پیشین بانک ملی گفت: قوه قضاییه پیگیر این موضوع است. بنده از محتوای این خبر چیزی نمی‌دانم و آن را در رسانه‌ها خوانده‌ام و هنوز از وزارت خارجه تائید این خبر را دریافت نکرده‌ام. با این حال متاسفانه مدعیان مبارزه با مفاسد پولشویی حاضر نشدند چنین فردی را که اتهام او فساد مالی است به ما تحویل دهند ؛ اکنون هم قوه قضاییه،‌ ناجا و وزارت امور خارجه دنبال این موضوع هستند.

او درباره دلایل وقوع مفاسد اقتصادی در کشور توضیح داد: در چند سال اخیر که پرونده‌های اختلاس، اخلال در نظام اقتصادی و تحصیل مال نامشروع داشتیم، بخصوص در پرونده 3000 میلیاردی، به این نتیجه رسیدیم که بعضی مراکز باید در بخشنامه‌ها، مصوبات و نظارت‌هایشان بازنگری داشته باشند. یکی از خواسته‌هایی که الان از دولت و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی داریم این است که نظارت‌هایی وجود داشته باشد تا این قبیل پرونده‌ها دیگر به وجود نیاید. تقویت نظارت‌های بانکی و اصلاح گمرک از این جمله است.

برای محکوم اصلی اختلاس، درخواست عفو نشده

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در مورد تغییر حکم متهم اصلی پرونده 3000میلیاردی از اعدام به حبس ابد، گفت: هیچ تغییری در احکام متهمان پرونده 3000 میلیاردی بخصوص متهمانی که حکم‌شان اعدام بوده، اتفاق نیفتاده و در مورد این پرونده برخی متهمان درخواست اعمال ماده 18 کرده‌اند که پذیرفته نشده است. همچنین در مورد درخواست متهمان پرونده میلیاردی درخواست عفو نشده و این افراد فقط یک مورد اعمال ماده 18 کرده بودند که آن هم رد شده است. همچنین بنده تاکنون متوجه نشده‌ام که این افراد تقاضای اعاده دادرسی داده باشند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسش دیگری درباره پرونده بابک زنجانی گفت: این فرد فهرست اموال خود را نوشته و به وزارت نفت اعلام کرده و هر اقدامی که در مقابل ادعای وزارت نفت لازم باشد، انجام می‌دهد. در این باره اگر احیانا جرمی صورت گرفته یا قصوری شده باشد، رسیدگی می‌شود.

مهم‌ترین بخش از اظهارات سخنگوی دستگاه قضایی در جمع خبرنگاران را در جدول زیر ببینید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها