اگر در این روزهای پایانی سال فکرهایی دارید و می‌خواهید با فرا رسیدن عید منزلتان را یا نو کنید یا با ایجاد تغییراتی در آن متفاوت‌تر از سال کهنه به نظر برسانید، چند راهنمای ساده در این نوشتار را بخوانید تا این کار را راحت‌تر انجام دهید.
کد خبر: ۶۴۰۸۹۳

جام جم سرا: در این روزهای بهمن که تاعید زیاد نمانده بازار لوازم تزئیناتی ساختمان هم گرم شده است. عده‌ای به دنبال بازسازی یا نوسازی منزل خود در ابعاد کم و زیاد هستند، عده‌ای صرفا به تزئینات منزل خود می‌اندیشند و مثلا به دنبال تعویض یا خرید وسایل تزئیناتی هستندو در‌‌نهایت گروهی هم به فکر تغییر و نونوار کردن درون منزل خود هستند. اگر جزو این گروه افراد هستید و در این کوران تورم و گرانی بودجه‌ای برای ایجاد تغییر در منزلتان در شب عید موجود است (که البته در بسیاری از خانواده‌ها اصلا موجود نیست!) این گزارش می‌تواند نمایی کلی از بازار بسیار متنوع تزئینات شب عید از لوستر، پارکت و لمینیت گرفته تا‌ام دی اف آشپزخانه و سرامیک کف به شما بدهد.

تعمیر و بازسازی در شب عید

تعمیر خانه و چکاپ آن یکی از گزینه‌های مهم و بدیهی موجود در فهرست هزینه‌های شب عید است. این چکاپ می‌تواند از تعمیر و بازبینی لوله‌ها و شیشه‌های شکسته خانه گرفته تا تعمیرات سرامیک‌های کف و گچ کاری‌های تازه دیوار باشد. همه این‌ها را می‌توان در همین چکاپ گنجاند و درستش کرد.
شاید بد نباشد به خرده ریزهای گوشه و کنار خانه توجه کنید. شمعی اضافه کنید، ظرف میوه‌ای بخرید، چراغ رومیزی به دست مبل جدیدتان اضافه کنید یا لوسترهای خانه را عوض کنید، هر کدام از این‌ها برای خودش دنیایی دارد و حال و هوای خانه را عوض می‌کند. البته همه این‌ها مستلزم این است که بدانیم برای نونواری خانه چقدر هزینه کنار گذاشته‌اید. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند سر و ته پاکسازی و نونوارکردن خانه و دستی به سر و گوش کشیدن آن را با عوض کردن چند رویه مبل و اضافه کردن کوسن و این جور چیز‌ها هم بیاورند، اما بعضی اوقات به بیشتر از این‌ها نیاز است و باید برای تعمیرات جزئی خانه اقدام کرد.

پای شرکت‌ها وسط می‌آید و قیمت‌هایشان

البته این روز‌ها راه‌های ساده‌تری هم برای انجام این برنامه‌ها هست، آن هم اینکه یکی از شرکت‌های متخصص تعمیرات و بازسازی خانه را خبر کنید. آن‌ها هم پس از دیدن خانه به شما می‌گویند چه باید بکنید.
یکی از مدیران این شرکت‌ها می‌گوید: «کار اصلی ما بازسازی خانه است. البته خدمات دیگری را هم در مدت زمان به آن اضافه کردیم. بازسازی خانه هم بیشتر به بازسازی داخل خانه، تعویض لوله کشی و شبکه سیم کشی ساختمان، تعویض شیرآلات و در مواردی خاص تغییر نقشه داخلی ساختمان و تقسیم بندی‌های آن تا جایی که امکان دارد، مربوط است. بیشتر هم کسانی مشتری ما هستند که خانه‌هایشان بالای ۲۵ سال عمر دارد یا از این خانه‌های تازه ساز بساز و بفروشی بوده که ۱۵ سال نرسیده باید برایش فکری بکنند. این جور خانه‌ها بیشتر مشکل عایق و آلودگی صوتی دارند و اینکه صدای بیرون به داخل خانه می‌آید. مشکل دیگرشان هم بیشتر مربوط به لوله کشی ساختمان است. مرمت این جور خانه‌ها با توجه به مساحت و اینکه چه موادی را برای خانه‌شان بخواهند بخرند (مصالح ایرانی یا خارجی) بین دست کم پنج تا هشت میلیون تومان هزینه دارد. البته اگر بخواهند پنجره‌ها را هم دو جداره کنند با توجه به تعداد پنجره‌ها دست کم باید دو میلیون تومان به این هزینه‌ها اضافه کنند.»
این مدیر درباره قیمت‌ها و نوع تعمیرات اساسی برای خانه‌های قدیمی‌تر می‌گوید: «اینجور خانه‌ها تعمیرات اساسی تری نیاز دارند و بیشتر باید تاسیسات داخل خانه به اضافه کفپوش و اینجور چیز‌ها هم باید تغییر کنند. اگر این نوع تعمیر‌ها نیاز باشد قیمت از هشت میلیون تومان شروع می‌شود. اما اگر تغییر کفپوش و دیوارپوش‌ها را هم به آن اضافه کنیم هزینه‌ها از ۱۲ میلیون تومان به بالا می‌شود؛ اگر به آن گچبری ساده هم اضافه کنیم روی این رقم دست کم باید سه میلیون تومان دیگر بگذارید. اگر هم بخواهید نوسازی تزئینات داخلی را به عهده بگیریم، باید هم قراردادی جدا ببندیم؛ چون تزئینات داخلی کاملا بر اساس سلیقه مشتری است و همه موارد در قرارداد ذکر می‌شود. شیوه دریافت پول هم در سه قسط است. خلاصه اینکه برای نونوار شدن خانه‌تان به طور متوسط تا ۲۰ میلیون تومان کنار بگذارید.

وسایل تزئینی می‌خریم

ایجاد تغییرات ساده‌تر در منزل برای بازگردانیدن تنوع و شادابی به محیط زندگی در شب عید را می‌توان با مبالغ کمتری هم انجام داد. اگر نخواهیم فرش و مبل را جزو این تغییرات به حساب بیاوریم، می‌توانید با افزودن وسایل تزئیناتی به هدفتان برسید. مثلا اگر فقط می‌خواهید طراوت و رنگی به خانه بدهید از بالش‌های کوچک و کوسن استفاده کنید. اگر وقت کافی برای دوخت و دوز ندارید از کوسن‌های رنگی آماده استفاده کنید. این کوسن‌ها از جفتی ۸۰۰۰ تومان تا ۲۵ و ۳۰ هزار تومان قیمت دارند. اگر کوسن‌ها را دارید، می‌توانید از روکش‌های جدید برای ایجاد تنوع استفاده کنید. رویه‌های کوسن را با توجه به اندازه آن می‌توانید از دانه‌ای ۴۰۰۰ تومان تا جفتی ۲۵ هزار تومان بخرید.
حال اگر به فکر تغییرات بیشتر هستید آباژور و چراغ‌های رومیزی، گزینه مناسبی است. هم می‌توانید با نور آن‌ها محیط بهتری بسازید و هم از طریق آن‌ها تقسیم بندی اتاق‌ها و سالن را تغییر دهید ضمن اینکه با این شیوه می‌توانید مصرف انرژی و برق را هم کنترل کنید.

چراغ خانه‌تان روشن

همچنین می‌توانید برای بهتر شدن جلوه خانه، دستی هم به لوسترهای خانه بکشید. این روز‌ها با اینکه لوستر سازی‌های داخلی با مشکلات عدیده و چند جانبه‌ای رو به رو هستند، اما می‌توان بازهم بین همین کارهای ایرانی لوسترهای خیلی زیبا با قیمت مناسب پیدا کرد. این روز‌ها هم که تا دلتان بخواهد در خیابان ۱۵ خرداد و لاله زار لوسترهای خارجی هست. از چینی گرفته تا کریستال چک و چینی (سرامیکی). به هر حال اینجا هم برای خودش دنیایی دارد. |شیرین سعیدی|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها