فوق‌تخصص بیماری‌های ریه کودکان خبر داد:

افزایش شیوع سیاه‌ سرفه در اواخر تابستان

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کودکان دو تا دوازده‌ماهه کشور بیشترین تعداد مبتلایان به سیاه سرفه را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۴۰۷۴۵

به گزارش ایرنا، سیدمحسن زهرایی افزود: براساس نتایج یک بررسی که طی سال‌های 1389 تا 1391 از سوی 47‌دانشگاه علوم پزشکی کشور انجام شد، 44 درصد مبتلایان به سیاه سرفه در کشور را کودکان دو تا دوازده ماهه را تشکیل می‌دهند که این میزان در کودکان زیر دو ماه به 12 درصد می‌رسد.سیاه سرفه، عفونت حاد تنفسی است و مشخصه آن وجود سرفه‌های طولانی مدت است. براساس تعاریف راهنمای کشوری مراقبت بیماری سیاه سرفه، تمام موارد سرفه بیش از دو هفته چنانچه با یکی از علائم بالینی حملات سرفه قطاری، صدای هوپ یا استفراغ بعد از سرفه همراه باشد، مشکوک به سیاه سرفه است. رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت به میزان درصد پایین موارد بیماری در سنین بالای ده سال در کشور نیز اشاره کرد و آن را نتیجه توجه نکردن کافی پزشکان به بیماری سیاه سرفه در بزرگسالان و جوانان برشمرد.

برفک دهان را جدی بگیرید

یک دندانپزشک توصیه کرد: ضایعات سفید رنگ داخل دهان که برفک نامیده می‌شود، جدی بگیرید؛ چراکه این ضایعات می‌توانند پیش سرطان باشند.

دکتر فریدون نعمتی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: برفک دهان به صورت مختلف در دهان بروز می‌کند. هر نوع ضایعه سفید رنگی که در سطح داخلی دهان دیده شود برفک دهان نامیده می‌شود و نیازمند بررسی است.

به گفته این دندانپزشک، هر نوع ضایعه سفید رنگ در داخل دهان باید معاینه شود؛ چراکه تشخیص درست و به‌موقع بیماری‌های دهان از اهمیت زیادی برخوردار است.

نعمتی افزود: البته وجود برفک دهان می‌تواند دلایل ساده‌تری هم داشته باشد. به‌عنوان مثال سفیدی روی سطح زبان ممکن است به دلیل رشد زائده‌های چشایی روی سطح زبان باشد که معمولا به علت کم‌خونی به روز می‌کند.

وی گفت: تشخیص زودهنگام بیماری‌های داخل دهان بخصوص برفک دهان برای تشخیص بیماری‌های احتمالی از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه این گونه ضایعات می‌تواند نشان‌دهنده پیش سرطان باشد که در این صورت تشخیص زودهنگام آن اهمیت بالایی دارد.

نعمتی، بهداشت مناسب را در پیشگیری از بروز بیماری‌های دهان و دندان مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: تغذیه خوب و به دور از مصرف مواد شیمیایی می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها