برگی از تاریخ

شاتل فضایی چلنجر منفجر شد

28سال پیش در روز 28 ژانویه سال 1986 میلادی شاتل فضایی چلنجر 73 ثانیه پس از آغاز پرتابش از پایگاه کیپ کاناورال در مرکز فضایی کندی ناگهان در مقابل دیدگان بهت زده میلیون ها بیننده تلویزیونی منفجر شد.
کد خبر: ۶۳۹۹۶۹
شاتل فضایی چلنجر منفجر شد

به گزارش جام جم آنلاین، دود سفیدرنگ غلیظی شبیه به پنبه در آسمان لاجوردین گسترش یافت.هفت سرنشین چلنجر در این حادثه کشته شدند.

پس از 5 سال پرواز و انجام 24 ماموریت فضایی پرواز شاتل های فضایی آمریکایی به امری عادی تبدیل شده بود. اما این ماموریت چلنجر از دیدگاه رسانه ها با سایر ماموریت های فضایی تفاوت داشت.

زیرا برای اولین بار یک شهروند عادی آمریکایی در جمع فضانوردان بود.

خانم کریستا مک اولیف آموزگار تاریخ در یک دبیرستان ایالت نیوهمپشایر متاهل و مادر 2 فرزند براساس قولی که ناسا از سال ها پیش تکرار کرده بود که روزی یک شهروند عادی را به فضا می فرستد ، فضانوردان حرفه ای را همراهی می کرد.

دلیل انفجار چلنجر اختلالی بود که در بوستر یکی از موتورهایش بروز کرد.

کابین شاتل چلنجر پس از انفجار با سرعت 300 کیلومتر در ساعت درآب های اقیانوس سرنگون و از هم متلاشی شد و با مرگ 7 فضانورد بزرگترین فاجعه ای فضایی آمریکا تا آن تاریخ رقم خورد.

در این حادثه ، فرانسیس اسکوبی ، مایکل اسمیت ، جودیت رسنیک ، رونالد مک نایر ، الیسون اونیزوکا ، گریگوری جارویس و کریستا مک اولیف جان خود را از دست دادند.

حادثه ای که بعدها مشخص شد عامل آن اشتباه انسانی و سهل انگاری بوده است.آن روز یک روز نحس برای سازمان ناسا بود که پس از 17 سال بار دیگر ناسا چنین روز نحسی را تجربه کرد.

17 سال پس از این حادثه و فقط با 3 روز اختلاف در روز اول فوریه سال 2003 شاتل فضایی کلمبیا پس از انجام ماموریت فضایی اش هنگام بازگشت به زمین و ورود به جو زمین منفجر شد و 7 سرنشین آن کشته شدند و دومین فاجعه بزرگ فضایی آمریکا رخ داد. بهرام افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها