در پی حوادث ناگوار اتوبوسهای سفری اسکانیا، معاون فنی- مهندسی پلیس راهور از توقف شماره‌گذاری این اتوبوس‌ها خبر داد.
کد خبر: ۶۳۸۳۳۱

به گزارش جام جم سرا به نقل از آرمان؛ ۸ شهریور امسال حوالی ساعت ۲۳ بود که تصادف و پس از آن آتش گرفتن دو دستگاه اتوبوس اسکانیا در محور تهران – قم و مرگ دلخراش ۴۴ مسافر در میان شعله‌های آتش مسئولان را تکان داد و پرونده ناایمنی اتوبوس‌های اسکانیا باز شد.
هرچند مسئولان شرکت عقاب افشان –تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا در ایران- در‌‌ همان زمان و پس از حادثه تلاش کردند همه مسائل به جز ناایمنی این اتوبوس‌ها را علت مرگ سرنشینان آن عنوان کنند اما آتش‌سوزی سریالی این اتوبوس‌ها پس از این حادثه موجب شد که توجه همه مسئولان روی نقص ایمنی این اتوبوس‌ها متمرکز شود.
رئیس پلیس راهور ناجا ۲۱ دی به تصادفات اتوبوس‌های اسکانیا اشاره کرد و گفت: به‌رغم اینکه این اتوبوس‌ها تنها ۹/۹‌درصد از اتوبوس‌های کشور هستند ۵۳‌درصد کشته‌های تصادفات اتوبوس‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این امر نشان می‌دهد نه تیر برق مقصر بوده و نه کاهش سرعت می‌توانسته در این خصوص تاثیرگذار باشد. لذا معتقدیم شرکت تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا به جای فرافکنی باید در خصوص رفع عیب این اتوبوس‌ها اقدام کند چرا که پلیس به هیچ عنوان در این خصوص از منافع مردم کوتاه نمی‌آید و طبق برنامه زمان بندی اعلام شده درصورت عدم رفع مشکل اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.
اسکندر مومنی با تاکید بر اینکه اگر پلیس موضوعی را مطرح می‌کند همه مسائل را از جمله تحریم، ‌مشکلات واردات و... در نظر می‌گیرد، گفت: زمانی که درخصوص رفع مشکل فنی پژو ۴۰۵ و هوو واکنش نشان دادیم با یک واکنش شدید از سوی شرکت‌های تولید کننده مواجه شدیم اما هم اکنون همگان می‌دانند که این خودرو‌ها مشکل داشتند و اقدام پلیس در جهت منافع مردم بوده است.
او گفت: قطعا داشتن یک برگه استاندارد نمی‌تواند از سوانح و حوادث پیشگیری کند و این امر موضوعی عرف در بین خودروسازان دنیاست که وقتی مشکلی در خودروی آن‌ها به‌وجود می‌آید ضمن عذرخواهی نسبت به رفع مشکل اقدام می‌کنند. این در حالی است که متاسفانه در کشور ما آقایان خودروساز به جای رفع مشکل می‌گویند خودروی ما به دلیل داشتن برگه استاندارد هیچ مشکلی ندارد. این در حالیست که برگه استاندارد کف استاندارد است نه سقف آن.
پیش‌تر نیز فرمانده پلیس‌راه کشور از نقص فنی اتوبوس‌های اسکانیا به شدت انتقاد کرده و گفته بود که تیمی ویژه مسئول جمع‌آوری مدارک و مستندسازی حوادث اسکانیا شده است.
فرمانده پلیس‌راه کشور ۶ دی از رخداد سه فقره آتش‌سوزی اتوبوس‌های اسکانیا از ۲۲ آذر خبر داد و گفت: این در حالیست که هیچ اتوبوس دیگری در کشور در این مدت آتش نگرفته است.
محمدرضا مهماندار با اشاره به مشکلات اتوبوس‌های اسکانیا و آتش‌سوزی آن‌ها گفت: بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد از ۲۲ آذر ماه تا ۶ دی ماه سه فقره اتوبوس اسکانیا دچار آتش‌سوزی شده‌اند که اولی در استان اصفهان در تاریخ ۲۲ آذر، دومی در استان ایلام در مرز مهران در ۲۵ آذر و سومی در شش کیلومتری رشت در ۴ دی ماه بوده است که خوشبختانه با اقدام بموقع رانندگان، مسافران بلافاصله از این اتوبوس‌ها تخلیه شدند و به جز اتوبوسی که در مرز مهران آتش گرفته و شاگرد اتوبوس دچار سوختگی شد، مابقی این حوادث خسارت جانی نداشته است.
او با اشاره به اینکه رخداد ۳ آتش‌سوزی در اتوبوس‌های اسکانیا ظرف ۱۵ روز به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست، گفت: بررسی‌های پلیس نشان داده تمامی این آتش‌سوزی‌ها به دلیل نقص فنی بوده است. این در حالیست که در این مدت هیچ اتوبوس دیگری در کشور دچار حریق نشده است. به گزارش ایسنا فرمانده پلیس راه کشور با اشاره به مهلت ارائه شده به شرکت اسکانیا در خصوص رفع عیب اتوبوس‌های تولیدی، گفت: درعین حال شرکت مذکور علاوه بر رفع عیب اتوبوس‌های تولیدی خود، باید نسبت به فراخوان اتوبوس‌های قبلی و رفع عیب آن‌ها نیز اقدام کند. چرا که درصورت تداوم آتش‌سوزی اتوبوس‌های اسکانیا، پلیس مجبور است تصمیماتی نیز برای اتوبوس‌های در حال تردد اتخاذ کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
كامیار
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
۰
۰
دست پلیس درد نكنه.جونه ملت بادمجون نیست.یه عده به خاطره منافعشون از جونه ملت مایه میزارن.باید باهاشون برخورد شدید بشه.این كاره پلیس راهور نشون داد برای ملت ارزش قائله.ممنون
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها