حاشیه خبر

رنگین‌کمان اذان‌های زیبا در صدا و سیما

اذان گفتن آیین زیبای اسلام برای فراخواندن پیروان این مکتب الهی به فرایض دینی و ستایش پروردگار است. اذان برای بیشتر جوانان و میانسالان یادآور صدای زیبای موذن‌زاده اردبیلی است و برای بسیاری از ما این صدای زیبا به خاطرات خوشمان از اولین نمازی که خوانده‌ایم، اولین سحرهای ماه رمضان یا جشن تکلیفمان پیوند خورده است.
کد خبر: ۶۳۳۸۰۷

مدتی است اذان در آثار نمایشی تلویزیون کارکردهای دراماتیک پیدا کرده است که از میان آنها می‌توان به صدای اذان به عنوان یک نماد تغییر و تحول شخصیت گلاب در سریال حلقه سبز به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا اشاره کرد.

اذان در تلویزیون سال‌ها بدون نوآوری ویژه‌ای به مخاطبان ارائه می‌شد و مهم‌ترین رویدادی که در پخش اذان شاهد بودیم به نوشتن معنی فارسی اذان و دعاهای قبل از آن مربوط است. خوشبختانه مدتی است که به ابتکار شبکه‌های تازه‌ تاسیس تلویزیون، اذان تماشایی هم شده و حس و حال متفاوتی برای مخاطبان خود ایجاد می‌کند.

این روزها هر شبکه بسته به نوع مخاطبانش تصاویر متنوعی برای پخش اذان تدارک می‌بیند و گاه در اقدامی خلاقانه بخش‌هایی از لحظات دعا و نیایش در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون را به نمایش می‌گذارد.

شبکه دو به عنوان شبکه کودک و خانواده اذان را با صدای یک نوجوان موذن ارائه می‌کند، شبکه نمایش که شبکه‌ای مخصوص نمایش فیلم است، هنگام پخش اذان گلچینی از نماهای مربوط به نیایش و نماز شخصیت‌های مختلف در فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی را به نمایش می‌گذارد، شبکه نسیم تصاویر زیبا و دیدنی از آفرینش خداوند و طبیعت را به مخاطبان ارائه می‌کند و دیگر شبکه‌ها نیز بر اساس گروه مخاطبان، رویکرد شبکه و خلاقیت برنامه‌سازان برای پخش اذان از شیوه‌های خلاقانه بهره می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که اولین بار رادیو جوان اذانی متفاوت را به مخاطبان خود ارائه کرد. این شبکه رادیویی برای اولین بار پیش از پخش اذان بخش‌هایی از صدای فیلم محمد رسول‌الله را پخش می‌کرد که حمزه به دستور پیامبر (ص) از بلال می‌خواهد که اولین اذان اسلام را در مدینه بگوید و بعد از آن اذان یکی از موذن‌های شناخته شده کشورمان به سمع مخاطبان می‌رسید.

سازمان صدا و سیما در یکی، دو سال اخیر اذان‌های متفاوتی را با صدای موذن‌های خوش‌صوت نیز تولید کرده که در موقع اذان‌های سه‌گانه آنها را پخش می‌کند، این مجموعه باعث شده، اذان‌های متنوعی به سمع و نظر مخاطب رادیو و تلویزیون برسد و آنها را برای عبادت آماده کند.

آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها