وام ساخت و خرید مسکن از 20 به 35 میلیون تومان افزایش یافت

جزئیات مصوبه افزایش وام مسکن

بانک مرکزی عصر دیروز ازمصوبه شورای پول واعتبار برای افزایش سقف تسهیلات ساخت وخرید مسکن بانک مسکن خبرداد.
کد خبر: ۶۳۳۴۱۰

به گزارش خبرنگار ما، این وام جدید با تسهیلات وعده شده صد میلیونی مسکن کاملا متفاوت و فقط مخصوص بانک مسکن است. تسهیلات صد میلیونی مسکن قرار است از طریق مکانیسم مالی کاملا جداگانه‌ای که ‌اکنون از سوی بانک مرکزی و وزارت راه وشهرسازی دردست بررسی ومذاکره است،از طریق راه‌اندازی صندوق‌های پس‌انداز مسکن پرداخت شود و این امر موکول به آینده است.

در همین حال دیروز شورای پول و اعتبار تغییرات جدیدی در رقم و اشکال وام خرید و ساخت مسکن از سوی بانک مسکن داد که در سه بخش افزایش تسهیلات ساخت و خرید عادی، تسهیلات خرید مسکن برای زوج‌های جوان و افزایش تسهیلات جعاله مسکن خلاصه می‌شود.

در اطلاعیه رسمی بانک مرکزی در این باره آمده است: پیرو اطلاع‌رسانی‌های قبلی بانک مرکزی درباره انجام بحث و بررسی کارشناسی در جهت افزایش سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن بانک مسکن و تصویب پیشنهادات کارشناسی در کمیسیون اعتباری بانک مرکزی، به اطلاع می‌رساند شورای پول و اعتبار در جلسه مورخ 17 دی 1392 پیشنهادات نهایی مصوب کمیسیون اعتباری بانک مرکزی را بررسی و عینا تصویب کرد.

متن مصوبه شورای پول و اعتبار به شرح ذیل می‌باشد:

1ـ سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن صرفا از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به مبلغ 350 میلیون ریال افزایش می‌یابد. سقف قبلی این تسهیلات 20 میلیون تومان بود که اکنون 15 میلیون تومان افزایش یافته است.

تبصره 1ـ در رابطه با تسهیلات ساخت، تقسیط سهم الشرکه تسهیلات مشارکت مدنی مجاز می‌باشد.

تبصره 2ـ متقاضیان واجد شرایط دیگر حساب‌های تعهدی بانک مسکن در صورت تمایل می‌توانند به صورت استفاده توامان از طریق تدارک اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تا سقف این ماده بهره‌مند شوند.

2ـ به‌منظور کمک به تامین مسکن زوج‌های جوان، سقف تسهیلات خرید برای هریک از زوجین که تاریخ وقوع عقد آنها از 17 دی 1392به بعد باشد، تا سقف مبلغ 250 میلیون ریال و جمعا معادل مبلغ 500 میلیون ریال بر روی یک واحد مسکونی (اخذ یک واحد مسکونی به‌عنوان وثیقه هر دو وام) از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تعیین می‌گردد. این درحالی است که اصولا تا پیش از این، چنین تسهیلاتی برای زوج‌های جوان وجودنداشت وشورای پول واعتبار تازه اقدام به صدور مجوز دراین باره کرده است.

بانک مسکن موظف است متون قرارداد اعطای این تسهیلات را به‌گونه‌ای تنظیم کند که وصول مطالبات بانک در مراحل قضایی و اجرایی با مشکل مواجه نشده و در عمل موجبات افزایش مطالبات معوق بانک را فراهم نسازد.

3ـ اعطای تسهیلات جعاله تعمیر و تکمیل واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تا سقف مبلغ یکصد میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی مجاز می‌باشد. سقف قبلی این تسهیلات هم قبلا پنج میلیون تومان بود که اکنون دو برابرشده است.

4ـ دوره بازپرداخت حداکثر تا 12 سال تعیین و کمتر از آن با توافق بانک و مشتری میسر خواهد بود.

5 ـ از تاریخ ابلاغ این مصوبه، جهت حصول اطمینان از تعادل منابع و مصارف،بانک مسکن موظف است هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد منابع و مصارف حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز را تهیه و به بانک مرکزی ارائه کند.

6 ـ ملاک تعیین نرخ سود فروش اقساطی خرید مسکن، ماده (9) مجموعه سیاست‌های پولی، اعتباری و نظارتی مصوب بیستم دی ماه 1390 بوده و تبصره (2) ماده صدرالاشاره صرفا ناظر بر تسهیلات اعطایی از محل حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن بانک مسکن است.

تغییرات جدید در پرداخت وام مسکن

درهمین حال یک مقام بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار مابا ارائه توضیحاتی درباره تغییر روش پرداخت وام مسکن، از حذف سپرده‌گذاری و دوره انتظار برای دریافت وام‌های جدید خبر داد.

وی گفت: تغییری که پرداخت تسهیلات جدید درمقایسه با دوره قبل دارد این است که دریافت آن صرفا از طریق خرید اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن امکان‌پذیر است؛ بنابر اشخاص لازم نیست برای این تسهیلات سپرده‌گذاری کنند یا مدتی منتظر بمانند.

وی افزود: اوراق گواهی حق تقدم مسکن دربورس وفرابورس موجود است.این اوراق در اعداد 500 هزار تومانی و یک میلیون تومانی منتشر شده‌ است. اشخاص باید با مراجعه به یک کارگزار بورس یا فرابورس متناسب با سقف تسهیلاتی که می‌خواهند از آن استفاده کنند، اوراق خریداری کرده و آن را به یکی از شعبات بانک مسکن تحویل وبرای دریافت وام اقدام کنند.وی اظهار کرد: مالک این اوراق کسانی هستند که برای دریافت وام دربانک مسکن سپرده‌گذاری کرده اما به هردلیل نمی‌خواهند وامشان رادریافت کنند و می‌خواهند آن را به شخص دیگری بفروشند. بانک مسکن برای قانونی کردن این خرید و فروش اوراق گواهی حق تقدم منتشر و مانند یک امتیاز آن را به این اشخاص تحویل داده تا به نسبت قیمت روز ـ مانند اوراق سهام ـ آن را در بورس به متقاضیان بفروشند.

وی افزود: به این ترتیب مثلا خرید یک وام 20 میلیونی تومان مسکن از طریق اوراق یاد شده هزینه‌ای اضافی برای خریدار دست دوم دربردارد که همان سود سپرده شخص سپرده‌گذار در بانک مسکن است.

وی اظهارکرد: شورای پول و اعتبار سود وام مسکن جدید را در حد 15درصد قبلی ثابت نگاه داشته و افزایش نداده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها