مرگ یک قطعه دلفین گوژپشت در ساحل قشم

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: جسد یک قطعه دلفین گوژپشت در ساحل جزیره قشم در محل پارکینگ شناورهای پایگاه دریابانی مشاهده شد.
کد خبر: ۶۳۲۹۲۴
مرگ یک قطعه دلفین گوژپشت در ساحل قشم

به گزارش مهر، عبدالوحید ریاضی فر در مورد مشاهده لاشه یک قطعه دلفین در سواحل قشم گفت: مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان قشم در پی گشت و کنترل و پایش سواحل و آبهای ساحلی پیرامون جزیره قشم پس از کشف یک قطعه دلفین گوژپشت در محل پارکینگ شناورهای پایگاه دریابانی مشاهده و اقدام به شناسایی گونه، بیومتری (زیست سنجی) و بررسی علت یا علل مرگ گونه مورد نظر کردند.

وی عنوان کرد: یک قطعه دلفین گوژپشت اقیانوسیه در سواحل جزیره قشم مشاهده شد، که با توجه به شواهد موجود و پس از بررسی وضعیت ظاهری حیوان مشخص شد علت مرگ احتمالا اشتباه در ناوبری است.

وی طول بدن این دلفین را 250 سانتیمتر، وزن تقریبی را 150 کیلوگرم و طول باله سینه ای را 35 سانتیمتر بیان کرد و افزود: جنسیت این دلفین به علت فساد لاشه نامشخص است.

ریاضی فر خاطرنشان کرد: دلفین گوژپشت از سه دسته ماهیان مناطق ساحلی تغذیه می کنند. بنابراین در آبهای کم عمق ساحلی با عمق کمتر از 20 متر، مصب رودخانه ها، خورها و آبهای اطراف جنگلهای مانگرو را ترجیح می دهد. احتمالا عمق آب از جمله فاکتورهای تعیین کننده در پراکنش زیستگاهی این پستاندار آبزی محسوب مب شود.

به گفته وی، در هر ردیف فک دندانهای این دلفین 29 تا 38 دندان دیده می شود. بیشترین طول بدن در جنس نر 2.3 متر و در جنس ماده 2.5 متر است. وزن آن ها 284 کیلوگرم ثبت شده است. نوزاد آنها حدود یک متر طول دارد. جمعیت این دلفین در آبهای دریای عمان کم است و از ماهی ها تغذیه می کند. این گونه در آبهای استان و اطراف جزایر بویژه قشم هنگام و لارک دیده می شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان بخشی از عوامل تهدید کننده و مخاطرات حیات دلفین ها بر اساس اعلام سازمان IUCN را وجود آلودگی نفتی، فلزات سنگین، مواد شیمیایی و سموم، تردد شناورها و برخورد و تصادم با شناورها و وجود فعالیت های صیادی شناورهای پرساینر که بیشترین مرگ و میر در جهان به این خاطر است.

وی همچنین وجود فعالیت های صیادی شناورهای ترالرپلاژیک و تورهای انتظاری عمقی، مانورهای نظامی و پراکنش امواج الکترونیکی شناورهای نظامی، خودکشی دسته جمعی که هنوز دلیل قطعی برای این امر مشخص نشده است، بیماری های اپیدمیک، تخریب زیستگاهها و کاهش منابع غذایی را هم از جمله موارد عمده نابودی دلفین ها عنوان کرد.

ریاضی فر بیان داشت: تمامی گونه های پستانداران دریایی در خلیج فاس اعم از نهنگ ها و دلفین ها به عنوان گونه های تحت حمایت محسوب شده و به عنوان گونه های در معرض خطر انقراض جهانی معرفی شده و به منظور ادامه حیات به طور جدی نیازمند کمک است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها