نخست‌وزیر عراق از ساکنان و عشایر​شهر فلوجه خواست تروریست‌ها را بیرون کنند

ارتش عراق ​آماده حمله به فلوجه

در حالی که برخی خبرها حکایت از احتمال یک حمله قریب‌الوقوع ارتش عراق به شهر فلوجه دارد، مقامات سیاسی این کشور از مردم و عشایر ساکن در این شهر می‌خواهند برای جلوگیری از خون‌ریزی‌های بیشتر تروریست‌ها را از شهر بیرون کنند. طی روزهای گذشته نبردهای سختی بین نیروهای ارتش عراق و گروه‌های تروریستی در دو شهر الرمادی و فلوجه جریان داشت که حتی به بمباران مناطقی از الرمادی منجر شد.
کد خبر: ۶۳۲۸۶۷

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سومریه نیوز، نوری المالکی نخست‌وزیر عراق از عشایر و ساکنان شهر فلوجه خواست برای جلوگیری از درگیری‌های مسلحانه بیشتر تروریست‌ها را بیرون کنند. بنابراین گزارش، شبکه تلویزیون دولتی العراقیه با پخش سخنان المالکی افزود، نخست‌وزیر به نیروهای امنیتی دستور داده است به مناطق مسکونی در شهر فلوجه حمله نکنند. شهرفلوجه در صد کیلومتری بغداد واقع شده و یکی از پایگاه‌های اصلی گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به القاعده به شمار می‌رود.

یک فرمانده پلیس عراق دیروز گفت در شمال، شمال شرقی و جنوب رمادی نیز درگیری‌هایی صورت گرفته است. ارتش عراق اعلام کرد طی چند روز گذشته موفق شده است الرمادی را از وجود گروه‌های تروریستی پاکسازی کند. یکی از مقامات بلندپایه عراق روز یکشنبه فاش کرد که نیروهای امنیتی در حال آماده‌سازی خود برای یک حمله گسترده به شهر فلوجه هستند. در درگیری‌های استان الانبار که طی سه روز گذشته شدت بیشتری گرفت، بیش از 200 نفر کشته شده‌اند. روز یکشنبه ارتش عراق برای حمله به مواضع تروریست‌ها در الرمادی از بمباران هوایی استفاده کرد که در جریان آن 25 نفر کشته شدند.

خشونت‌ها و حوادث خونبار استان الانبار موجب آوارگی تعدادی از خانواده‌های ساکن در این استان و فرار آنها به مناطق دیگر عراق شده است. به گزارش ایرنا، جمعی از آوارگان خارج شده از شهر فلوجه که موفق شدند از طریق بیابان‌های الانبار و از کانال‌های امنی که نیروهای دولتی عراق برای خروج امن آنها از فلوجه فراهم کرده‌اند خود را به مناطق شیعه‌نشین در کربلا، بابل و بغداد برسانند، مورد استقبال و پذیرایی گرم شیعیان این مناطق قرار گرفتند. همچنین گفته می‌شود شهرک‌های زائران حسینی وابسته به آستان مقدس امــام حسین(ع) و ابوالفضل العباس(ع) در کربلا که تا چند روز قبل پذیرای هزار نفر از زائران اربعین بود، اکنون برای پذیرایی و اقامت اهالی الانبار آماده شده است.

حمایت کاخ سفید

به دنبال اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا مبنی بر پشتیبانی از عملیات گسترده ارتش عراق در استان الانبار و نبرد با گروه‌های شبه‌نظامی، کاخ سفید نیز با صدور بیانیه‌ای از حمایت واشنگتن از این عملیات خبر داد. به گزارش ایسنا، در بیانیه کاخ سفید آمده است: آنتونی بلینکن معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در تماس با فالح الفیاض مشاور امنیت ملی عراق بر حمایت واشنگتن از عملیات نیروهای مسلح عراق که با هماهنگی عشایر در الانبار انجام می‌شود تاکید کرد. در این بیانیه آمده است: در این تماس تلفنی طرفین بر همکاری قوی امنیتی میان دو کشور و ضرورت همکاری کشورهای همسایه برای مقابله با تروریسم منطقه‌ای تاکید شده است. کاخ سفید بیان کرد: مسئولان عالی‌رتبه در کاخ سفید، وزارت خارجه و سفارت آمریکا در بغداد در رایزنی دائـــم با مسئولان عراقی با هدف حمایت از تلاش‌های موثر ضد گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق و شام» موسوم به داعش هستند.

در یک خبر دیگر به نقل از شبکه اسکای نیوز، ایاد علاوی رئیس فهرست العراقیه به نوری المالکی نخست‌وزیر این کشور برای حل بحران ناامنی در مناطق غربی این کشور راه‌حلی پیشنهاد کرد. وی ابراز داشت در صورت لزوم حاضراست میان دولت عراق و اعتصاب‌کنندگان در استان سنی‌نشین الانبار در غرب این کشور نقش میانجی را ایفا کند.

ناآرامی‌ها در استان غربی الانبار عراق گرچه طی روزهای گذشته نگرانی‌ها درباره فعالیت گروه تروریستی داعش را افزایش داده، اما دولت مرکزی تاکنون توانسته است کنترل اوضاع را در دست داشته باشد و اجازه ندهد گروه‌های شبه‌نظامی آنچنان که در ذهن داشتند امارتی اسلامی در این منطقه تاسیس کنند. منابع عراقی می‌گویند در روزهای آینده شهرهای این استان از وجود تروریست‌ها پاکسازی خواهد شد، ولی به نظرمی رسد به دلیل تفکرات علمای منطقه و نوع برخوردشان با اقدامات دولت در سال‌های گذشته و پیروی بخشی از مردم از این نوع تفکرات، خلاص شدن از تروریست‌ها بسادگی امکان‌پذیر نباشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها