در کنار کشورهایی مانند سوریه و لبنان که همچنان در فضایی امنیتی قرار دارند عراق از سه شنبه هفته گذشته با ناآرامی‌های گسترده‌ای همراه شده است که محور آن را نیز تحرکات گروه‌های تروریستی و القاعده با محوریت داعش در الابنار و منطقه فلوجه و الرمادی تشکیل می‌‌دهد.
کد خبر: ۶۳۳۱۶۲
نگاه جدید آمریکا به عراق

بر اساس گزارش های منتشره گروه‌های تروریستی تحت پوشش تحصن‌های مردمی به دنبال چینش ساختار تجزیه عراق بوده اند چنانکه پس از جمع آوری این تحصن‌ها و آشکار شدن حقایق پشت پرده آنها، تحرکات مسلحانه تروریست ها آغاز شد که نشانگر برنامه ریزی آنها و متحدان عربی و غربی آنان برای بحران سازی در عراق است.

در کنار آنچه در این کشور می‌گذرد مواضع آمریکا در قبال تحولات الانبار امری قابل توجه است چنانکه کری وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که آمریکا از ارتش عراق حمایت می‌کند اما نیرویی اعزام نمی‌کند.

همچنین آمریکا از اجرای تعهدات نظامی خود به عراق خبر داده است در حالی که تا پیش از این از اجرای آنها خودداری می‌کرد.  در این چارچوب می‌توان گفت که کشورهای غربی نیز از پیامدهای فاجعه بار تقویت گروه‌های تروریستی در منطقه به هراس افتاده‌اند چرا که دریافته‌اند مقصد بعدی آنها می تواند اروپا و‌آمریکا باشد.

بر این اساس حذف آنها در معادلات منطقه را امری مهم برای امنیت خود می‌دانند. از سوی دیگر افشای جنایات گرو‌ه‌های تروریستی در سوریه، عراق و لبنان موجب شده تا غرب دیگر نتواند به حمایت از آنها ادامه دهد و در ظاهر هم که شده به انتقاد از آنها می‌پردازد تا جایگاه خود را در میان ملت‌های منطقه و افکار عمومی جهان احیا نماید چنانکه این کشورها مجبور شدند تا برخی از گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهند تا پرونده خود را در کشتار مردم سوریه و بحران‌های منطقه پاک ساخته تا شاید بتوانند در آینده منطقه ایفای نقش کنند.

در همین حال آمریکا به دنبال بازگشت به عراق است و اکنون این سناریو وجود دارد که با استفاده از شرایط بحرانی این کشور به دنبال تحقق طرح مذکور با مؤلفه‌های امنیتی است در حالی که به ظاهر ادعای عدم دخالت نظامی در عراق را مطرح می سازد. به هر تقدیر آنچه مسلم است آنکه غرب که زمانی حامی اصلی تروریست‌ها در منطقه بوده اکنون از پیامدهای آن به هراس افتاده و سعی دارد تا با استفاده از کشورهای منطقه به حذف تهدید امنیتی علیه خود بپردازد لذا در کنار کاهش حمایت‌های آشکار از گروه‌های تروریستی طرح حمایت از مبارزه با این گروه‌ها را مطرح می‌سازد.

قاسم غفوری_جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها