در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
قاسم ساکتی در نشست پیگیری طرحهای مهم خراسان رضوی در مشهد افزود: این طرح با فناوری روز دنیا اجرایی خواهد شد، ضمن اینکه طراحی مفهومی آن اکنون توسط یک شرکت اسپانیایی در حال انجام است و مطالعات پایه آن تا پایان سال به انجام میرسد.
وی گفت: تامین مالی این طرح از طریق فاینانس انجام میشود و هماینک با طرف چینی مذاکراتی صورت گرفته و توافق اولیه نیز با برآورد حدود دو میلیارد دلار انجام شده است.
مدیر طرح برقیسازی راهآهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در این چارچوب سهم کشورمان 69 و طرف چینی 31 درصد تعیین شده، ضمن اینکه مباحث مربوط به فاینانس تا بهمن ماه قطعی میشود. زمانبندی اجرای این طرح 40 ماه تعیین شده، اما امیدواریم طی 36 ماه به پایان برسد.
وی گفت: این طرح هشت پیمانکار دارد که دو پیمانکار آن خارجی و شش مورد دیگر داخلی است، ضمن آنکه به دلیل گستردگی از سایر ظرفیتهای بخش خصوصی در استانهای مسیر و نیز کشور هم استفاده خواهد شد.
ساکتی ادامه داد: با اجرای این طرح، زائران حرم مطهر رضوی با سرعت 200 کیلومتر در ساعت و ظرف شش ساعت مسیر مشهد ـ تهران را طی خواهند کرد. در این طرح ظرفیت جابهجایی 34 میلیون مسافر و ده میلیون تن بار در سال پیشبینی شده ضمن اینکه اولویت با بخش مسافر است. انجام این طرح مصرف سوخت را 77 درصد کاهش داده و موجب صرفهجویی 347 میلیون لیتری سوخت میشود.
وی افزود: اگر برق مورد نیاز راهآهن مشهد ـ تهران از نیروگاه گازی به جای نیروگاه دیزلی تامین شود، میزان صرفهجویی سوخت به 479 میلیون لیتر در سال افزایش مییابد.
مدیر طرح برقیسازی راهآهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: با اجرای این طرح همچنین 59 درصد از آلودگیهای زیستمحیطی و 75 درصد هزینه تعمیر و نگهداری خط آهن مشهد ـ تهران کاهش می یابد. تعداد لکوموتیوهای مسیر هم 55 درصد کم میشود و اشتغالزایی ناشی از آن در طول دوره بهرهبرداری و ساخت نیز 11 هزار و 300 نفر خواهد بود.
وی در ادامه افزود: براساس معیارهایی چون جمعیت مسافر، شرایط جغرافیایی و خطوط هندسی، توجیه فنی و اقتصادی این طرح از مهمترین پروژههای دارای اولویت در کشور است.
وی اظهار کرد: بیش از 40 درصد ظرفیت مسافری ناوگان ریلی کشور در محور خراسان رضوی جابهجا میشود، ضمن آنکه به لحاظ باری هم این جایگاه را دارد.
وی در مورد سابقه طرح برقی کردن راهآهن مشهد ـ تهران گفت: مطالعات برقی کردن این مسیر از سال 85 توسط یک شرکت ایتالیایی انجام شد و در سال 87 پس از اخذ مجوزهای مختلف در بودجه همان سال گنجانده شد و پیمانکار بعد از دو بار برگزاری مناقصه بینالمللی مشخص گردید و قرار شد به روش BOT اجرایی شود.
مدیر طرح برقیسازی راهآهن جمهوری اسلامی ایران افزود: بعد از دو سال پیشرفت این طرح حدود 3 درصد است، ضمن اینکه بعد از شش سال از زمان نخستین برآورد اعتبار، رقم اعتبارات مورد نیاز بسیار تغییر کرده است.
استاندار خراسان رضوی نیز در نشست ستاد پیگیری طرحهای مهم استان خراسان رضوی که اختصاص به بررسی مسائل و مشکلات دو طرح برقی کردن قطار مشهد ـ تهران و کنارگذر شمالی شهر مشهد داشت، گفت: تسریع در اجرای طرح برقی کردن قطار مشهد ـ تهران از خواستهها و اولویتهای این استان است.
محمدحسین فروزانمهر افزود: این طرح بعد از چندین سال پیشرفتی در حدود 3 درصد داشته، بنابراین روند کار مطلوب نیست و باید در یک بازه زمانی منطقی به پایان برسد.
وی اظهار کرد: به نظر میرسد اجرای این پروژه بیش از 36 تا 40 ماه که در برنامه زمانبندی دیده شده طول بکشد، لذا باید اعتبار نهایی مورد نیاز و ابهامات آن برآورد و مشخص شود.
به گفته استاندار خراسان رضوی، چندین طرح بزرگ در کشور در حال اجرا ست، اما شاید هیچیک به اندازه قطار سریعالسیر و نیز طرح برقی کردن قطار مشهد ـ تهران دارای اولویت نیست و توجیه اقتصادی و اجتماعی لازم را ندارد.
به گزارش ایرنا، وی با اشاره به حجم گسترده زائر و مسافر در محور خراسان رضوی بویژه مشهدالرضا افزود: بیش از 40 درصد ناوگان حمل و نقل ریلی کشور مربوط به خراسان رضوی است و این خود از جمله مباحثی است که اجرای این طرحهای ریلی را در محور مشهد بیش از هر نقطه دیگر کشور دارای توجیه میکند.
او ادامه داد: انتظار میرود طرح قطار سریعالسیر هم در کنار طرح برقی کردن راهآهن مشهد ـ تهران دنبال شود، زیرا هریک از این طرحها جایگاه خود را دارد و جزو مطالبات مردم است.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین خبر داد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
استاد دانشگاه تهران مطرح کرد:
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد