موبایل، این دم و دستگاه ارتباطی مخوف، پدیده عجیبی است. دم و دستگاه پیچیده‌ای که روز به روز هم با نصب انواع و اقسام نرم‌افزارهای ارتباطی اینترنتی روی آن، بیشتر از پیش، پیچیده می‌شود. چنان‌که کم‌کم دارد از حالت تلفن همراه خارج و به یک شعبه اینترنت، بانک، بازار، بازی‌های الکترونیکی، نقشه‌شناسی، رستوران‌یابی و ... الی ماشاءالله امکانات دیگر، تبدیل می‌شود. این وسط فقط کم بود که این تلفن همراه، آسیب‌هایی هم برای مصرف‌کننده دربر داشته باشد. گل بود، به سبزه هم آراسته شد. اگرچه ثابت نشده، اما برخی از محققان وارد، بر این اعتقادند که این وسیله ارتباطی می‌تواند در درازمدت و کوتاه‌مدت، اثراتی را بر سیستم حیاتی بدن انسان بگذارد.
کد خبر: ۶۲۶۸۵۱

بسته پیشنهادی: از آنجا که سلامت شما، انگیزه ما و باعث خوشحالی ماست؛ فلذا در راستای آنچه که دانشمندان فرض و عرض کردند، نکاتی برای کاستن از حجم این آسیب‌های احتمالی، بشدت عرض می‌کنیم:

1ـ کاستن از زمان مکالمه: کاربران عزیز باید حداکثر زمان مکالمه با موبایل را به یک تا دو دقیقه در هربار کاهش دهند. هرچند که شاید خیلی سخت باشد؛ بخصوص برای نسوان محترمه، اما برای کمک به این کار، می‌توانید قبض‌های تلفن همراه را قاب کنید و بزنید روی دیوار مقابلتان، یا که در جاعکسی کیف جیبی‌تان قرار دهید.

2ـ استفاده از هندزفری: در طول مکالمه از هندزفری‌های مطمئن که راست از گوشی شما به گوش شما می‌روند، استفاده کنید. نترسید؛ کسی خیال نمی‌کند که سمعکی شده‌اید. فقط یادتان نرود که آن گوش دیگرتان که خالی است، بلااستفاده یک گوشه‌ای نیفتد و حتما از آن برای شنیدن دیگر صداهای اطراف از قبیل بوق و ترمز ماشین‌ها در خیابان یا صدای ارباب‌رجوع در محل کار و امثالهم، استفاده کنید.

3ـ به کار بردن دو گوش: فقط با یک گوش خود کار‌نکنید. در حین مکالمه، گوشی را از این گوش تا آن گوش، جا‌به‌جا کنید. هیچ مزیتی نداشته باشد، حداقلش این است که آسیب‌های احتمالی، سر هر دو گوش، سرشکن می‌شود.

4ـ دور نگهداشتن گوشی: محققان می‌گویند در مواقعی که میزان تشعشعات بیشتر است، گوشی را از سر خود دور نگه دارید. مثلا زمانی که طرف دیگر آن سوی خط دارد صحبت می‌کند. حالا بعدا او را از نزدیک می‌بینید، می‌پرسید که چی گفت.

5ـ پرهیز مادران باردار: خانم‌ها در دوران بارداری، تا جایی که امکان دارد، از موبایل استفاده نکنند. بقیه استفاده بکنند. ممکن است بچه‌شان تا به دنیا می‌آید، گریه‌اش را هدفمند کرده، درخواست موبایل کند.

6ـ حفظ فاصله: می‌گویند که کودکان زیر 12 سال به‌اندازه یک متر از گوشی موبایل فاصله داشته باشند. اگر هنگام مدرسه رفتن، با خودشان گوشی به همراه می‌برند، حتما آن را سر یک چوب وصل کنند و چوب را روی دوش خود نگه دارند.

سابق براین با بقچه کوچک نان و پنیر و ماست، همین کار را می‌کردند. با این‌که آن بقچه امواج هم نداشت. فقط بوی ماست و پونه و نان تازه داشت.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها