در حالی که تاکنون 2690 نفر برای حضور در ششمین دوره جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر ثبت‌نام کرده‌اند، آمارها نشان می‌دهد 60 درصد این هنرمندان را چهره‌های جدید تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۶۲۶۷۲۹

به گزارش جام‌جم، نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر روز گذشته با حضور سیدعباس میرهاشمی دبیرکل، مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری و عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی این جشنواره در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

سیدعباس میرهاشمی در ابتدای این نشست، گفت: جشنواره ششم بلافاصله بعد از اختتامیه جشنواره پنجم کار خود را آغاز کرد. یعنی از چند روز قبل از پایان سال 91 هماهنگی‌ها آغاز شد و جلسات متعددی را برگزار کردیم. تفاوت جشنواره این دوره با دوره قبل زمان کافی برای دعوت از استادان و برگزاری جلسات برای مطرح کردن مباحث کلان در هنرهای تجسمی بود.

او ادامه داد: در جشنواره امسال سه بخش ملی، بین‌المللی و مکمل دنبال می‌شود. بخش ملی شامل نقاشی، خوشنویسی، مجسمه‌سازی، نگارگری و سرامیک هنری است. بخش بین‌الملل نیز چهار رشته عکاسی، پوستر، تصویرسازی و کاریکاتور را دنبال می‌کند و بخش مکمل مربوط به فیلم مستند هنرهای تجسمی است.

از تفاوت این تقسیم‌بندی‌ها می‌توان به گرایش تصویرسازی در بخش بین‌الملل برای نخستین‌بار اشاره کرد. بخش سرامیک هم با تغییر عنوان به سرامیک هنری به صورت علمی‌تر پیگیری می‌شود.

به گفته دبیر کل این جشنواره، تاکنون 2690 نفر برای حضور در این رویداد ثبت‌نام کردند و تعداد آثار رسیده 4883 اثر است. بر این اساس تعداد ثبت‌نام‌کنندگان خارجی 82 نفر از 46 کشور است. بیشترین کشورهایی که در جشنواره امسال شرکت کرده‌اند به ترتیب شامل ترکیه، چین، فرانسه، جمهوری چک، برزیل، اکراین، اسلوونی، ایالات متحده آمریکا، روسیه، آرژانتین و اسپانیا می‌شوند.

میرهاشمی درباره برداشت از صحبت‌های علی مرادخانی معاون امور هنری مبنی بر حذف جشنواره تجسمی فجر و تقویت دوسالانه‌ها گفت: من از صحبت‌های آقای مرادخانی چنین برداشتی نداشتم. چون بعد از این حرف‌ها با ایشان جلسه داشتم و اگر این طور بود، بودجه جشنواره امسال افزایش نمی‌یافت. به هر حال امیدوارم هر تصمیمی گرفته می‌شود، کارشناسانه باشد.

در ادامه این نشست مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری جشنواره نیز گفت: یکی از تفاوت‌های این دوره از جشنواره با دوره‌های قبل اضافه کردن گرایش‌های مختلف بوده است. ما 9 رشته با 15 گرایش در جشنواره داریم. با توجه به زمان مناسبی که در اختیار داشتیم، امسال بخش بین‌الملل به دلیل هماهنگی و ارتباط با هنرمندان خارجی با 30 درصد افزایش شرکت‌کننده همراه بوده است.

به گفته زنده روح کرمانی، امسال موسسه صبا، فرهنگسرای نیاوران و موزه هنرهای معاصر، میزبان ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هستند. این در شرایطی است که 24 استان کشور هم برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند.

عبدالرحیم سیاهکارزاده، دبیر اجرایی این جشنواره نیز در این نشست با اشاره به رشد 60 درصدی بودجه جشنواره امسال گفت: امسال جشنواره ششم با بودجه یک میلیارد و 300 میلیون تومانی برگزار می‌شود.

در این نشست از پوستر ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر اثر مصطفی اسداللهی نیز رونمایی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها