تعطیلی واحدهای تولید قارچ در ملارد

اگرچه بیش از 40 درصد قارچ کشور در شهرستان ملارد تولید می‌شود اما ضعف امکانات و تجهیزات، این صنعت را تحت‌الشعاع قرار داده و بسیاری از واحدهای تولید این محصول را به تعطیلی کشانده است.
کد خبر: ۶۲۶۳۱۵

ملارد یکی از شهرستان‌های استان تهران در حوزه کشاورزی و دامپروری است که به لحاظ تولید برخی محصولات اساسی در استان و کشور دارای اهمیت ویژه‌ای است.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی ملارد، اکنون 16 واحد صنعتی و نیمه‌صنعتی و 17 واحد خانگی پرورش قارچ با اخذ مجوز در ملارد فعالیت دارند که در این میان واحد تولیدی قارچ ایران با تولید سالانه 450 تن، به‌عنوان قدیمی‌ترین و شرکت کشت و صنعت ملارد با تولید سالانه 4500 تن به عنوان بزرگ‌ترین واحد پرورش قارچ در سطح شهرستان مطرح هستند.

محمدعلی شاکری در گفت و گو با مهر می‌افزاید: 33 واحد پرورش قارچ ملارد، بالغ بر 21 هزار و 500 تن از این ماده خوراکی در سال تولید می‌کنند که این میزان حدود 40 درصد تولید کشور است، همچنین این واحدها به طور مستقیم و غیرمستقیم برای 1250 نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند.

وی با اشاره به کیفیت مطلوب و قابل توجه قارچ‌های تولیدی ملارد یادآور شد: قارچ‌های تولیدی این شهرستان به لحاظ کیفی بسیار مطلوب و در حد استاندارد جهانی است، به‌طوری که بخشی از این تولیدات به کشورهای مجاور از قبیل عراق صادر می‌شود، اما متاسفانه به دلیل محدودیت امکانات سردخانه‌ای و حمل و نقل، میزان صادرات بسیار کم است و فصل بهار و تابستان نیز به دلیل گرمای هوا صادرات انجام نمی‌شود.

شاکری با اشاره به تولید نشدن کمپوست کافی به عنوان یکی از عمده‌ترین مشکلات تولیدکنندگان این ماده خوراکی می‌گوید: با توجه به گسترش شهرنشینی، بسیاری از واحدهای پرورش قارچ و تولید ورمی کمپوست در مجاورت سکونتگاه‌های شهری قرار گرفته و متاسفانه به دلیل بوی بد و دیگر آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از تولید این کود، پروانه تاسیس داده نمی‌شود و حتی بسیاری از واحدهای تولید ورمی کمپوست نیز در مرز تعطیلی قرار دارد.

وی با بیان این‌که اکنون مجوز واحدهای تولیدی کود ورمی کمپوست فقط در اخترآباد صادر می‌شود که در آنجا نیز کمبود آب مانع بازدهی مناسب است، می‌افزاید: تولیدکنندگان در ملارد نمی‌توانند کمپوست مورد نیاز برای پرورش قارچ را در مجاورت کارگاه‌های خود تولید کنند و به همین دلیل ناچار به خرید از مناطق دیگری هستند که این کار نیز به دلیل هزینه زیاد و کاهش کیفیت کود بر اثر جابه‌جایی به‌صرفه نیست. بنابراین بسیاری از واحدهای تولیدی قارچ در این شهرستان رو به تعطیلی و ورشکستگی است.

رئیس جهاد کشاورزی ملارد، نبود امکانات حمل و نقلی مناسب برای صادرات را از دیگر مشکلات تولید قارچ برشمرده، تصریح می‌کند: صادرات محصولات تولیدی علاوه بر این‌که یکی از عوامل موثر بر بهبود کیفیت و کمیت است، موجب نام‌آوری محصولات ایرانی در بازار جهانی نیز می‌شود، اما متاسفانه ضعف امکانات حمل و نقل هوایی، جاده‌های ترانزیتی، مشکلات گمرکی و تجهیزات نگهداری این مسأله را تحت‌الشعاع قرار داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها