رئیس فرهنگستان هنر در گفت‌وگویی مفصل، نظر خود را درباره گزارش صد روزه رئیس‌جمهور، پدیده‌ دلالی در هنرهای تجسمی و دیگر مسائل هنرمندان این عرصه اعلام کرد.
کد خبر: ۶۲۵۸۵۱

به گزارش ایسنا، علی معلم‌دامغانی درباره‌ شرایط فرهنگ و هنر کشور در آغاز استقرار و فعالیت دولت جدید گفت: ما اکنون در برزخ دو دولت به سر می‌بریم. اگر مدعی شویم که همه‌ مسائل، حداقل به عنوان موضوع و خط‌مشی فرهنگ و هنر به وسیله کارفرمایان تعیین و بودجه مورد نیازش تخصیص داده شده، اشتباه است. هنوز خط‌مشی اصلی در کار فرهنگ و هنر آن‌طور که باید، مشخص نشده است.

او افزود: از استقرار دولت جدید و گزارش صد روزه‌ رئیس‌جمهور چند روزی نمی‌گذرد و بیشتر، مطالبی مطرح شده که مردم به شنیدن آنها علاقه داشتند، اما هنوز اشاره و حرف اساسی‌ در زمینه‌ فرهنگ و هنر زده نشده است؛ البته این را نباید به حساب دولت خاصی گذاشت. در عرف ما همیشه این‌طور بوده که کارفرمایان بروشنی خط‌مشی‌ها را تبیین نمی‌کنند و آنها را به‌عهده‌ افرادی می‌گذارند که برای سمت‌های خاص انتخاب می‌شوند.

معلم همچنین عنوان کرد: مساله‌ دیگری که هنر و هنرمند ایرانی با آن دست به گریبان است، حضور دلالان در عرصه‌ هنر است. به هر حال وقتی یک تابلوی نقاشی یا یک سطر خوشنویسی میلیون‌ها تومان ارزش‌گذاری می‌شود، وسوسه‌هایی را برای برخی افراد به وجود می‌آورد. باید زمینه و بازاری ایجاد شود که دست دلالان را از تولیدات هنری کوتاه کند. این کار به‌عهده‌ وزارت ارشاد، موسسات هنری مثل همین فرهنگستان و همچنین خود اجتماع است. اگر هنرمندان بتوانند آثار خود را در نمایشگاه‌ها به نمایش بگذارند، بخشی از سود آن به خودشان می‌رسد و می‌توانند راحت‌تر کار کنند.

او افزود: نقش رادیو و تلویزیون را هم نمی‌توان نادیده گرفت. با ساخت و نمایش فیلم‌های مستند از زندگی و آثار هنرمندان بزرگ، مردم با هنر آنها و ارزش آن آشنا می‌شوند و وقتی تقاضا باشد، عرضه هم معنا پیدا می‌کند.

این شاعر در ادامه درباره‌ وعده‌ رئیس‌جمهور به کم شدن دخالت دولت در بخش فرهنگ و هنر اظهار کرد: تنها راه کم شدن دخالت دولت در فرهنگ و هنر واگذاری کار به متخصصان امر و تعامل است. بقای فرهنگ ما و پیدا کردن جایگاهمان در جهان، نتیجه‌ درست اندیشیدن خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها