سخنگوی وزارت خارجه: مسئولیت عواقب اقدامات نسنجیده به عهده آمریکاست

اقدام آمریکا در نقض توافق نامه ژنو

«سردرگمی»؛ این بهترین واژه برای توصیف موقعیت کاخ سفید در قبال توافق ژنو است؛ توافقی که در آن اعلام شده در شش ماه که گام اول توافق اجرا‌می‌شود نباید تحریم جدیدی علیه ایران تصویب شود. اما حالا قرار گرفتن نام افراد و شرکت‌های جدیدی در فهرست تحریم‌ها علیه ایران، حکایت از موضع دوگانه ایالات متحده در برابر تعهدات خود نسبت به ایران دارد.
کد خبر: ۶۲۵۵۶۱

به گزارش جام‌جم، مصداق بارز رفتار دوگانه واشنگتن، بیانیه روز پنجشنبه وزارت دارایی دولت اوباماست که 19 فرد و شرکت‌ ایرانی و خارجی را در‌ارتباط با برنامه هسته‌ای و صادرات نفت ایران تحریم کرده و جالب اینجاست که تحریم این شرکت‌ها همزمان با رایزنی‌های شدید برای جلوگیری از تصویب دور تازه‌ای از تحریم‌های کنگره علیه ایران بوده است. در مقابل، ایران مذاکرات کارشناسی با 1+5 را متوقف کرده و وزارت امور خارجه کشورمان از این رفتار کاخ‌سفید بشدت انتقاد کرده است.

بر اساس بیانیه وزارت دارایی آمریکا، شرکت‌های عیوض‌تکنیک، مارو صنعت، نگین پرتو خاور، صنایع هوایی قدس و سازمان صنایع هوایی ایران تحریم شده‌اند. شرکت مید اویل آسیا، شرکت سنگا تانکر که در سنگاپور به ثبت رسیده‌اند و شرکت فرلاند نیز که گفته می‌شود در انتقال تانکر به تانکر نفت ایران فعالیت داشته، همه از جمله شرکت‌های تحریم‌ شده هستند. این تحریم‌ها در حالی است که بر اساس توافق نامه ژنو که 20روز قبل میان ایران و 1+5 امضا شد، 1+5 تعهد داد نه تنها در شش ماه آینده تحریمی علیه این کشور اعمال نکند، بلکه بخشی از تحریم‌ها را نیز رفع کند.

با وجود این آن‌گونه که بی‌بی‌سی گزارش داده، در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا شده است: «ما همچنان متعهد هستیم که تحریم‌ها را به طور جدی به اجرا بگذاریم و تلاش دولت ایران برای استفاده از شگردهای فریبکارانه وشرکت‌های صوری در جهت پیشبرد برنامه اتمی‌اش را برملا کنیم.»

همزمان با صدور چنین بیانیه‌ای، دیوید کوهن، معاون وزیر دارایی در امور تروریسم و اطلاعات مالی و وندی شرمن، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و سرپرست هیات آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای با ایران در جلسه علنی کمیته بانکی سنا حاضر شدند تا بر موضع دولت باراک اوباما درباره خودداری از تشدید‌تحریم‌ها علیه ایران تاکید کنند.

به گزارش فارس، وندی شرمن در جلسه استماع مقابل «کمیته بانکداری، مسکن و امور شهری» مجلس سنا، با تاکید بر این‌که سیاست آمریکا در قبال ایران تغییر نکرده است، در پاسخ به پرسشی درباره مورد امکان وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه تروریسم خاطرنشان کرد: «تنها تعهدی که ما در این توافق داده‌ایم این است که تحریم جدیدی در ارتباط با پرونده هسته‌ای وضع نکنیم.»

تفسیرهای تامل برانگیز مقامات آمریکایی درباره توافق ژنو که دست این کشور برای اعمال تحریم‌های تازه را باز می‌گذارد، در کنار بیانیه جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا باعث شد تا مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان نسبت به آنچه او «بازی‌های‌دوگانه» خواند، هشدار دهد.

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با بخش خبر ساعت 14 سیما‌ی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اعمال تحریم علیه چند شرکت ایرانی گفت: ما در چند روز گذشته پس از توافق ژنو، به نوعی با یک سردرگمی و نبود تصمیم‌گیری بویژه از سوی دولت آمریکا مواجه بودیم به‌طوری که از یک‌سو در کنگره تلاش می‌کردند جلوی تحریم‌های جدید را بگیرند و از سوی دیگر خزانه‌داری آمریکا تعدادی شرکت جدید را به‌فهرست تحریم‌ها اضافه کرد. وی خاطرنشان کرد: به نظر ما این بازی دوگانه یا سردرگمی که مشاهده می‌شود، اصلا به نفع فضای مذاکراتی نیست و خلاف روح تفاهم نامه توافق ژنو است.

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه گفت: البته آمریکایی‌ها مدعی هستند که این اقدام، اجرای تحریم‌های گذشته است و این شرکت‌ها را به دلیل این که تحریم‌های گذشته را نقض کرده‌اند، به فهرست تحریم‌ها اضافه‌می‌کند، ولی به نظر ما در شرایط فعلی و در شرایطی که قرار است در یک فضای همکاری حرکت کنیم، چنین اقدامی اصلا سازنده نیست. وی گفت: ما بشدت انتقاد داریم و این را یک رویکرد غیرسازنده و خلاف حسن نیت می‌دانیم و اکنون در حال ارزیابی هستیم و عکس‌العمل مناسب را هم انتخاب خواهیم کرد.

انتقاد شدید از سردرگمی مقامات دولتی آمریکا

علاوه بر عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم در واکنش به تحریم‌های اخیر وزارتخانه‌های خزانه‌داری و خارجه آمریکا اظهار کرد: متاسفانه شاهد سردرگمی جدی در‌رویکرد، تصمیمات و اظهارات مقامات آمریکایی هستیم و در حالی‌که مقامات دولت آمریکا به‌ظاهر در حال توجیه بخش‌های قانونگذاری ایالات متحده برای خودداری از تصویب تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران و در چارچوب پیشبرد طرح اقدام مشترک جمهوری اسلامی ایران و گروه ١+٥ هستند، از سوی دیگر در اقدامی سوال برانگیز، وزارتخانه‌های خزانه‌داری و خارجه آمریکا در اقدامی غیرسازنده و در مسیر رویکردهای قبلی که بارها از سوی مقامات بلندپایه آمریکا ناموفق بودن آن بصراحت مورد تاکید قرار گرفته است و درباره به این اقدام تکراری و بی‌فایده مبادرت کرده و مجموعه‌هایی از ایران و چند شرکت خارجی را در فهرست تحریم‌ها قرار داده‌اند.

به گزارش جام‌جم، مرضیه افخم با اشاره به این‌که گروهی در داخل و خارج از دولت آمریکا تلاش دارند توافق ژنو را از بین ببرند، گفت: این افراد با درک ناقص و بدفهمی خیال می‌کنند که تحریم‌ها و رسیدن به تفاهم، راه‌حل نهایی است. سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر جدیت ایران برای رفع نگرانی‌های منطقی طرف‌های گفت‌وگو درباره برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، ضمن انتقاد شدید از اقدام اخیر افزود: این‌گونه اقدامات را غیرسازنده و خارج از مسیر تفاهم انجام شده در ژنو ارزیابی کرده و دولت ایالات متحده آمریکا را به پایبندی، واقع‌بینی و مرعوب‌نشدن در برابر برخی تندروهای مخالف روند مذاکرات ژنو توصیه می‌کنیم. افخم افزود: مسئولیت عواقب اقدامات نسنجیده تماما به‌عهده دولت آمریکاست.

واکنش مسکو به تحریم‌های آمریکا

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم با انتقاد از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران هشدار داد این اقدام‌ها نقض آشکار روح حاکم بر توافق ژنو است.

به گزارش تسنیم و به نقل از رویترز، ماریا زاخاروا با انتقاد از اقدامات اخیر آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید بر ضد افراد و شرکت‌هایی که به زعم واشنگتن در برنامه هسته‌ای ایران نقش داشته‌اند، تاکید کرد که گسترش فهرست سیاه آمریکا موجب پیچیده‌تر شدن اجرای کامل توافق هسته‌ای ژنو با هدف کاهش رژیم تحریم‌ها خواهد بود.

اولین واکنش عملی ایران به تحریم‌ جدید آمریکا

با این همه تحریم‌های تازه علیه کشورمان سرنوشت مذاکرات را در هاله‌ای از ابهام قرار داده و توقف گفت‌وگوهای کارشناسی ایران و 1+5 در وین، به‌منظور مشورت بیشتر، نشانه‌ای از همین ابهام است.

یک مقام مسئول اظهار کرد: ترک کردن مذاکرات کارشناسی از سوی هیات ایرانی در وین به‌دلیل اقدام آمریکا در تصویب تحریم‌های یکجانبه جدید علیه ایران بوده است.

وی در گفت‌وگو با ایسنا گفت : مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 بخوبی در وین پیش می‌رفت و دو طرف توانسته بودند به نقاط مشترک خوبی برسند، اما با اقدام یکجانبه آمریکا در تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران که برخلاف روح توافق ژنو و حسن‌نیت دوطرف است، مذاکرات پایان یافت و هیات ایرانی برای برخی مشورت‌ها به تهران بازگشت.

توقف مذاکرات کارشناسی اقدامی انقلابی بود

رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاسـت‌خارجی مجلس با بیان این‌که آمریکا با قرار دادن تعدادی از شرکت‌های ایرانی در فهرست تحریم، توافقات هسته‌ای ژنو را نقض کرد، گفت: ما باید با اتخاذ تصمیمات لازم به فعالیت‌های صلح‌آمیز خود در کشور شتاب بیشتری دهیم.

به گزارش مهر، علاء‌الدین بروجردی با حمایت از اقدام وزارت امور خارجه برای بازگرداندن هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران از مذاکرات کارشناسی ایران و 1+ 5 در وین اتریش، گفت: این اقدام وزارتخانه تصمیم منطقی و انقلابی بود.

واکنش کری به خروج ایران از مذاکرات کارشناسی

اما در حالی که برخی منابع آگاه، تحریم‌های تازه واشنگتن علیه ایران را دلیل توقف مذاکرات کارشناسی ژنو اعلام کردند، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اقدام قاطع کشورمان در قطع مذاکرات وین پیش‌بینی کرد، مذاکرات 1+5 با ایران طی روزهای آینده ادامه یابد. به گزارش مهر و به نقل از العربیه، جان کری با نادیده گرفتن علت اصلی توقف این مذاکرات از سوی ایران که اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکاست، اظهار کرد: مذاکرات با ایران به مرحله‌ای رسیده که این کشور ضرورت رایزنی و توقف آن برای مدتی را احساس کرده است.

حسن نیت ایران، عهدشکنی 1+5

تحریم‌های اتحادیه اروپا، فقط چند روز پس از امضای توافق ژنو از یک‌سو و قرار گرفتن نام چند شرکت دیگر در فهرست تحریم‌های واشنگتن فقط 20روز پس از برداشتن گام اول برای حل و فصل نهایی پرونده هسته‌ای کشورمان، بار دیگر نشان می‌دهد که بی‌اعتمادی تهران به طرف غربی مذاکره‌کننده، ریشه در کدام رفتارها دارد.

حالا باید دید علاوه بر موضعگیری‌های رسانه‌ای، واکنش عملی تهران به تناقض‌های رفتاری کاخ سفید چیست و توافق ژنو پس از این اقدام آمریکا به چه شکلی ادامه می‌یابد.

خطیب جمعه تهران: در مذاکرات تسلیم زیاده‌طلبی غرب نشویم

خطیب جمعه تهران، مذاکرات هسته‌ای باگروه 1+5 را یکی ازمهم‌ترین موضوعات کشور دانست و تاکید کرد: در این مذاکرات نباید تسلیم زیاده‌طلبی غرب شویم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: باید در این مذاکرات به جهان غرب تفهیم شود که ایران‌هراسی موضوع غلطی است زیرا مبنای حکومت اسلامی رأفت و محبت است.

وی با تاکید بر هوشیاری هیات مذاکره‌کننده کشورمان برای شناخت طرف مقابل گفت: نباید گول لبخندها و دست دادن‌های آنها را در مذاکرات خورد زیرا علت اصلی دشمنی آمریکا با ملت ایران هویت اسلامی مردم ماست.

امام جمعه موقت تهران افزود: آمریکا فهمیده که مبنای نظام و انقلاب ایران نفی سلطه است و به همین دلیل درصدد مقابله با ایران از طرق مختلف است.

موحدی‌کرمانی مذاکرات هسته‌ای را بسیار پر پیچ و خم دانست و گفت: باید در مذاکرات عزت، حکمت و مصلحت نظام در نظر گرفته شود و برای حفظ آرمان‌ها و مبانی حیاتی نظام و انقلاب کوشا بود زیرا عقب‌نشینی از این ارزش‌ها موجب گسست نظام اسلامی است.

وی افزود: باید توجه داشت که در این مذاکرات اگر امتیازی می‌دهیم حداقل به صورت مساوی امتیاز بگیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها