راه‌اندازی 15 آزمایشگاه تخصصی ایدز در کشور در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است

تشخیص نادرست ایدز در برخی آزمایشگاه‌ها

تشخیص درست، گام نخست برای درمان هر نوع بیماری شناخته می‌شود و البته در بیماری مسری‌ای مثل ایدز، حتی گاه تشخیص صحیح بیماری از مرحله درمان هم مهم‌تر است.
کد خبر: ۶۲۵۰۶۷

با وجود این‌که هم‌اکنون پایگاه‌های مختلفی برای تست ایدز در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور راه‌اندازی شده است، اما همچنان برخی شهروندان به‌آزمایشگاه‌های تائید‌نشده‌ای مراجعه می‌کنند که معلوم نیست تا چه میزان نتیجه آزمایش آنها موثق و قابل اعتنا باشد.

روز گذشته نیز رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، ضمن ابراز نگرانی از وجود آزمایشگاه‌های غیراستاندارد ایدز در کشور عنوان کرد که اگر فردی به هر دلیلی تصور می‌کند در معرض رفتارهای پرخطر قرار گرفته، لازم است که به آزمایشگاه‌های استاندارد مراجعه کند، اما متاسفانه گاهی گزارش می‌شود برخی افراد به آزمایشگاه‌های غیراستاندارد مراجعه می‌کنند.

عباس صداقت در گفت‌وگو با ایسنا افزود: ایدز نیاز به آزمایشات تکمیلی و تائیدی دارد و با آزمایش‌های تشخیص سریع نمی‌توان در مورد نتیجه آزمایش قضاوت کرد، در نتیجه باید افراد به آزمایشگاه‌های استاندارد مراجعه کنند.

وی عنوان کرد: با توجه به تاکید سازمان جهانی بهداشت در زمینه درمان و پایش درمان مبتلایان به ایدز و از طرف دیگر با توجه به تاکید برنامه ملی کنترل ایدز بر این موضوع، از سال گذشته راه‌اندازی 15 آزمایشگاه تخصصی ایدز در کشور در دستور کار قرار گرفت تا این آزمایشگاه‌ها بتوانند استان‌ها و شهرستان‌های منطقه خود را نیز تحت پوشش قرار دهند.

صداقت خاطرنشان کرد: این آزمایشگاه‌ها باید برای تشخیص زودتر نوزادان مادران مبتلا به ایدز، اندازه‌گیری شاخص ایمنی بدن مبتلایان و اندازه‌گیری میزان بار ویروس در بدن مبتلایان را مد نظر داشته باشند. این آزمایشگاه‌های تشخیص طبی وظیفه کنترل کیفیت و آموزش نیروهای آزمایشگاهی استان‌های تابعه خود را نیز بر عهده دارند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت تاکید کرد: اکنون در این زمینه در مرحله امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های مربوط هستیم. دستگاه‌ها تامین شده و آماده نصب، کالیبره شدن و راه‌اندازی است. امیدواریم تا پایان سال بتوانیم این آزمایشگاه‌ها را در 15 دانشگاه کشور راه‌اندازی کنیم.

صداقت عنوان کرد: هم‌اکنون امکانات استاندارد با بهترین کیفیت در آزمایشگاه‌های تحت پوشش معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌ها وجود دارد و خوشبختانه توانسته‌ایم خدمات رایگان و محرمانه به این بیماران را همچنان ادامه دهیم.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت اظهار کرد: در مجموع در درجه اول همه باید در برابر ابتلا به این بیماری از خود مراقبت کنند و در صورت لزوم تشخیص بیماری به آزمایشگاه‌های استاندارد و تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور مراجعه کنند.

موج چهارم ایدز در راه است

در خبری دیگر، رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور از ورود موج ترکیبی جدید ایدز از راه جنسی و تزریقی خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود موج بعدی ایدز را در معتادان داشته باشیم. مینو محرز در گفت‌وگو با فارس افزود: آموزش مداوم در مورد ایدز باید در وزارت آموزش و پرورش و رسانه‌ها داده شود، زیرا موضوع انتقال ایدز از راه جنسی و افزایش آن با مصرف مواد محرک موضوعی بسیار خطرناک شده است.وی ادامه داد: این موضوع به این دلیل خطرناک شده که اکثر جوانان، زمانی که به ما مراجعه می‌کنند مواد محرک را نمی‌شناسند، بلکه فقط این مواد را عاملی نشاط‌آور می‌دانند. رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور عنوان کرد: برنامه کاهش آسیب‌ها ضعیف‌تر شده و برنامه‌هایی که در این زمینه اجرا می‌شد اکنون کمی کمرنگ شده است، در نتیجه پیش‌بینی می‌شود موج بعدی ایدز را در معتادان داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که وضع بسیار نگران‌کننده‌ای درپیش است، خاطرنشان کرد: برنامه‌ای که در سال‌های قبل با عنوان نصب دستگاه‌های خودپرداز لوازم پیشگیری مطرح بود، باید مجدد فعال شود و کاهش آسیب به معنی دادن وسایل پیشگیری این بیماری از راه جنسی و توزیع سرنگ به صورت مجانی است.

محرز اظهار کرد: این‌که فقط متادون به معتادان بدهیم، دیگر جوابگو نیست.

ایدز در آمار

بر اساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی، تا تاریخ اول تیر 1392 در مجموع 26 هزار و 556 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده اند که 89.6 درصد آنان را مردان و 10.4 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. بر اساس اعلام اداره ایدز وزارت بهداشت، 46.1 درصد از مبتلایان به HIV در زمان ابتلا در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

بر اساس این گزارش، علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تا کنون در کشور به ثبت رسیده است، به ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد 68.4 درصد، رابطه جنسی 12.3 درصد، دریافت خون و فرآورده‌های خونی 0.9 درصد و انتقال از مادر به کودک 1.2 درصد بوده است. همچنین راه انتقال در 17.1 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

در مقایسه این آمار با موارد مشابه که در سال 1391 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 52.2 درصد، برقراری روابط جنسی 33.2 درصد، و انتقال از مادر مبتلا به کودک 3.3 را تشکیل داده است. در 11.3 درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها