ظریف برای انتقال پیام دوستی ایران، به کویت، عمان و قطر سفر کرده است

دیپلماسی فعال ایران؛ این بار کشورهای عربی

تور دیپلماتیک محمدجواد ظریف برای سفر به سه کشور عربی منطقه که یکشنبه آغاز شده بود دیروز با دیدار وزیرخارجه کشورمان با امیر قطر در دوحه ادامه یافت.
کد خبر: ۶۲۱۸۵۰

سفر وزیر امورخارجه کشورمان به کشورهای منطقه پس از آن صورت می‌گیرد که ایران و 1+5 توانستند بر سر گام اول برای حل و فصل پرونده هسته‌ای کشورمان به توافق برسند.

به گزارش ایرنا، ظریف دیروز در دیدار با شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی با اشاره به تاکیدات رئیس جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط با همسایگان تصریح کرد: امنیت، رفاه و توسعه منطقه انفکاک‌ناپذیر بوده و آینده مشترک کشورهای منطقه را به یکدیگر پیوند داده است. وی با اشاره به این‌که وجود پاره‌ای اختلاف نظرات نباید موجب غفلت از مشترکات شود، اظهار کرد: لازم است بر مشترکات تکیه کنیم و در کنار یکدیگر قرار بگیریم تا مانع بروز اختلاف شویم. ظریف همچنین با تاکید بر این‌که اولویت ایران، داشتن روابط حسنه با کشورهای منطقه است، افزود برای ما مایه خرسندی است که انتقال قدرت در قطر به صورت مدبرانه و مسالمت‌آمیز
صورت گرفت.

امیر قطر نیز در این دیدار توافق ایران و 1+5 در ژنو را برای تهران یک دستاورد بزرگ توصیف کرد و گفت: خواهان ایرانی مقتدر در منطقه هستیم. شیخ تمیم با اشاره به این که ایران و قطر دارای اشتراکات زیادی هستند، تصریح کرد: داشتن روابط قوی با ایران را به نفع قطر می‌دانیم و خواستار ادامه و تقویت این مناسبات هستیم. وی با بیان این‌که معتقدیم هیچ‌گونه اختلافی نباید مانع این امر شود، گفت: ما هیچ‌گونه مشکل تاریخی با ایران نداریم و مایلیم رایزنی‌های دوجانبه را افزایش دهیم.

در این دیدار درخصوص تحولات منطقه بویژه بحران سوریه رایزنی شد و طرفین بر ضرورت همکاری‌های چندجانبه در جهت کمک به ثبات، امنیت، صلح، توسعه و رفاه منطقه تاکید کردند. ظریف در این دیدار از سوی حسن روحانی از امیر قطر برای سفر به ایران دعوت کرد که با استقبال وی روبه‌رو شد.وزیران امورخارجه ایران و قطر هم با اشاره به ظرفیت‌ها و مشترکات فراوان دو کشور بر ضرورت شروع مرحله جدیدی از روابط که متضمن فعال‌تر شدن همکاری‌های تهران ـ دوحه باشد، توافق کردند.وزیر امورخارجه کشورمان در دیدار با سلطان قابوس پادشاه عمان، سیاست اصولی ایران را حسن همجواری و توجه به روابط خود با کشورهای همسایه عنوان کرد و گفت: آماده توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها با عمان هستیم. وزیرخارجه همچنین به همکاری‌های گسترده ایران و عمان در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اشاره و آمادگی کشورمان را برای توسعه هرچه بیشتر همکاری‌ها
با عمان اعلام کرد.

سلطان قابوس نیز در این دیدار با یادآوری روابط بسیار خوب تهران و مسقط، تقویت و تحکیم بیش از پیش مناسبات را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: به روابط میان دو کشور و پیوندهای دو ملت افتخار می‌کنیم.

وزیران امورخارجه ایران و عمان نیز در دیداری جداگانه ضمن رایزنی پیرامون تحولات مهم منطقه‌ای از جمله بحران سوریه، بحرین، خاورمیانه و فلسطین، بر ضرورت همکاری
در جهت کمک به حل و فصل بحران‌ها و مقابله با افراط‌گرایی تاکید کردند.

ظریف پیش از سفر به قطر به کشورهای کویت و عمان رفته بود و با مقامات این کشورها دیدار و گفت‌و‌گو کرد.در حاشیه این سفر، محمدجواد ظریف درباره نقل قول منتشر شده از وی در رسانه‌های عربی درباره جزیره ابوموسی گفت: بنده دقیقا موضع معمول کشور را گفته‌ام که ما آماده گفت‌وگو با امارات برای رفع سوء‌تفاهمات درخصوص ابوموسی هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم با غیردقیق خواندن مطالب منتشر شده به نقل از ظریف در کویت گفت: براساس نوار ضبط شده موجود، خبرنگاری راجع به جزایر ایرانی سوال کرد که وزیر خارجه پاسخ داده است: «سوءتفاهم درخصوص ابوموسی از طریق گفت‌وگو قابل حل است.» رسانه‌های غربی اظهارات وزیر امورخارجه را به‌گونه‌ای پوشش داده بودند که گویی تغییری در سیاست کشورمان در قبال جزایر سه‌گانه رخ داده است.

خبرگزاری رویترز در مطلبی به نقل از ظریف مدعی شد که «تهران آماده گفت‌وگو درباره یکی از این جزایر به نام ابوموسی است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها