رتبه دوم ایران در تولید پسته جهان

ایران که تا پنج سال پیش با تولید بیش از 200 هزار تن پسته مقام اول جهان را داشت، هم اکنون با تولید حدود 190 هزار تن مقام دوم را پس از آمریکا دارد.
کد خبر: ۶۱۹۸۰۴
رتبه دوم ایران در تولید پسته جهان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو اقتصاد، دکتر رضا صداقت عضو هیات علمی موسسه تحقیقات پسته گفت: میزان تولید پسته معمولا 190 تا حداکثر 200 هزار تن برآورد می شود که امسال 190 هزار تن خواهد بود.

وی با بیان اینکه 440 هزار هکتار باغ پسته در کشور داریم، افزود: حدود 330 هزار هکتار از این باغات ارزش اقتصادی دارد.بقیه به دلیل شور شدن خاک، کاهش منابع آب و افزایش هزینه های تولید، توجیه اقتصادی را به تدریج از دست می دهد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات پسته، محصول پسته را با سهم 30 درصدی صادرات کشاورزی مهم دانست و افزود: اگر هزینه های تولیدی ساماندهی نشود، با توجه به نرخ تورم بالا در کشور تولید و صادرات آن نیز توجیه اقتصادی را از دست خواهد داد.

وی اظهار کرد: امروزه باغداری سنتی و آبیاری فله ای هیچ توجیهی ندارد و آینده اقتصاد کشاورزی پسته و دیگر محصولات را هم تهدید می کند.

صداقت با اشاره به قیمت 25 هزار تومانی هر کیلوگرم پسته برای کشاورزان گفت: هزینه تولید هم از سال 1388 تاکنون 3.5 برابر افزایش یافته است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: فقط با افزایش بهره وری و تولید،‌ تبدیل باغداری سنتی به صنعتی و علمی و بهینه سازی نظام آبیاری می توانیم به حفظ حیات اقتصادی باغات پسته امیدوار باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
۰
۰
رتبه دوم را داریم ولی چند درصد از خانوار ایرانی قادر به تهیه آن حتی به مقدار اند برای خانواده خود هستند؟؟؟
در حالی كه در كشوری مثل تركیه كه پسته تنها در شهر آنتپ بار میآید و همواره در سبد خانوار تركیه ای هست

نیازمندی ها