کارشناسان اقتصادی هشدار می دهند نباید از توافق ژنو انتظار معجزه اقتصادی گسترده داشت

انتظار بازار برای کاهش قیمت‌ها

در حالی که اثرات توافق تاریخی هسته‌ای ایران و غرب در حال نمایان شدن است، فعالان اقتصادی پیش‌بینی کردند بازارهای مختلف بزودی از این توافق تاثیر بپذیرند.
کد خبر: ۶۱۹۲۶۵

به گزارش خبرنگار ما، پس از فروکش کردن نسبی واکنش‌های سیاسی به توافق ژنو اکنون اثرات این توافق در بستر اقتصاد ملی بیشتر قابل مشاهده است به‌طوری که برخی فعالان از احتمال کاهش قیمت ها سخن می گویند.

این در حالی است که توافق ژنو به کاهش نه​چندان چشمگیر قیمت ارز منجر شده و همین امر این انتظار را تقویت کرده است؛ با این حال کارشناسان اقتصادی با توجه به واقعیات موجود کشور معتقدند هنوز برای قضاوت در این باره زود است چرا که ممکن است قیمت ها پس از یک دوره کاهش جزئی به حال سابق بازگردند .

آنان هشدار می دهند نباید از توافق ژنو انتظار معجزه اقتصادی گسترده داشت و مثلا منتظر بود قیمت ها به نحو انفجاری روبه پایین حرکت کند، چرا که واقعیات منطقی اقتصادی چنین چیزی را تائید نمی کند.

با این حال دیروز برخی فعالان، کارشناسان و مسئولان اقتصادی در بخش‌های متنوعی چون صنعت خودرو، هواپیمایی، مسکن و ... از تاثیر توافق ژنو بر قیمت‌ها سخن گفتند. پیش بینی‌ای که معلوم نیست تا چه حد به واقعیت منجر شود.

ادامه افت قیمت‌ها در بازار سکه و ارز

واکنش کاهشی بازار طلا، سکه و ارز به مذاکرات ژنو همچنان ادامه دارد به طوری که دیروز قیمت دلار به زیر2900 تومان سقوط کرد.

به گزارش خبرنگار ما، تا عصر دیروز قیمت دلار در بازار تهران 2890 تومان به فروش می‌رسید که نسبت به یکشنبه هفته جاری 50 تومان کاهش نشان داد. قیمت یورو نیز با 35 تومان کاهش به 3950 تومان رسید.

کاهش قیمت در سکه نیز مشاهده شد. قیمت هرقطعه سکه تمام بهار با 18 هزار تومان کاهش به 825 هزار تومان، نیم با 4000 تومان کاهش به 435 هزار تومان و ربع با 3000 تومان کاهش به 250 هزار تومان رسید.

در همین حال ایرنا گزارش داد، فضای حاکم بر بازار ارز و سکه پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در ژنو، حاکی از آن است که فعالان این بازار با حجم بالای معاملات و داد و ستد مواجه شدند و معتقدند نگرانی از افت قیمت‌ها، ارز‌های خانگی را روانه بازار کرده است.

رئیس‌کل سابق بانک مرکزی سال گذشته در چنین روزهایی گفته بود که 12 تا 18 میلیارد دلار ارز خانگی در کشور وجود دارد.

شاخص بورس کانال 81 هزار واحد را رد کرد

در همین حال شاخص بورس تهران تحت‌تاثیر مذاکرات مثبت هسته‌ای به روند صعودی خود شدت داد و در سومین روز معاملاتی هفته وارد کانال 81 هزار واحدی شد.

به گزارش ایرنا، شاخص بورس تهران دیروز با بیش از هزار واحد افزایش وارد کانال 81 هزار واحدی شد.

با این اتفاق بازدهی بازار سرمایه تا نیمه معاملات بیش از یک درصد افزایش پیدا کرد و به 111 درصد رسید.

احتمال کاهش قیمت بلیت هواپیما

از سوی دیگر در پی لغو تحریم واردات قطعات هواپیماهای مسافری، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور گفت: قطعا با کاهش نرخ قطعات هواپیما و هزینه تعمیر و نگهداری آنها در نهایت می‌توان کاهش نرخ بلیت هواپیما را شاهد بود.

سیروس باهری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با لغو تحریم‌ واردات قطعات هواپیما طبیعی است مسائل و مشکلات بانکی نیز در مراحل بعدی برطرف و سوختگیری از اروپا نیز ارزان‌تر می‌شود و به دنبال آن کاهش هزینه در بخش‌های مختلف را خواهیم داشت.

پشیمانی در انتظار سوداگران مسکن

رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک نیز گفت: در پی توافق‌های ایران با کشورهای 1+5 شاهد رونق اقتصادی در کشور خواهیم بود و نتیجه آن کاهش قیمت مسکن است که از ماه‌های اخیر روند کاهشی و ثبات به خود گرفته است.

مصطفی قلی‌خسروی اظهار کرد: کسانی که تاکنون خانه‌های خود را خالی نگه داشتند و منتظر افزایش قیمت‌ها و سودهای کلان بودند در آینده نه چندان دور پشیمان می‌شوند و متوجه اشتباه اقتصادی خود خواهند شد زیرا قیمت‌ها به ثبات نزدیک می‌شود.

وی معتقد است: طی دو، سه هفته آینده تاثیرات مثبت مذاکرات و بهبود شرایط بازار مسکن مشخص می‌شود و از سال 93 بازار اقتصاد و مسکن شکوفا خواهد شد.

قیمت خودروهای وارداتی کاهش می‌یابد

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: با توجه به توافق‌نامه هسته‌ای و کاهش نرخ ارز، قیمت خودروهای وارداتی نیز کاهش خواهد یافت.

مصطفی ممقانی با بیان این‌که با لغو تحریم صنعت خودرو، واردکنندگان می‌توانند خودروهای وارداتی را با هزینه‌های کمتری وارد کشور کنند، خاطرنشان کرد: از آن سو توافق‌نامه ژنو تاثیرات مثبتی نیز بر نرخ ارز داشته و موجب کاهش قیمت آن‌ شده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد:‌ در صورت کاهش قیمت ارز به حدود 2800 تومان و تثبیت این نرخ، قیمت خودروهای وارداتی نیز حداقل 5 تا 6 درصد کاهش خواهد یافت.وی افزود: این در حالی است که هم‌اکنون بازار خودروهای وارداتی در رکود به سر برده و خریدار چندانی برای این خودروها وجود ندارد.

تاثیر توافق‌های ژنو بر بازار گوشی تلفن همراه

بازار گوشی‌های تلفن همراه نیز تحت‌تاثیر مذاکرات ژنو و توافق‌های آن قرار گرفته است.

افشار فروتن، رئیس انجمن فروشندگان سیمکارت، گوشی و لوازم جانبی در پاسخ به این‌که با توجه به نتایج مذاکرات سیاسی در ژنو از نظر او طی هفته‌های آینده وضع قیمت تلفن همراه به چه شکل خواهد بود، اظهار کرد: در صورتی که نرخ ارز روند کاهشی کنونی خود را ادامه دهد شاید ظرف هفته‌های آینده شاهد کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت گوشی‌های تلفن همراه باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها