ظریف: انرژی هسته‌ای یک جهش و حرکت به سوی تعیین سرنوشت خویش است

ژنو 3؛ آزمونی دیگر برای غرب

سومین دور از مذاکرات ایران و 5+1 در دوره جدید، امروز در ژنو سوئیس آغاز می‌شود تا شاید طرفین بتوانند توافقی را که در دور قبل در آستانه آن بودند و با کارشکنی فرانسه ناتمام ماند در این دور، نهایی کنند.
کد خبر: ۶۱۷۲۵۵

بر همین اساس تیم مذاکره‌کننده کشورمان دیروز، تهران را ترک کرد تا پس از توقفی کوتاه در ایتالیا و دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات ایتالیایی در رم، خود را به ژنو برساند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به همراه سایر اعضای تیم مذاکراتی امروز قبل از ظهر با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاون وی دیدار می‌کند و ظهر در ناهار کاری مشترک به گفت‌وگوی خود ادامه می‌دهند. وزیر امورخارجه کشورمان دیروز در آستانه مذاکرات با انتشار پیامی ویدئویی در صفحه توییتر خود تعامل را رمز موفقیت دانست و گفت: ما باید باور داشته باشیم که تحمیل، پایدار نیست و باور داشته باشیم که با هزینه دیگران نمی‌توان پیشرفت کرد و باور داشته باشیم که یا با همدیگر می‌بریم یا با همدیگر می‌بازیم. به گزارش ایرنا، در این پیام که به پنج زبان فارسی، انگلیسی، ترکی، فرانسه و عربی منتشر شده، آمده است: ایرانی‌ها تفاوتی با دیگر مردم این کره خاکی که از آن بهره‌مندیم، ندارند. ما نیز خواهان احترام به عزت خویش هستیم. برای ما ایرانی‌ها انرژی هسته‌ای پیوستن به یک باشگاه یا تهدیدآفرینی برای دیگران نیست. انرژی هسته‌ای یک جهش، یک حرکت به سوی تعیین سرنوشت خویش است، به جای این‌که به دیگران اجازه دهیم برای ما تصمیم بگیرند.

وزیر خارجه افزوده است: گفت‌و‌گوی صادقانه و اعتماد واقعی همه منوط به موضع برابر، احترام متقابل و منافع مشترک است و بیش از هر چیز، عزت برای همه. ما این را به مردم خود و به دنیا قول دادیم و همیشه به قول خود پایبندیم. در همین حال عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده کشورمان گفت: باتوجه به این‌که اعتماد هیات ایرانی نسبت به نحوه مذاکرات در ژنو قبلی سلب شد، کار دشوارتری در ژنو 3 در پیش‌رو خواهیم داشت که بخش اول بازگرداندن اعتماد به مذاکره و دیگری کار کردن روی نقاط مورد اختلاف است.

وی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که «در مذاکرات ژنو2 پیشرفت خوبی داشتیم» اظهار کرد: این پیشرفت آن‌قدر خوب بود که در مقطعی امید به رسیدن به تفاهم نهایی پیش آمد اما این فرصت به دلایلی که همه از آن آگاه هستند از دست رفت اما نباید گفت که مذاکرات به نقطه صفر بازگشته است. مذاکرات پیشرفت خود را داشته است و ما در بسیاری از زمینه‌ها به برداشت مشترک و حتی متن مشترک نزدیک شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل برخی زیاده‌خواهی‌هایی که در آخرین لحظات و آخرین روز مذاکرات در ژنو 2 انجام شد، موفق به اتمام سند کار مشترک نشدیم و این کار به این جلسه موکول شد.

وی افزود: نه می‌توانم بگویم خوشبین هستم و نه بدبینم. روند مذاکرات در ژنو 3 در روز اول به ما نشان خواهد داد که تا چه اندازه می‌توان امیدوار بود

مواردی که به متن اولیه اضافه شد «زیاده‌خواهی» بود

وی درباره موضع‌گیری‌ها و اظهارات طرف مقابل پس از مذاکرات قبل تصریح کرد: در ژنو 2 به تفاهم نزدیک شده بودیم اما به دلیل اختلافاتی که بین اعضای 1+5 پیش آمد، برگشتی به عقب داشتیم و باعث شد موارد بیشتری نسبت به مواردی که قبلا توافق شده بود، طلب شود و این از طرف هیات ایرانی «زیاده‌خواهی» تلقی شد و ما صرف نظر از این که ماهیت این زیاده‌خواهی برای ما قابل قبول است یا خیر، اصولا با این روند زیاده‌خواهی در طول مذاکرات مخالفیم.

این عضو تیم مذاکره‌کننده در پاسخ به پرسش برخی که معتقدند 1+5 چون دیده است ایران وارد تعامل شده است، زیاده‌خواهی می‌کند؟ اظهار کرد که آنها در مذاکرات قبل جدی بودن خطوط قرمزهای ما را آزمایش کردند.

وی گفت: در بین اعضای گروه 1+5 دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. همه آنها خواهان حل و فصل و رسیدن به یک تفاهم مذاکراتی هستند اما با شدت و ضعف‌های مختلف همراه است. بعضا خواهان سرعت در مذاکرات هستند و بعضی خواهان تامل بیشتر. به هرحال این مشکلی است که با آن روبه‌رو خواهیم بود.

وی در عین حال گفت: در روزهای گذشته در هر دو طرف تحرکات دیپلماتیک بسیار زیاد و گسترده بوده است. مخالفان رسیدن به تفاهم در راس آن رژیم صهیونیستی بشدت فعال شده‌اند و طرف‌های غربی مذاکرات و چین و روسیه رفت ‌و آمدها و تماس‌های تلفنی زیادی داشته‌اند. در ایران نیز تحرکات مختلفی وجود داشته و آقای روحانی همان‌طور که روز دوشنبه با رئیس‌جمهور روسیه تلفنی گفت‌وگو داشتند با چند نفر از رهبران کشورهای عضو 1+5 تماس‌های تلفنی خواهند داشت.

عراقچی درباره برنامه و هماهنگی‌های صورت گرفته برای شروع مذاکرات ژنو 3 گفت: مذاکرات این دوره با ناهار کاری خانم اشتون و آقای ظریف آغاز می‌شود. در این جلسه درباره آخرین نتایج گفت‌وگوها رایزنی‌ می‌شود و پس از آن جلسه ایران و 1+5 برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که احتمال دارد مذاکرات به روز جمعه کشیده شود؟ خاطرنشان کرد: اگر پیشرفت‌ها در مذاکرات به خوبی جلو رود، مذاکرات تا جمعه تمدید می‌شود.

البته هفته آینده نشست وزیران خارجه اکو در تهران برگزار می‌شود و جلسات کارشناسان ارشد اکو از روز یکشنبه در تهران آغاز می‌شود؛ بنابراین هیات دیپلماتیک ایران برای انجام امور این نشست باید زودتر به تهران برگردد.

تعیین شرط قبل از مذاکره را نمی‌پذیریم

وی افزود: این‌که کشوری قبل از مذاکره شرطی برای مذاکره بگذارد نمی‌پذیریم و همه چیز باید در مذاکرات بحث شود و به توافق رسیده شود همان‌طور که پیش از این گفته‌ایم، خطوط قرمزی داریم که مبتنی بر حقوق ماست. این موارد اصول سیاست هسته‌ای ما محسوب می‌شود و از آنها عبور نخواهیم کرد.

اما غیر از آن خطوط موارد دیگر را قابل مذاکره می‌دانیم. این موارد در طول مذاکرات روشن خواهد شد و اصلا اقدام پسندیده‌ای نیست که یک طرف قبل از مذاکرات شروط مختلفی قرار دهد و خلاف حسن‌نیتی است که در هر مذاکره لازم است.

کری: انتظار چندانی از گفت‌وگوهای ژنو ندارم

در آستانه مذاکرات، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: انتظار و توقع بخصوصی از این گفت‌وگوها ندارم.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از رویترز، جان کری در یک کنفرانس خبری مشترک با احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با وجود این، از ایران خواست با قدرت‌های جهانی در گروه 1+5 به توافقی برسد که ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای این کشور را ثابت کند.

وی گفت: در مورد مذاکرات ژنو انتظار و توقع ویژه‌ای ندارم غیر از آن که بگویم ما با حسن‌نیت به این مذاکرات می‌رویم و تلاش داریم به نخستین توافق دست یابیم. کری در مورد محتوای مذاکرات روز چهارشنبه در ژنو اظهارنظری نکرد؛ ولی گفت که به نگرانی‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی احترام می‌گذارد. خبرگزاری فرانسه پس از اظهارات کری مبنی بر این ‌که توقع خاصی از گفت‌وگوها ندارد در گزارشی تحلیلی نوشت که وزیر امور خارجه آمریکا تلاش می‌کند که سطح انتظارات از مذکرات با ایران را کاهش دهد.

طرح دو فوریتی مجلس برای الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای

در آستانه دور سوم مذاکرات ژنو، حدود صد نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح دو فوریتی را امضا و تقدیم هیات رئیسه کرده‌اند که در صورت تصویب نهایی آن دولت در مواردی خاص ملزم به حفظ حقوق هسته‌ای و مصادیق آن در چارچوب معاهده ان.پی.تی و مذاکرات هسته‌ای می‌شود.

به گزارش مهر، در موضوع طرح آمده است: دولت موظف است در جهت نیل به اهداف چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و برنامه‌های توسعه آینده از جمله برنامه پنجم و براساس احکام ذکر شده در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی از جمله تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای و همکاری قانونی با آژانس بین‌المللی هسته‌ای و فتوای جهانی رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرام بودن ساخت سلاح هسته‌ای کلیه حقوق هسته‌ای ملت ایران را که قوانین بین‌المللی آن را به رسمیت شناخته و مورد احترام قرار داده و همچنین مصادیق بارز این حقوق هسته‌ای را حفظ کرده و آن را توسعه دهد.

ادامه توسعه سایت‌ها و کارخانجات غنی‌سازی وابسته (از جمله کارخانه غنی‌سازی نطنز) برای تولید سوخت نیروگاه‌های پرقدرت، ادامه اقدام به ساخت و نصب سانتریفیوژهای نسل دوم و سوم و جایگزین نمودن آنها با سانتریفیوژهای نسل اول به منظور بهره‌وری اقتصادی و تولید اورانیوم با غنای موردنیاز، ادامه ذخیره‌سازی اورانیوم غنی شده برای سوخت سه ساله یک نیروگاه و ادامه تولید اورانیوم با غنای 20 درصد برای رفع نیاز به تولید میله‌های سوخت از جمله موارد مطرح در این طرح سه فوریتی است.

زنجیره انسانی دانشجویان در اطراف سایت فردو

در همین حال بیش از ۱۵۰۰ نفر از دانشجویان و نخبگان دانشگاه‌های کشور دیروز با در دست داشتن تصاویر شهدای هسته‌ای در اطراف سایت فردو زنجیره انسانی تشکیل دادند.به گزارش تسنیم، دانشجویان با سردادن شعارهای «ما وارثان خون حسینیم، فرزند خاک پیر خمینیم»، «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد» و «دانشجو آگاه است، از آمریکا بیزار است» و با در دست پرچم ایران و تصاویر شهدای هسته‌ای کشورمان، با حضور در اطراف سایت فردو زنجیره انسانی تشکیل دادند.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز در جمع این دانشجویان حاضر شد.

حمایت کلیمیان ایران از مذاکره‌کنندگان

گروهی از کلیمیان ایران هم در حمایت از مواضع هسته‌ای و گروه مذاکره‌کننده کشور با گروه 1+5 در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران تجمع کردند.به گزارش واحد مرکزی خبر، این تجمع‌کنندگان پس از قرائت بیانیه‌ای به تجمع خود پایان دادند.در بیانیه تجمع‌کنندگان آمده است: ما ایرانیان یهودی حمایت کامل خود را از تیم مذاکره‌کننده در گفت‌وگوهای 1+5 اعلام می‌کنیم و همچنین به طرف مقابل توصیه می‌کنیم از فرصت ایجاد شده حداکثر استفاده را کرده و با اقدام عملی در جهت پیشرفت گفت‌وگوها تلاش کند.

افخم: تشدید تحریم‌ها، حصول توافق را تخریب می‌کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به برخی تلاش‌ها در کنگره آمریکا برای تصویب تحریم‌های بیشتر، گفت: اعمال هرگونه تحریم جدید یا تشدید تحریم‌ها، مسیر مذاکرات را تضعیف و حصول تفاهم و توافق را تخریب می‌کند.

مرضیه افخم در نشست خبری دیروز خود با بیان این‌که این مسیر با جدیت دنبال می‌شود، افزود: ما پیش از این نیز اعلام کردیم که رویکرد فشار و مذاکره کارایی خود را در گذشته نشان داده و برای ما قابل پذیرش نیست.

وی ابراز امیدواری کرد که چنین اقدامی انجام نشود و مسیر سالم مذاکرات تخریب و تضعیف نگردد.

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: امیدواریم مذاکرات ایران و اعضای گروه 1+5 در نهایت به لغو تحریم‌ها بینجامد.

افخم ابراز امیدواری کرد که همه نگرانی‌های طرف مقابل نیز رفع و حقوق ملت ایران نیز حفظ و محترم شمرده شود. وی با بیان این‌که پیش‌بینی مذاکراتی که بسیار پیچیده و حساس است، نمی‌تواند کار دقیق و درستی باشد، افزود: ما این روند و مسیر را واقع بینانه بررسی می‌کنیم، گرچه با خوشبینی توام با واقع‌بینی این مسیر را آغاز کرده‌ایم.

فعالیت هسته‌ای ایران کاهش نداشته است

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص این مطلب که «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود گفته است، ایران در چند ماه اخیر پیشرفت هسته‌ای چندانی نداشته است، گفت: این موضوع که جمهوری اسلامی ایران فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای خود را متوقف کرده، صحت ندارد و هیچ‌گونه کاهش یا توقفی در مسیر فعالیت هسته‌ای کشورمان ایجاد نشده است.

افخم با بیان این‌که گزارش اخیر آمانو در مقایسه با سایر گزارش‌های آژانس، متوازن بود، اظهار کرد: پیرو توافق آژانس و سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و همچنین رویکرد جدید کشورمان که برای تقویت همکاری‌ها با آژانس داشت، گزارش متوازنی منتشر شد.

وی ادامه داد: برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران براساس زمانبندی و جدولی که تنظیم شده در مسیر طبیعی خود ادامه دارد، البته همان‌طور که سازمان انرژی اتمی اعلام کرده، با توجه به ماهیت برنامه‌ها و ابعاد فنی آن، ممکن است گاهی در مسیر خود با زمانبندی پیش‌بینی شده پیش نرود که این روند کاملا طبیعی است.

افخم با یادآوری این که بستر مناسبی برای انجام مذاکرات ایجاد شده است ادامه داد: تفاهمات کلی صورت گرفته و جمهوری اسلامی ایران بسته و طرح پیشنهادی خود را ارائه کرده که این بسته مورد استقبال طرف مقابل قرار گرفته است.

وی متذکر شد: اکنون زمان آن رسیده است که کشورهایی که مدعی بودند درصدد جلب اعتماد ملت ایران هستند اظهارات و لحن‌های آنها به اقدامات و رفتارهای عملی تبدیل شود.

نشست اوباما و اعضای کنگره

در همین حال رئیس‌جمهور آمریکا دیروز در نشستی با اعضای کنگره آمریکا برای جلوگیری از تشدید تحریم‌ها علیه ایران رایزنی کرد.

به گزارش مهر و به نقل از روسیا الیوم، پیش از این نشست جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی تاکید کرد: باراک اوباما در نظر دارد موضع خود را به اعضای کنگره گوشزد کند.

وی افزود: البته باید توجه داشت کاهش تحریم‌ها در برابر موافقت ایران با کاهش فعالیت‌های هسته‌ای، محدود خواهد بود و گمانه‌زنی رسانه‌ها درباره این‌که کاهش تحریم‌ها به 40 میلیارد دلار می‌رسد بسیار مبالغه‌آمیز است. در همین حال خبرگزاری فارس دیروز نوشت: مشاوران کنگره اعلام کردند طرح تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران تا ماه آینده میلادی در سنا به رأی گذاشته نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها