رئیس هیات عامل ایمیدرو خواستار بازگشت 18 هزار و 500 میلیارد تومان سهام شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو که در دولت گذشته بابت رد دیون به شبه‌دولتی‌ها واگذار گردیده، شد.
کد خبر: ۶۱۴۳۱۱

به گزارش مهر، مسعود کرباسیان دیروز در جمع خبرنگاران تصریح کرد: در اسفندماه 91، دولت قبل در یک جلسه چهارساعته تصمیم گرفت 18 هزار و 500 میلیارد تومان از دارایی‌های ایمیدرو را به عنوان رد دیون به برخی سازمان‌ها واگذار کند که از جمله آن، واگذاری ایرالکو و شرکت مس و آلومینیوم بود؛ این در حالی است که این واگذاری‌ها عموما به شرکت‌هایی صورت گرفته است که خود دچار مشکل پرداخت و دارای بدهی هستند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از جمله واگذاری‌های نابجایی که ظرف سال‌های گذشته صورت گرفته، واگذاری صندوق بیمه معدنی بوده است، در حالی که این صندوق حاکمیتی است و نباید واگذار شود و واگذاری آن به هشت بانک با خرد شدن سهام صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین شرکت ملی فولاد که مجری هفت طرح فولادی بوده است، منحل شده، در حالی که ساختمان آن باید به یک وزارتخانه داده می‌شد و فقط به خاطر یک ساختمان شیک چنین واگذاری صورت گرفته است.

کرباسیان در ادامه با انتقاد از واگذاری‌های صورت گرفته در قالب سهام عدالت خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی اعضای هیات مدیره سهام عدالت کیفیت و صلاحیت لازم را در به‌عهده گرفتن طرح‌ها ندارند و همین امر مشکلاتی را سبب شده است.

وی همچنین از ارائه درخواست ایمیدرو به صندوق توسعه ملی برای دریافت پنج میلیارد دلار وام چهار ساله خبر داد و گفت: با دریافت این وام تلاش داریم با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی بتوانیم طرح‌های نیمه‌تمام خود را به ثمر برسانیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: درخواست ما این است که بازپرداخت این وام‌ها از چهار سال بعد از دریافت وام آغاز شود تا بتوانیم طی مدت زمان چندساله 15 تا 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای صورت دهیم.

به گفته کرباسیان، هم‌اکنون به دنبال جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بخش‌های مختلف هستیم تا بتوانیم حجم سرمایه‌گذاری‌ها را توسعه دهیم. این در شرایطی است که بعد از سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از طرح‌ها، آنها را واگذار خواهیم کرد.وی ادامه داد: نیمه دوم امسال مرحله اول طلای زرشوران را به بهره‌برداری خواهیم رساند تا بتوانیم سالانه سه تن طلا تولید کنیم، ضمن این‌که به صورت همزمان مرحله دوم آن را نیز آغاز خواهیم کرد و به موازات هم پیش خواهیم برد و تلاش داریم هفت طرح فولادی را نیز که با مشکلات متعددی از جمله آب و برق و حمل و نقل مواجه بوده است، بموقع عملیاتی کنیم.

کرباسیان از امضای قراردادی به منظور گشایش ال.سی برای فولاد سفیددشت خبر داد و گفت: در سفر رئیس مجلس به چین توافق شد که شرکت ان.سی.سی این کشور در طرح‌های فولادی مشارکت داشته باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از انتشار فراخوانی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های فولادی خبر داد و گفت: تا امروز 16 واحد بزرگ اقتصادی متقاضی مشارکت در این طرح‌ها هستند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: در این طرح‌ها 35 درصد سهم ایمیدرو و 65 درصد سهم سرمایه‌گذار خواهد بود.

کرباسیان در ادامه درخصوص اجرای طرح سرب و روی مهدی‌آباد افزود: قرار است یک شرکت استرالیایی ـ عمانی آن را پیش ببرد و قرارداد آن ظرف یک ماه آینده نهایی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها