بعد از تقاضای لغو ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه

بلاتر: نمی‌خواستم در قوانین ایران دخالت کنم

رییس فدراسیون جهانی فوتبال با ابراز خوشحالی از حضور در ایران، وضعیت فوتبال را در ایران خوب توصیف کرد.
کد خبر: ۶۱۳۴۵۳
بلاتر: وضعیت فوتبال در ایران خوب است

به گزارش ایسنا،  رییس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) با بیان اینکه وقتی به ایران آمدم بسیاری از من پرسیدند که مهم‌ترین دلیل حضور شما در این همایش چیست، گفت: من تصمیم داشتم پیش از اینها به ایران سفر کنم اما به دو دلیل به پاسخ کفاشیان که دو سال پیش ارائه شده بود، پاسخ مثبت دادم. دو اتفاق مهم در ایران افتاد که به خاطر آن مردم به خیابانها ریختند، یکی انتخابات ریاست جمهوری و دیگری صعود ایران به جام جهانی بود. پس از دو اتفاق خوب تصمیم گرفتم به ایران بیاییم.

سپ بلاتر با بیان این که همایش علم و فوتبال رویداد بزرگی است،‌ ادامه داد: امروز توسط ریاست جمهوری ایران پذیرایی بسیار خوبی از من شد. انتخاب حسن روحانی، انتخاب بسیار بزرگی است.

رییس فیفا با اشاره به وضعیت فوتبال ایران خاطرنشان کرد: فوتبال ایران، فوتبالی با کیفیت و دارای صفات عالی تیمی است. به یاد دارم تیم ایران در جام جهانی آرژانتین سال‌ها پیش حضور یافته بود و در جام جهانی فرانسه هم پیروزی ارزشمندی را کسب کرده بود. ما منتظر پیروزی‌های تیم ملی شما هستیم و از ایران می‌خواهیم سفرایی را بفرستد که با قلب خود به کشورهای مختلف سفر می‌کنند.

بلاتر با تاکید بر اینکه فوتبال یک رخداد بسیار مهم است، افزود: فوتبال یک بعد دیپلماتیک هم دارد. من از آقای سجادی برای به وجود آوردن این فضای خوب تشکر می‌کنم. ایشان صحبت‌هایی را در مورد AFC و فیفا (میزبانی ایران برای جام ملت‌های آسیا) مطرح کردند که باید بگویم ریاست AFC به همراه هیات‌شان در اینجا حضور دارند و می‌توانند با ایران صحبت کنند.

بلاتر با ابراز خوشحالی از حضور در ایران اظهار کرد: وضعیت فوتبال در ایران خوب است. فوتبال بانوان هم وضعیت مناسبی دارد و امروز نماینده فوتبال بانوان در کمیته اجرایی خانم مویاداد از استرالیا در اینجا حضور دارند.

او تاکید کرد: فوتبال بیشتر از یک بازی است. ما یک خانواده فوتبال داریم. با اینکه فیفا 209 عضو دارد، ولی 300 میلیون حامی در کشورهای مختلف جهان از این رشته ورزشی حمایت می‌کنند. حتی در یک ناحیه ما 75 میلیون نفر حامی داریم. یک میلیارد و 200 میلیون نفر در جهان با فوتبال ارتباط دارند.

رییس فدراسیون جهانی فوتبال فیفا خاطرنشان کرد: از دلایل کسانی که به فوتبال احترام می‌گدارند، گروهی بودن این رشته ورزشی است. فوتبال یک بازی گروهی است و بازی انفرادی نیست. فوتبال در قلب بسیاری از مردم جهان حتی فراتر از عشق است. فوتبال برای بسیاری یک تراژدی است. بسیاری امید دارند که اگر ببازند 10 روز بعد ش تلاش کنند و برنده باشند. آنها برای پیروزی امید دارند. فوتبال در زندگی اجتماعی مردم تاثیر دارد.

رییس فیفا در ادامه افزود: فوتبال قدرت اقتصادی بزرگی در دنیاست ولی باید شرایطش به درستی فهمیده شود. شما در فوتبال وقت صرف می‌کنید و هزینه می‌کنید و در واقع با این کار ایثار می‌کنید. پس باید بدانید که هدف چیست. همه باید فوتبال بازی کنند، چون این کار طبیعی‌ترین تحرک هر انسان است. شما وقتی توپی را شوت می‌کنید، در پویایی هستید. بنابراین بدنتان در تحرک است، اما افکار را نمی‌توانید آشکارا حرکت دهید. بلکه باید از آنها استفاده کنید تا در فوتبال موفق باشید. در آن زمان شما یک هنرمند خواهید بود. فوتبال مبنای حرکت است.

سپ بلاتر در ادامه گفت: اگر فوتبال را نظر روانشناسی تجزیه و تحلیل کنید، می‌بینید که مفهوم مهمی را تولید می‌کند. وقتی فوتبال در شهرها، کشورها و قاره‌های مختلف بازی می‌شود و با رویدادی مثل جام جهانی به هم ارتباط پیدا می‌کنند، این نقش متحدکننده فوتبال است. در واقع اینجا توپ نماد جهان ماست و فوتبال سمبل جهان است.

وی ادامه داد: فوتبال یک جنبه فرهنگی هم دارد که در واقع کپی رونوشت از فعالیت‌های یونان باستان است که به اتحاد بین افراد بازمی‌گردد. اگر این فلسفه را رعایت نکنیم، فوتبال را کامل نفهمیده‌ایم. باید تمام ابعاد فوتبال را مدنظر قرار دهیم تا موفق شویم.

رییس فیفا در ادامه از برگزارکنندگان همایش علم و فوتبال تشکر کرد و گفت: شما درخصوص فیفا خیلی مهربان هستید، چون بسیاری از بررسی‌ها را در مورد مسائل مختلف انجام می‌دهید. هفته قبل جشن 150 سالگی انجمن فوتبال در لندن بود که این انجمن اولین نمونه از نوع خود در لندن است. اگر وارد تاریخ توپ شویم، از چین تا مصر، اروپا و حتی فرهنگ‌های آلتک و مایا نقش این توپ را می‌بینید. در گذشته افراد باهوشی در انگلیس بودند که تصمیم گرفتند برای توپ یک تمدن ایجاد کنند و در قرن نوزدهم یک بازی را به نام فوتبال طراحی کرده‌اند.

بلاتر ادامه داد: وقتی وارد فلسفه و روانشناسی فوتبال می‌شویم، آنچه که به نظر مهم می‌رسد، این است که این بازی به انسان تحرک می‌دهد و پل‌های ارتباطی بین افراد را به هم وصل می‌کند. پیش از آمدن به ایران در زوریخ با نمایندگان قبرس جلسه داشتیم. قبرس از نظر سیاسی یک جزیره خودمختار است، اما در شش سال اخیر، با سختکوشی کار دشواری را به انجام رسانده و دو سازمان فوتبال را با هم متحد کرده و این دو سازمان توافق کرده‌اند که با هم فوتبال بازی کنند.

رییس فیفا در ادامه گفت: برای موفقیت باید بهترین باشید. اهمیت دیگری که در زندگی وجود دارد و با فوتبال مشترک است، قدرت ریسک‌پذیری است. ریسک کردن می‌تواند به موفقیت یا شکست منجر شود، اما اگر ریسک نباشد، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. فوتبال هم همین است.

وی در پایان گفت: بسیار خوشحال و خوشبختم که در ایران و در تهران هستم و به نام خانواده فوتبال با شما صحبت می‌کنم. تبریک صمیمانه من را به کنگره بین‌المللی علم و فوتبال بپذیرید که چراکه این رویداد یک اتفاق بزرگ در فوتبال است. در پایان از توجه یکایک شما سپاسگزارم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها