در سفر اخیر​ وزیر ​امور​خارجه به ترکیه مقامات 2 کشور بر تلاش برای جلوگیری از گسترش اختلافات فرقه‌ای متعهد شدند

ظریف: در تلاش برای گرفتن بهانه‌ها از طریق مذاکره هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان جمعه شب در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ترکیه‌ای خود گفت: تلاش می‌کنیم هرگونه بهانه‌ای در زمینه تحریم‌ها را از طریق مذاکره رفع کنیم.
کد خبر: ۶۱۱۹۹۲

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف درباره اثرگذاری تحریم‌ها بر روابط اقتصادی ایران و ترکیه با یادآوری این‌که در بخش‌های اقتصادی و تجاری، دو کشور دارای منافع مشترک و نیازهای متقابل هستند، افزود: روابط تهران و آنکارا نباید متاثر از مداخله کشورهای خارجی باشد.

وی با بیان این‌که همکاری‌های دو کشور در چارچوب مقررات بین‌المللی پیگیری شده است، خاطرنشان کرد: مزاحمت‌ها در روابط دو کشور با استناد به تحریم‌ها غیرقانونی است.وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این‌که تحریم‌ها فقط اراده مردم ایران را قوی‌تر می‌کند، افزود: ضروری است دو طرف تحریم، به فکر رسیدن به راه حل باشند نه در اندیشه روش‌هایی که به مردم فشار می‌آورد.

مشکلات منطقه راه حل نظامی ندارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که دو کشور ایران و ترکیه خواستار رسیدن به تفاهم و همکاری در منطقه هستند، گفت: اعتقاد داریم که منطقه باید همه مشکلاتش از طریق گفت‌وگو و روش‌های صلح‌آمیز حل شود.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: راه حل نظامی برای مشکلات منطقه‌ای وجود ندارد و هیچ گریزی از آن نیست که مشکلات بر سر میز مذاکرات حل شوند.

ظریف به نگرانی مشترک ایران و ترکیه اشاره کرد و یادآور شد: نگرانی ما از فتنه‌ای است که در تلاش برای دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای و قومی در منطقه صورت می‌گیرد و این امر باید نگرانی کل منطقه و جامعه بین‌الملل باشد.

وی با بیان این‌که ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم منطقه متعهد شده‌اند با تلاش خود مانع از گسترش اختلاف فرقه‌ای شوند، تصریح کرد: افراط و تندروی در منطقه خطری است که همه ما را تهدید می‌کند و ما متعهد به همکاری در مواجهه با این مساله هستیم.

ظریف گفت: ما معتقدیم که همه به حق تعیین سرنوشت مردم منطقه بدون مداخله خارجی باید احترام بگذارند و به عنوان کشورهای دوست، تلاش خواهیم کرد که برای رسیدن به این اهداف چه در سوریه و چه در دیگر کشورهای منطقه تلاش کنیم.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا دیدگاه دو کشور ایران و ترکیه درباره تحولات سوریه به یکدیگر نزدیک شده است و آیا ایران در نشست ژنو 2 شرکت خواهد کرد، گفت: دو کشور ایران و ترکیه دیدگاه‌های مشترک و قابل توجهی درباره سوریه دارند. ما اعتقاد داریم که باید به جنگ و خونریزی در سوریه پایان داده شود و مردم سوریه آینده خود را پای صندوق‌های رای تعیین کنند. ما همچنین بر این باوریم که وضع انسانی اسفبار در سوریه تنها با کمک رفع خواهد شد و راه‌حل نظامی برای حل بحران در سوریه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: دیدگاه‌های متفاوتی نیز درباره نحوه رسیدن به این راه‌حل بین دو کشور وجود دارد و همچنان به گفت‌وگوهایمان با مقامات ترکیه درباره مباحث سوریه ادامه خواهیم داد. البته وجود دیدگاه‌های متفاوت نیز امری طبیعی است، ولی تلاش خواهیم کرد درباره دیدگاه‌های متفاوت بیشتر با یکدیگر گفت‌وگو کنیم و به سمت رسیدن به دیدگاه‌های مشترک در حوزه‌های بیشتر پیش رویم.

وی تصریح کرد: ایران پیشتر چگونگی حضورش در نشست ژنو 2 را اعلام کرده و گفته است که در صورت دعوت بدون پیش‌شرط، در مذاکرات شرکت می‌کند؛ چراکه ما اعتقاد داریم به عنوان یک کشور قدرتمند و تاثیرگذار در منطقه می‌توانیم نقش مثبتی در پایان دادن به بحران در سوریه ایفا کنیم، ولی این آمادگی برای حضور در نشست ژنو 2 نباید به معنای آمادگی برای قبول پیش‌شرط تلقی شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره تاثیرات منفی تحریم‌های صورت گرفته علیه کشورمان در تبادلات تجاری ایران و ترکیه و انتظارات از طرف ترک اظهار کرد: موضع دولت ترکیه در این زمینه مشخص بوده و همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور در چارچوب مقررات بین‌المللی پیگیری می‌شود.وی تصریح کرد: مزاحمت‌هایی که تحریم‌ها برای روابط طرفین ایجاد کرده، از نگاه ما غیرقانونی است و ما تلاش می‌کنیم هرگونه بهانه‌ای برای ادامه تحریم‌ها را از طریق مذاکره رفع کنیم و افراد و گروه‌هایی که احساس می‌کنند تحریم‌های غیرقانونی می‌تواند به عنوان یک راهکار مطرح باشد، باید متوجه باشند که تحریم نمی‌تواند به اهداف خود دست یابد.احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این نشست مطبوعاتی به موضوع مذاکرات دو طرف و مشخص کردن تقویم زمانی برای دیدارهای مقامات عالی‌رتبه دو کشور در ماه‌های آینده اشاره کرد.وی گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، من در روزهای بیست و پنجم و بیست و ششم نوامبر (چهارم و پنجم آذر) از ایران دیدار خواهم کرد.

اردوغان ژانویه به تهران سفر می‌کند‌

وزیر امور خارجه کشورمان در گزارشی در صفحه شخصی خود در فیسبوک اعلام کرد: رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در ماه ژانویه آینده (دی و بهمن) به ایران سفر می‌کند. همچنین مقامات ترکیه در این سفر، دعوت از آقای دکتر روحانی برای سفر به ترکیه در یکی دو ماه آینده را تکرار کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها