در جریان این درگیری‌ها 4 نفر از نیروهای گردان‌های عزالدین قسام و یک جوان فلسطینی به شهادت رسیدند

درگیری شدید صهیونیست‌ها با نیروهای حماس در غزه

نظامیان صهیونیست روز پنجشنبه با پشتیبانی چنددستگاه تانک وارد نوار غزه شدند تا تونل‌های متعلق به گروه‌های فلسطینی را تخریب کنند، اما این دخالت نظامی با واکنش نیروهای مقاومت روبه‌رو شد و درگیری‌های شدیدی را بین طرفین به وجود آورد. در این درگیری‌ها چهار فلسطینی کشته و تعدادی از سربازان اسرائیلی نیز زخمی شدند.
کد خبر: ۶۱۱۵۱۶

به گزارش ایسنا، منابع پزشکی در نوار غزه اعلام کردند، در حمله توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به منطقه عبسان الجدیده در شرق خان‌یونس واقع در جنوب نوار غزه و درگیری با نیروهای مقاومت، چهار نفر از نیروهای گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس و یک جوان فلسطینی به شهادت رسیده و چند نفر دیگر نیز زخمی شدند. بنا بر گزارش‌های رسیده، در درگیری‌ها پنج نظامی صهیونیست نیز زخمی‌شده‌اند. ارتش اسرائیل با تائید این خبر اعلام کرد، دراین درگیری‌ها یک افسر اسرائیلی زخمی شده و حالش وخیم است. گردان‌های عزالدین قسام نیز با صدور بیانیه‌ای خبر شهادت چهار عضو این تشکل را تائید کرد. به گفته مقام‌های فلسطینی، افراد شهید شده عبارتند از: «رابیه بریکه» که بر اثر اصابت گلوله تانک به شهادت رسید، خالد ابوبکر که زخمی شده و بعد در بیمارستان جان سپرد. اجساد محمد القصر و محمد داوود نیز بعدا کشف شد. همه این افراد جزو فرماندهان محلی گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس بودند.

تونل وحشت

منابع نظامی رژیم اسرائیل می‌گویند، درگیری‌ها زمانی آغاز شد که نیروهای اسرائیلی قصد داشتند یک تونل زیرزمینی را که دو هفته پیش کشف شده بود، منفجر کنند، اما بلافاصله فعالان فلسطینی آنان را مورد هدف خمپاره قرار دادند. مقامات امنیتی و شاهدان فلسطینی می‌گویند، یک تانک و یک بولدوزر زرهی ارتش اسرائیل حدود یکصد متر وارد خاک نوار غزه شدند. یک سخنگوی نظامی تل‌آویو نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: فعالیت دقیق و دفاعی علیه تونل وحشت ادامه خواهد داشت. منظور از تونل وحشت، تونلی زیرزمینی است که از نوار غزه به داخل منطقه اشغالی کشیده شده و چندی پیش توسط نیروهای امنیتی اسرائیل کشف شده بود. اسرائیل مدعی آن است که قرار بوده از این تونل برای حملات ضد اسرائیلی استفاده شود.

تقریبا 17روز پیش بود که رژیم صهیونیستی اعلام کرد، تونلی مملو از مواد منفجره را که در عمق 15 متری زمین و در مرز غزه با سرزمین‌های اشغالی 48 حفر شده بود، کشف کرده است. این تونل مجهز به سیستم‌های امنیتی بوده و تمام کف آن ریل‌گذاری شده بود. گردان‌های عزالدین قسام مسئولیت حفر این تونل را برعهده گرفت و گفتند در روی زمین و زیر آن برای آزادی اسیران فلسطینی تلاش خواهند کرد. این گردان‌ها گفتند: «به اسارت گرفتن سربازان اسرائیلی تنها راهی است که سودمندی و نتیجه بخش بودن آن ثابت شده است.» با این حال سامی ابوزهری، سخنگوی حماس در سخنانی کوتاه در واکنش به این خبر گفت: کشف این تونل در جنوب غزه در واقع تلاشی از سوی اسرائیل برای توجیه محاصره فلسطینی‌ها و دشمنی علیه قدس است.

روز گذشته نیز سامی ابوزهری سخنگوی جنبش حماس در واکنش به حمله اسرائیل گفت، مبارزان فلسطینی غزه را به جهنمی برای رژیم اشغالگر تبدیل خواهند کرد. وی افزود: مقاومت قهرمانانه گردان‌های عز‌الدین قسام (شاخه نظامی جنبش حماس) در مقابله با تجاوز نیروهای رژیم صهیونیستی به غزه ستودنی است. ما به مجاهدان و شهدای این عملیات قهرمانانه درود می‌فرستیم و تاکید می‌کنیم که غزه جهنمی برای اسرائیل خواهد بود.

شکایت از شهرک‌سازی‌ها

خبر دیگر در مورد فلسطین این‌که سازمان ملل متحد یک‌بار دیگر شهرک‌سازی‌های اسرائیل در زمین‌های فلسطینی را محکوم کرده و فلسطینی‌ها نیز می‌گویند، این بار برای مقابله با توسعه شهرک‌سازی‌ها به نهادهای بین‌المللی مراجعه خواهند کرد.

در همین رابطه، مارتین نسیرکی، سخنگوی بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد موافقت رژیم صهیونیستی با احداث 1500 واحد مسکونی جدید در شهرک‌های صهیونیست‌نشین واقع در قدس شرقی را محکوم کرد و گفت:‌ این شهرک‌سازی‌ها با قوانین بین‌المللی در تضاد بوده و مانعی در برابر روند مذاکرات سازش به شمار می‌رود. از سوی دیگر ریاض المالکی، وزیر امورخارجه دولت فلسطینی نیز روز پنجشنبه ضمن تقبیح طرح احداث یک شهرک جدید متشکل از صدها باب خانه در شرق بیت‌المقدس تهدید کرد، این رژیم را در دادگاه‌های بین‌المللی تحت پیگرد حقوقی قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیت المقدس، تل‌آویو روز چهارشنبه از تصمیم خود برای احداث 1500 خانه در شهرک جدیدی در بخش عمدتا عرب‌نشین بیت‌المقدس خبر داد. اعلام این خبر کمی پس از آزادی 26 زندانی فلسطینی صورت گرفت.

مالکی گفت: وزارت خارجه به طور جدی درصدد مراجعه فوری به دادگاه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و تنظیم شکایت‌نامه‌های لازم برای متوقف ساختن شهرک‌سازی است. ناظران معتقدند بعد از آن‌که دولت فلسطینی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان یک عضو غیر ناظر پذیرفته شده، می‌تواند برای شکایت از اسرائیل به دادگاه‌های بین‌المللی مراجعه کند و این امر می‌تواند برای رژیم صهیونیستی هزینه‌های سنگینی را در بر داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها