شانس پوگبا و دراکسلر برای بردن جایزه‌ای که 8 سال پیش به مسی رسید، بیشتر از دیگر نامزدهاست

ستاره بعدی دنیای فوتبال چه کسی است؟

از سال 2003 بود که کنفدراسیون فوتبال اروپا (یوفا) به پیشنهاد روزنامه توتو اسپورت ایتالیا، اقدام به معرفی بهترین بازیکن جوان اروپا کرد. نامزدها، بازیکنان زیر بیست‌ویک ساله‌ای هستند که طی یک سال میلادی، بهترین عملکرد را در سطح ملی و باشگاهی فوتبال اروپا داشته‌اند.
کد خبر: ۶۱۰۳۶۸

روزنامه‌های معتبر توتو اسپورت ایتالیا، اکیپ فرانسه، مارکای اسپانیا، بیلد آلمان، تایمز انگلیس، آ بولای پرتغال، ده تلگراف هلند، موندو دپورتیووی اسپانیا، فرانس فوتبال فرانسه، اسپورت اکسپرس روسیه، بلیک سوئیس و تانه‌آ یونان روزنامه‌هایی است که در انتخاب بهترین بازیکن جوان اروپا حق رای دارند. خبرنگاران ورزشی این روزنامه‌ها همه ساله از میان پنج نامزد نهایی، نفرات اول تا پنجم را مشخص می‌کنند تا پس از جمع‌آوری این نظرات، جوان سال فوتبال اروپا بر اساس امتیازبندی مشخص شده، معرفی شود.

نحوه امتیازدهی نیز به این ترتیب است؛ نفر اول ده، نفر دوم هفت، نفر سوم پنج، نفر چهارم سه و نفر پنج یک امتیاز.

اولین بازیکن جوان سال اروپا رافائل فاندرفارت بود که این جایزه را در سال 2003 به دست آورد. فاندرفارت آن زمان یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان آژاکس بود و با وجود سن و سال کم، نقشی کلیدی در قهرمانی سال 2002 این تیم در لیگ هلند ایفا کرد. او دو سال بعد از دریافت این جایزه راهی هامبورگ شد و پس از سه فصل بازی در بوندس لیگا، در سال 2008 یک قرارداد دو ساله با رئال مادرید امضا کرد.

بعد از فاندرفارت نوبت به وین رونی رسید تا به عنوان بهترین جوان اروپا معرفی شود. رونی در سال 2004 فقط 19 سال داشت، اما در همان سال و در نخستین حضورش در منچستریونایتد، آنقدر خوش درخشید که به تیم ملی انگلیس هم دعوت شد. رونی امسال دهمین سال حضورش در اولدترافورد را تجربه می‌کند و طی این مدت 410 بار پیراهن قرمز منچستر را پوشیده و 202 بار نیز برای این تیم گلزنی کرده است. شاید وین رونی از نگاه فوتبالدوستان، در این سال‌ها موفق‌تر از فاندرفارت بوده باشد، اما کسی که در سال 2005 جایزه بهترین جوان سال اروپا را برد، بدون شک موفق‌تر از همه بازیکنانی است که در این سال‌ها در عرصه فوتبال ستاره شده‌اند. او کسی نیست جز لیونل مسی.

مسی هجده ساله بود که از سوی روزنامه‌نگاران اروپایی عنوان بهترین جوان سال اروپا را به دست آورد. آن زمان در کلکسیون افتخارات این ستاره، یک قهرمانی با بارسلونا در لالیگا و یک قهرمانی با تیم زیر 20 سال آرژانتین در جام جهانی جوانان دیده می‌شد و بس؛ اما بردن جایزه بهترین جوان اروپا، مقدمه‌ای شد تا این ستاره آرژانتینی در کمتر از هشت سال، بیشتر از همه بازیکنان تاریخ، در فوتبال جایزه ببرد و رکورد بشکند.

سس فابرگاس بازیکن اسپانیایی آرسنال (2006)، سرخیو آگوئرا بازیکن آرژانتینی اتلتیکو مادرید (2007)، اندرسون بازیکن برزیلی منچستریونایتد (2008)، الکساندر پاتو بازیکن برزیلی میلان (2009)، ماریو بالوتلی بازیکن ایتالیایی منچسترسیتی (2010)، ماریو گوتزه بازیکن آلمانی بورسیا دورتموند (2011) و ایسکو بازیکن اسپانیایی مالاگا (2012) دیگر ستاره‌هایی بودند که بعد از لیونل مسی جایزه بهترین بازیکن جوان اروپا را به دست آوردند.

حالا نوبت انتخاب بازیکن جوان سال 2013 است. در فهرست نامزدهای امسال از پنج بازیکن نام برده شده که قرار است در رای‌گیری از سوی روزنامه‌نگاران برتر اروپا یکی از آنها انتخاب شود. این فهرست پنج نفره عبارتند از: رافائل واران (رئال مادرید)، ویلفرد زاها (منچستر یونایتد)، فیلیپ کوتینیو (لیورپول)، پل پوگبا (یوونتوس) و جولیان دراکسلر (شالکه). در ادامه نگاهی داریم به عملکرد این بازیکنان در سال جاری:

رافائل واران (فرانسه ـ رئال مادرید)

لن فرانسه اولین تیم باشگاهی او در سطح بزرگسالان بود. واران، یک فصل در لن بازی کرد، اما آنقدر خوش درخشید که در پایان فصل 11ـ2010 به رئال مادرید پیوست. واران حالا سومین فصل حضور خود در برنابئو را تجربه می‌کند. او فصل گذشته 33 بار با پیراهن رئال در خط دفاع این تیم بازی کرد و اتفاقا دو گل هم زد. البته با حضور آنچلوتی در رئال، واران به یک نیمکت نشین تبدیل شده است. او در این فصل فقط دو بار برای رئال به میدان رفته است. او سه بازی ملی در کارنامه دارد و 15 بار هم برای تیم زیر 21 سال فرانسه بازی کرده است.

ویلفرد زاها (انگلیس ـ منچستر یونایتد)

در ساحل عاج به دنیا آمد، اما فقط چهار سال داشت که با خانواده‌اش راهی لندن شد. کریستال پالاس اولین باشگاه حرفه‌ای زاها بود. او طی سال‌های 2010 تا 2013 سه فصل با پیراهن این تیم درخشید تا پس از 110 بازی در خط حمله این تیم، بالاخره به چشم مسئولان باشگاه منچستر یونایتد آمد. منچستری‌ها این بازیکن را در تابستان جذب کردند، اما حتی یک بار هم به او فرصت بازی در اولدترافورد داده نشد. زاها دوباره به کریستال پالاس برگشت؛ اما این بار به عنوان بازیکن قرضی. زاها دو بار پیراهن تیم ملی انگلیس را پوشیده و 12 بار برای تیم زیر 21 سال این تیم به میدان رفته است.

فیلیپ کوتینیو (برزیل ـ لیورپول)

بازی در تیم ملی برزیل آسان نیست؛ اما فیلیپ کوتینیو سال 2010، درحالی فقط 18 سال داشت در مقابل تیم ملی ایران نخستین بازی ملی خود را تجربه کرد. او طی چهار سال گذشته برای تیم های داسکودوگاما، اینتر میلان، اسپانیول و لیورپول، بازیکنی تاثیرگذار بود. کوتینیو که به صورت قرضی به اسپانیول رفته بود در فصل 13ـ2012 بعد از انجام 16 بازی در لالیگا، به اینتر بازگشت. کوتینیو فصل گذشته را هم با پیراهن لیورپول سپری کرد. قهرمانی با تیم زیر 17 سال و تیم زیر 20 سال برزیل در جام جهانی از جمله افتخارات کوتینیو به شمار می‌رود. او در این فصل پنج بار برای لیورپولی‌ها به میدان رفته است.

پل پوگبا (فرانسه ـ یوونتوس)

از تیم زیر 16 سال فرانسه تا تیم ملی بزرگسالان، پل پوگبا در همه رده‌های سنی بازی در تیم ملی را تجربه کرده است. او فوتبالش را در سطح باشگاهی با پیراهن منچستریونایتد شروع کرد، آن هم در شرایطی که فقط 18 سال داشت. پوگبا فقط سه‌بار برای یونایتدها بازی کرد، اما از سال 2012 که راهی تورین شد، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. این هافبک بیست ساله که در این فصل یکی از نفرات اصلی خط میانی یوونتوس است، فصل گذشته نیز 38 بار پیراهن سفید و مشکلی تورینی‌ها را پوشید. بسیاری از کارشناسان، پوگبا را از شانس‌های اول کسب جایزه بهترین جوان سال اروپا می‌دانند.

جولیان دراکسلر (آلمان ـ شالکه)

آلمان‌ها او را پدیده فوتبالشان می‌نامند. جولیان دراکسلر در سطح باشگاهی فقط پیراهن یک تیم را بر تن کرده است؛ شالکه 04. او از هشت سالگی برای تیم نونهالان شالکه به میدان رفت و اکنون 12 سال از حضورش در تیم‌های رده‌های سنی مختلف این باشگاه می‌گذرد. دراکسلر از سال 2011 تاکنون در بوندس‌لیگا یک بازی می‌کند. او فصل اول 24 بار، فصل دوم 46 بار و فصل سوم 39 بار در خط میانی این تیم بازی کرد و این فصل نیز در تمام بازی‌های شالکه حضور داشته است. 122 بازی و 25 گل زده در بوندس لیگا، کارنامه خیره‌کننده ای برای یک بازیکن بیست ساله به شمار می‌رود. دراکسلر با 9 بازی ملی در میان پنج نامزد نهایی جوان سال اروپا هم وضعی بهتر از دیگران دارد.

رضا پورعالی‌ /‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها