خوردن ، بی خوابی ، مسافرت ، این تعریف برخی از مردم برای تعطیلات است ، بخصوص برای طولانی ترین تعطیلات سال یعنی نوروز.
کد خبر: ۶۱۰۱۸

اما اگر پای صحبت کارشناسان و متخصصان تغذیه بنشینید ، همین تعریف می تواند برایتان دردسرساز شود ، «100 گرم تنقلات ، 600 تا 650 کیلو کالری انرژی دارد که معادل 4 تا 5 ساعت ، پیاده روی است». دکتر سید ضیاءالدین مظهری ، رئیس انجمن تغذیه ایران با این هشدار ادامه می دهد: «نحوه تغذیه در تعطیلات با 2 خطر جدی روبه روست ، اول این که بخاطر جاذبه جمعیت (در جمع بودن) میزان غذا افزایش می یابد ، دوم افزایش مصرف تنقلات و انواع شیرینی است که می تواند خطرساز باشد». به گفته مظهری ، هر شیرینی معادل 200 تا 450 کیلو کالری دارد که از جمله منابع غنی انرژی محسوب می شود و به دلیل نحوه تهیه در روغن های چند بار مصرف شده و خصوصا روغن های جامد حاوی ترانس ، خطر تصلب شرایین و افزایش فشار خون را به همراه دارد. این متخصص تغذیه همچنین به پرنمک بودن تنقلات و آجیل اشاره می کند و می گوید: «شوری این تنقلات خصوصا برای بیماران مبتلا به فشار خون ، تهدید کننده است».

مصرف تنقلات یا اختلالات گوارشی

«مصرف تنقلات در زمان های نامناسب ، سبب اختلالات گوارشی می شود که این موارد بیشتر در تعطیلات عید نوروز اتفاق می افتد». مینایی ، کارشناس ارشد دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه می دهد: باید مصرف تنقلات به میزان کم و در فاصله زمانی دو ساعت پیش از وعده های اصلی غذا باشد ، یعنی در «میان وعده های غذایی» مصرف شود تا بر تغذیه افراد به خصوص کودکان اثر سوء نظیراختلال در رشد نگذارد. وی هشدار می دهد: مصرف زیاد تنقلات علاوه بر فساد دندانهاو افزایش چربی خون ، به علت ایجاد انرژی زیاد در بدن سبب افزایش وزن در افراد می شود. مینایی به تغذیه کودکان در این ایام اشاره می کند و معتقد است : در ایام نوروز ، باید به تغذیه اطفال توجه زیادی داشت ، چون معده کودکان کوچک است و با مقدار کمی آجیل و شیرینی پر می شود از طرفی چون کودکان نمی توانند این تنقلات را خوب بجوند ، با اختلالات گوارشی روبه رو می شوند.

سفر با چاشنی مسمومیت

رئیس انجمن تغذیه ایران ، نحوه تغذیه در مسافرت های نوروزی را بسیار مهم می داند و هشدار می دهد: کیفیت غذای رستوران های بین راهی در این ایام معمولا با خطر مسمومیت همراه است که مصرف غذاهای خانگی و سبک در بین راه توصیه می شود. در همین خصوص ، جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نیز طی اطلاعیه ای هشدار داده است : به دلیل خطر شیوع بیماری های گوناگون بخصوص در روزهای نوروز و بویژه در ارتباط با رستوران های بین راهی از مصرف غذاهای مانده مثل گوشت چرخ کرده و ماهی مانده قویا خودداری شود ، همچنین در صورتی که در طول مسافرت از کنسرو استفاده می شود به تاریخ مصرف آن توجه و از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود. این اطلاعیه به مسافران نوروزی توصیه می کند از مصرف آب و غذا در رستوران های غیر بهداشتی و استعمال صابونهای جامد در دستشویی ها و توالتها خودداری شود زیرا صابونهای جامد ممکن است باعث انتقال بیماری شود.

خوب بخوابید

نازنین یکتا ، کارشناس ارشد روانشناسی نیز بر خواب خوب و بموقع در این ایام تاکید می کند و می گوید: معمولا در این ایام افراد به دلیل دید و بازدیدهای شبانه تا دیروقت بیدار می مانند ، اما علت کم خوابی هر چه که باشد عواقب آن آزاردهنده است. یکتا ادامه می دهد: کسی که خواب درستی نداشته باشد ، ممکن است در برقرار کردن ارتباط با دیگران دچار مشکل شود. وی ادامه می دهد: بهترین راه برای لذت بردن از تعطیلات ، رفع خستگی و کسب نیروی تازه است که با خواب راحت و به اندازه به دست می آید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها