گام اول؛ طرح و ساختار وب‌سایت

مراحل راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی

تا همین ده، دوازه سال پیش برای ارائه ایده‌هایمان به مخاطبان باید از میان رسانه‌های محدود پیش رو، دست به انتخاب می‌زدیم و البته با صرف هزینه زیاد به امکان برقراری ارتباط با مخاطبانی معدود دست می‌یافتیم، اما امروزه با گسترش اینترنت و فضای مجازی همه چیز دگرگون شده است.
کد خبر: ۶۰۹۹۱۱

هر فردی در هر نقطه‌ای از دنیا می‌تواند با یک وبلاگ یا وب‌سایت ساده و با صرف کمترین هزینه، پیام خود را در معرض دید میلیون‌ها کاربر اینترنت در سراسر دنیا قرار دهد. چه بسیارند کسانی که با بررسی دقیق این فضا توانسته‌اند محصول و خدمات خود را با کمترین هزینه به مشتریان عرضه کنند یا حتی با درج آگهی در وب‌سایت خود به درآمدهای هنگفت دست یابند.

این بازار گسترده روز به روز در حال بزرگ‌تر شدن است و برای حضور پررنگ‌تر و پشت سر گذاشتن رقبای بی‌شمار، نیازمند شناخت دقیق از آن خواهیم بود. بنا به تقاضای زیاد خوانندگان تصمیم گرفتیم از این هفته به بعد سلسله مقالات آموزشی برای راه‌اندازی و مدیریت وب‌سایت را ارائه کنیم. قرار است در این مقالات به صورت گام به گام و از مرحله مبتدی تا پیشرفته به بررسی شیوه‌های راه‌اندازی و البته حفظ و افزایش ارزش وب‌سایت که می‌تواند حتی یک فروشگاه ساده اینترنتی باشد، بپردازیم.

اگر شما هم به فکر راه‌اندازی یک سایت برای فروش محصولات و خدمات و ارائه محتوای دیجیتال هستید، هر هفته همراه ما باشید.

گام اول را درست بردارید

پیش از آغاز هر کسب و کار یا فعالیت پیچیده باید مراحل مختلف آن روشن شود، اما پیش از آن باید به تعریف مجموعه‌ای از عوامل موثر در موفقیت کار خود بپردازیم. راه‌اندازی سایت نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این‌که شاید این مرحله، فانتزی و غیرضروری به نظر برسد، اما تجربه ثابت کرده که در صورت سهل‌انگاری در این مرحله حساس، بعدها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده و حتی شکست خواهید خورد.

پرسش‌های کلیدی

پیش از هر کاری باید به این پرسش‌ها پاسخ دهید: «هدف‌تان از راه‌اندازی سایت چیست؟ قرار است چه محصولات یا خدماتی در سایت به کاربران عرضه شود؟ موضوع محتوای تولید شده چیست؟ کاربران آینده شما با جستجوی کدام کلمات کلیدی در موتورهای جستجو، وب‌سایت شما را خواهند یافت یعنی اصلی‌ترین کلمات کلیدی مد نظر شما برای وب‌سایت‌تان چیست؟ کدام بازه سنی خاص، مخاطب اصلی وب‌سایت شما خواهند بود؟»

طوفانی در ذهن خود به پا کنید

یکی از بهترین روش‌های کاربردی در مدیریت برای تعیین اهداف یا حل مسائل و موانع پیش روی، روش «طوفان مغزی» (Brain storming) است. با استفاده از این شیوه نه‌تنها می‌توانید پاسخ‌های خوبی برای پرسش‌های کلیدی بالا بیابید، بلکه حتی می‌توانید در ادامه مسیر و در صورت بروز مشکلات بعدی، از این روش برای چاره‌اندیشی بهره گیرید.

طوفان مغزی دارای چند مرحله است:

مرحله اول: ابتدا باید مساله را به صورت شفاف تعریف کنید. هر یک از پرسش‌هایی که در بخش پرسش‌های کلیدی مطرح شده، بسیار مشخص است. اگر در آینده نیز به مشکلی در مسیر فعالیت سایت خود دست یافتید، در گام اول صورت مساله را به طور شفاف مشخص کرده و حتما آن را مکتوب کنید.

مرحله دوم: بگذارید ذهنتان آزاد باشد و هر پاسخی را که به ذهنتان می‌رسد، یادداشت کنید. اگر قرار است چند نفر دیگر هم در راه‌اندازی سایت همراه شما باشند، حتماً از وجود آنها در جلسه طوفان مغزی استفاده کنید. دقت داشته باشید که در این مرحله، کیفیت ایده‌های مطرح شده مهم نیست و فقط کمیت آنها مهم است. درواقع مهم نیست چقدر ایده‌های مطرح شده فانتزی و حتی خنده‌دار است و باید ایده‌های بیشتری در این زمینه ایجاد کنید. در این میان یک نفر باید مسئول نوشتن ایده‌ها باشد. به یاد داشته باشید که نباید درباره ایده‌های مطرح شده نظری بدهید و همه ایده‌ها (حتی ایده‌های تکراری) را نیز بنویسید. همچنین بهتر است یک مهلت زمانی (مثلا 30 دقیقه) برای این منظور تعیین کنید.

مرحله سوم: بگذارید مدتی از جلسه طوفان ذهنی بگذرد و بعد به بررسی تک‌تک ایده‌ها بپردازید. مثلا فاصله زمانی یک یا دو روز برای این کار مناسب خواهد بود.

کار فردی یا گروهی؟

کار گروهی اگر به شکلی اصولی انجام شود همیشه به نتایج بسیار بهتری می‌انجامد. کار گروهی می‌تواند نقش مهمی در موفقیت سایت داشته باشد. بنابراین بهتر است با چند نفر از دوستان یا حتی خواهر و برادران خود مشورت کرده و زمینه کار گروهی موثر را ایجاد کنید. لازم نیست همه افراد از توانایی‌های یکسانی برخوردار باشند. حتی لازم نیست همه افراد اطلاعات آنچنانی در زمینه رایانه یا اینترنت داشته باشند. برعکس همین تنوع توانایی‌هاست که سبب پیشرفت تیم می‌شود.

برای نمونه فردی که با هنر و نقاشی آشناست می‌تواند کمک موثری به گرافیک سایت کند. کسی هم که ساعت‌ها وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارد، می‌تواند بسرعت مخاطبان زیادی را به سایت جدید جذب کند. حتی فرد مسنی که قریحه شعرگویی و ادبیات دارد؛ اما از اینترنت سر در نمی‌آورد نیز می‌تواند به نوعی در تولید محتوای مکتوب کمک کند. خلاصه این‌که مجموعه توانایی‌های مختلف، امکان موفقیت سایت را افزایش خواهد داد.

معرفی بازی‌های آنلاین یا فروش کارت شارژ؟

تعیین کلمات کلیدی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی سایت است. پس از این‌که با استفاده از روش طوفان مغزی به یافتن کلمات کلیدی سایت خود پرداختید، می‌توانید با یکی از خدمات گوگل یعنی Google Trends به ارزیابی وضع فعلی و نیز گذشته و آینده آن کلمات بپردازید.

فرض کنید علاقه زیادی به بازی‌های رایانه‌ای دارید و دوست دارید وب‌سایتی در این باره داشته باشید و به وسیله آن منبع درآمدی هم برای خودتان ایجاد کنید. در این میان یکی از دوستانتان به شما می‌گوید که بازار فروش آنلاین کارت شارژ بسیار پررونق است و بهتر است فعالیت خود را به این کار اختصاص دهید، اما شرایط هر یک از این دو حوزه مجزا چگونه است؟ اینجاست که Google Trends می‌تواند چاره کار باشد. ابتدا به نشانی

http:‌/‌‌/‌www.google.com‌/‌trends‌/‌explore

بروید، سپس در باکس Add item+ واژه «بازی آنلاین» را تایپ کرده و دگمه Enter را بزنید. گوگل نموداری از روند جستجو برای این کلمه را طی بازه زمانی چند ساله نشان می‌دهد. همچنین با تیک زدن عبارت forecast می‌توانید پیش‌بینی خودکار گوگل از روند جستجو در آینده را نیز مشاهده کنید.

اما گوگل دو دسته اطلاعات دیگر را نیز در کنار این نمودار به ما ارائه می‌دهد؛ اول آن‌که گستره جغرافیایی جستجوهای انجام شده را نشان می‌دهد که در بخش Regional interest قرار می‌گیرد. برای نمونه می‌توانید درصد جستجوهای مربوط به ایران از میان کل جستجوهای مربوط به آن کلمه را مشاهده کنید. خلاصه این‌که در این بخش کشورهایی که بیشترین جستجوی کلمه مورد نظر در آن انجام شده به ترتیب ظاهر می‌شود. بخش بعدی که در این صفحه مشاهده خواهید کرد Related searches است. در این بخش واژگان مشابهی را که جستجو شده بودند، همراه درصد مربوط به هریک از آنها را به ما نشان خواهد داد. البته بخش Related searches دو ستون اصلی دارد که یک بخش آن یعنی Top به ارائه اصلی‌ترین جستجوهای مرتبط با کلمه مورد نظر ما و بخش دوم یعنی Rising به واژه‌هایی که بتازگی رشد قابل توجهی در جستجوها داشته‌اند، می‌پردازد.

حال یک بار دیگر گزینه Add item+ را زده و این بار عبارت کارت شارژ را وارد کنید. این بار نمودار مربوط به کارت شارژ در کنار نمودار بازی آنلاین قرار می‌گیرد. در یک نگاه کوتاه می‌بینید که تعداد جستجوی‌های مربوط به بازی آنلاین به صورت افتان و خیزان روند به‌سرعت رو به افزایشی دارد، حال آن‌که جستجو برای کارت شارژ در حال افول است.

خلاصه این‌که می‌توانید به مقایسه وضع آماری جستجو برای دو (یا چند کلمه) مورد نظر خود پرداخته و برای آینده خود بهتر برنامه‌ریزی کنید.

چقدر زمان و چقدر پول؟

راه‌اندازی یک وب‌سایت موفق درست مانند هرفعالیت اقتصادی دیگر نیازمند هزینه مالی و زمانی است. البته در این میان هزینه زمانی لازم بسیار مهم‌تر از هزینه مالی خواهد بود و حتی اگر پول چندانی هم نداشته باشید، باز هم راه‌های بسیاری برای موفقیت در این مسیر وجود دارد، اما به هر حال باید از همان ابتدا کمترین هزینه‌ای را که می‌توانید به این کار اختصاص دهید، مشخص کنید.

هر سایت یک سری هزینه‌های اولیه نظیر تهیه دامنه و میزبان دارد و لازم نیست از همان ابتدا سراغ سروری با حجم بالا بروید. کم‌کم که به تعداد بازدیدکنندگان سایت شما افزوده می‌شود می‌توانید سرور خود را نیز ارتقا دهید. (البته در شماره‌های بعدی به صورت مفصل در این باره صحبت خواهیم کرد)

همچنین شاید لازم باشد برای تبلیغ سایت خود هزینه کنید. با این‌که روش‌های کم‌هزینه بسیاری برای تبلیغات وجود دارد، اما گاهی برای جذب سریع مخاطب به هزینه کردن نیاز خواهد بود.

در شماره بعد به بررسی نکات مهم در تعیین و ثبت دامنه و انتخاب میزبان مناسب می‌پردازیم. تا آن موقع شما هم می‌توانید طرح اولیه سایت خود را مشخص کنید. در شماره بعدی هم همراه ما باشید.

صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها