کد خبر: ۶۰۹۸۰۴
"من" های ورزش کی "ما" می شود؟

ورزش ایران از ظرفیت‌های زیادی برای رشد و بالندگی برخوردار بوده و نکته اساسی این است که اگر تمام این ظرفیت‌ها در راه افتخار‌آفرینی مورد استفاده قرار بگیرد، ورزش ایران گلستان خواهد شد.

متاسفانه از دیرباز چنین بوده و هست که در ظرف ورزش همه عوامل تاثیرگذار آن جمع نشده است، حالا یا خود نخواسته‌اند یا به تبع سیاست‌های حاکم دست رد به سینه آنها زده شده و در این میان فضایی فراهم آمده تا ورزش ایران نتواند از تمام سرمایه‌ها و منابع انسانی خود در جهت پیشرفت بیشتر بهره بگیرد. متاسفانه این عادت بد نیز به دوره‌ای خاص تعلق نداشته که بخواهیم گروه یا دسته‌ای را در این زمینه مقصر بدانیم. در حقیقت در هر مقطعی چنین دور تسلسلی بر سیستم ورزش ایران حاکم بوده و همواره این پرسش ذهن ورزشی‌ها را به خود مشغول کرده که چرا صاحب‌نظران رشته‌های مختلف نمی‌توانند با یکدیگر کار کرده و در جهت توفیق ورزش، حضور هم را تاب بیاورند. هرچند البته چنین رویکردی، از دیگر حوزه‌ها به عرصه ورزش رسوخ کرده، اما به هر حال در عرصه‌ای که با غرور ایرانیان و شادی ملی آنان سر و کار دارد، انتظار نمی‌رود که «من»‌ها حاکم مطلق معادلات ورزش باشند. امروز با چنین نگاه کاذبی، عده‌ای از مثبت اعلام شدن دوپینگ دو وزنه‌بردار تیم ملی ابراز خوشحالی می‌کنند و برایشان بسیار مسرت‌بخش خواهد بود که تیم ملی وزنه‌برداری، از رقابت‌های جهانی لهستان دست خالی بازگردد.

متاسفانه چنین باورهای مسمومی به اپیدمی ورزش ایران تبدیل شده و عده‌ای، بودن خود را در نبود دیگران معنا می‌کنند. با این حال ورزش ایران به لحاظ منابع زیرساختی با تنگناهای زیادی روبه‌روست. زمانی این تنگناها، محلی از اعراب نیافته‌اند که کادرهایی قوی، تیم‌های ملی ایران را در بازی‌های مهم آسیایی، جهانی و المپیک هدایت و همراهی کرده‌اند. در المپیک لندن کشتی فرنگی به توفیق بزرگ و ماندگاری رسید، چون فرد حاذقی همچون محمد بنا در راس تیم ملی قرار داشت، یا همین‌طور رسول خادم بعد از پشت‌سر گذاشتن بدشانسی المپیک، در بوداپست مجارستان و در حضور همه قدرت‌های جهانی، تیم ملی کشتی آزاد ایران را پس از 48 سال در خارج از خانه به مقام قهرمانی دنیا رساند. چنین شرایطی تقریبا برای تمام رشته‌های ورزشی ایران رقم خورده و برای همین نیز هست که تاکید داریم اگر «من» ها در ورزش تبدیل به «ما» شود، ورزش ایران بهتر می‌تواند قله‌های ورزش دنیا را زیرپای جوانان شایسته خود ببیند.

حجت‌اله اکبرآبادی / دبیر گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها