سخنگوی وزارت امور خارجه، فشارهای رژیم ‌صهیونیستی را ناشی از منزوی شدن مقامات آن دانست

چرخش کاخ سفید زیر فشار صهیونیست‌ها

همان‌طور که پیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد، سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن، همزمان شد با تندتر شدن لحن کاخ سفر درباره ایران و چنین بود که این موضع رئیس‌جمهور آمریکا که «همه گزینه‌‌ها از جمله گزینه نظامی علیه ایران به قوت خود باقی است»، درست سه روز پس از گفت‌وگوی تلفنی وی با حسن روحانی، بازتاب وسیعی در رسانه‌های داخلی و خارجی یافت و واکنش‌های بسیاری را برانگیخت.
کد خبر: ۶۰۲۶۶۹

باراک اوباما در دیدار با بنیامین نتانیاهو مدعی شد که «ایران به دلیل تحریم‌ها برای گفت‌وگو آماده است» و تاکید کرد که «حرف برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران کافی نیست و تهران باید از طریق اقدامات خود اعتماد جامعه جهانی را جلب کند». او همچنین یادآور شد که «ما باید با حسن نیت تمایل آنها را آزمایش کنیم.»

مشورت آمریکا با اسرائیل درباره ایران

اوباما که این روزها بشدت درگیر بحران داخلی این کشور و تعطیلی مراکز دولتی به دلیل اختلافات درون سیستم حکومتی است، به نتانیاهو اطمینان داد که واشنگتن با چشمان باز وارد مذاکرات با تهران خواهد شد و تاکید کرد در جریان این فرآیند با اسرائیل و دیگر همپیمانان منطقه‌ای خود مشورت خواهد کرد و این موضع شاید پاسخی بود به این مطالبه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که به واشنگتن آمده بود تا بگوید: «خواهان از بین رفتن کامل برنامه انرژی هسته‌ای ایران هستیم...»

به گزارش پرس‌تی.وی نتانیاهو همچنین از اوباما خواست اگر پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در جریان دور جدید مذاکرات با غرب ادامه یافت، تحریم‌ها علیه تهران را تشدید کند.

وی چنان از نزدیکی تهران و واشنگتن نگران بود که وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با او تلاش کرد تا از این نگرانی‌ها بکاهد و گفت: من از نخست‌وزیر می‌خواهم بداند همان‌طور که ما به فکر پاسخ به تلاش‌های ایران، برای تغییر رابطه با جهان هستیم، کاملا به ضرورت حساس حفظ امنیت اسرائیل و درخواست‌ها برای شفافیت و مسئولیت‌پذیری در این روند آگاهی داریم.

اوباما ثبات داشته باشد

اما اظهارات جدید مقامات آمریکایی که مصداق بارز نبود صدای واحد در کاخ سفید است، (همان نکته‌ای که حسن روحانی طی نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل نیز به آن اشاره کرده بود) با واکنش وزیر امور خارجه کشورمان مواجه شد.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه با انتشار پیامی در همین باره در صفحه توییتر خود به رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرد در مواضع خود ثبات داشته باشد و از این تصور که ایران به واسطه تحریم‌ها حاضر به مذاکره شده، اجتناب کند. ظریف در پیام خود آورده است که رئیس‌جمهور اوباما باید برای ارتقای اعتماد متقابل، (در مواضع خود) ثبات داشته باشد. حرکات زیگ‌زاگ، اعتماد متقابل را تخریب و اعتبار آمریکا را خدشه‌دار می‌کند. وزیر امور خارجه ایران در پیام دیگری نوشته است: تصور رئیس‌جمهور اوباما مبنی بر این‌که ایران به واسطه تهدیدات و تحریم‌های غیرقانونی مذاکره می‌کند، توهین به یک ملت، رفتاری متکبرانه و غلط است.

نتانیاهو، منزوی‌تر از همیشه

ظریف در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر در نیویورک، نتانیاهو را منزوی‌ترین فرد در سازمان ملل نامید و گفت: از نتانیاهو جز دروغگویی، فریب و ایجاد ترس انتظاری نداریم، ولی از مردم دنیا انتظار داریم که این دروغ‌ها را بی‌پاسخ نگذارند.

وی افزود: نباید اجازه دهیم کسانی که در 60 سال گذشته، مردم فلسطین را به خاک و خون کشیده‌اند، بیشترین ظلم‌ها و تجاوزها را کرده‌اند و امروز با سلاح اتمی خود بیشترین خطر را برای منطقه و دنیا ایجاد کرده‌اند بخواهند خود را طرفدار خلع سلاح یا حمایت از حقوق بشر معرفی و مظلوم‌نمایی کنند و از دنیا باج بگیرند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ما چنین اجازه‌ای را به رژیم صهیونیستی نخواهیم داد، چون 22 سال است رژیم صهیونیستی به دروغ می‌گوید که ایران شش ماه دیگر سلاح هسته‌ای خواهد داشت، دنیا باید بعد از این همه سال، واقعیت دروغ‌ها را بفهمد و نباید اجازه دهد که وی با این دروغ‌ها، هوش و فهم جامعه بین‌المللی را به مسخره گیرد.

توصیه اشتون به آمریکایی‌ها درباره مذاکره با ایران

اما این فقط ظریف نبود که به اظهارات اخیر اوباما اعتراض کرد؛ چراکه رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: «من می‌خواهم مذاکرات در ژنو را در فضایی مثبت پیش ببرم. قانونگذاران در واشنگتن و کسانی که از سوی آمریکا جریان مذاکره را رهبری می‌کنند، باید از وجود بهترین فضای ممکن مطمئن شوند.»

به گزارش ایسنا، وی که در مرکز وودرو ویلسون ـ یک اتاق فکر ـ در واشنگتن سخن می‌گفت، تاکید کرد: ما به روش‌های مختلف باید آمادگی و حسن نیتمان را برای نشستن پشت میز مذاکرات نشان دهیم و انتظار همین را از طرف مقابل داشته باشیم.

اوباما در برابر جنگ‌طلبان ایستادگی کند

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز دیروز در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات باراک اوباما، پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو مبنی بر این‌که همچنان گزینه نظامی درباره ایران باقی است، گفت: ما همچنان انتظار داریم که مقامات آمریکایی براساس سیاست واقع‌بینانه رفتار کرده و با ملت ایران با تکریم صحبت کنند.

مرضیه افخم ادامه داد: امروز آمریکا در مقابل آزمون بزرگی قرار دارد که چه میزان توان ایستادگی و مقاومت در مقابل جنگ‌طلبان دارد هرچه این توان بیشتر باشد، امکان تعامل با آمریکا و حرکت به سمت رویکردهای سازنده قابل بررسی خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: البته نباید فراموش کنیم که فشار رژیم صهیونیستی به دلیل منزوی شدن بوده و عصبانیت آنها از این است که سیاست‌های دولت اعتدال در سطح جهان پذیرفته شده و ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص اخبار منتشر شده مبنی بر بازداشت یک جاسوس ایرانی ـ بلژیکی در اسرائیل گفت: این سناریوهای تکراری رژیم صهیونیستی برای همه شناخته شده است، حتی شاهد بودیم مطبوعات غرب و تحلیلگران آنها در نقاط مختلف دنیا، همزمانی اعلام دستگیری جاسوس با سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا را نوعی طراحی برای خروج از انزوا ارزیابی کرده‌اند. رژیم صهیونیستی به دلیل این‌که امروز دیگر توان پیشبرد اهداف توسعه‌طلبانه‌‌اش را ندارد و با گفتمان جنگ‌طلبانه این رژیم در معرض انزوا قرار گرفته و از سوی جامعه جهانی طرد شده است، دست به سناریو‌های جدیدی می‌زند که ارزیابی‌های خود را دارد.

مذاکره، فقط درباره پرونده هسته‌ای

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران با 1+5 صرفا درباره موضوع هسته‌ای مذاکره خواهد کرد یا این‌که مسائل مربوط به روابط دوجانبه نیز در دستور کار قرار خواهد داشت، گفت: آنچه بین ایران و آمریکا در قالب تفاهمی صورت گرفته این است که وزیران امور خارجه در چارچوب مذاکرات 1+5 بحث‌هایی داشته باشند و در آن چارچوب بحث هسته‌ای قابل تعریف است. براساس تعامل ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌ای رویکرد آنها مشخص خواهد شد. هیچ‌گونه ورودی به مباحث دوجانبه و موضوعاتی که ریشه‌های عمیق تاریخی و اختلافات عمیق بین دو کشور را همراه دارد، فعلا قرار نیست مطرح شود. این تعامل آزمونی است که از جدیت‌،‌ صداقت و اراده آنها به تکریم ملت ایران و تائید حق ایران در داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برسیم. سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: بنابراین بحث‌های دیگری درباره روابط ایران و آمریکا و چارچوب‌هایی از این دست که در رسانه‌ها مطرح و گمانه‌زنی می‌شود به هیچ وجه فعلا مطرح نیست. تنها آزمون ما چارچوب مذاکرات هسته‌ای است و نوع تعامل آمریکا در این مذاکرات، گویای گام‌های بعدی خواهد بود.

وی ادامه داد: لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، بخش دیگری از خواسته‌های ماست و به طور متقابل هم اعلام کرده‌ایم براساس مقررات بین‌المللی و پادمان‌های موجود و تعهداتی که داریم، در مسیر کامل شفاف‌سازی پابه‌پای هم حرکت و نگرانی‌های منطقی طرف‌های مقابل را درک کنیم. بنابراین این چارچوب ملاک و گام اول برای مذاکرات است. امیدواریم در مذاکرات ژنو، دو طرف به این چارچوب و تفاهم برسند و بر مبنای آن اقداماتی که باید انجام شود، تعیین خواهد شد و امیدواریم گام اول مثبت باشد.

اوباما باید در ایران درک شود

از دیگرسو حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور نیز در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به این پرسش که اوباما پس از دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده، ایران به دلیل تحریم‌ها پای میز مذاکره آمده است، دیدگاه شما در این زمینه چیست، گفت: فکر می‌کنم آقای اوباما باید در ایران درک شود؛ چراکه او تحت فشار شدید کنگره است و مشکل بودجه دارد. آشنا با بیان این‌که فشار روی اوباما در مسائل داخلی آمریکا زیاد است، تصریح کرد: سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا برای فشار به آمریکا در مورد مساله ایران است.

اجازه نمی‌دهیم نتانیاهو آینده مذاکرات را تعیین کند

ظریف با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی، این بار در صفحه فیس‌بوک خود به اظهارات اخیر باراک اوباما واکنش نشان داد و مواضع وی را غیرقابل قبول دانست.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه در این مطلب خود تاکید کرده است که تمام هدف نتانیاهو و لابی صهیونیستی این است که مانع پیشرفت مذاکرات شوند تا بتوانند بر کنگره برای تحریم بیشتر و بستن دست رئیس‌جمهور برای رسیدن به راه‌حل مذاکراتی فشار بیاورند.

او افزوده است: حرف‌های اوباما در این میان کاملا غیرقابل قبول بود و هیچ نشانی از نقشی که رئیس‌جمهور آمریکا باید برای حل موضوع هسته‌ای در کشورش ایفا کند، و به جای دنباله روی از تندروها، رهبری کشورش را در این موضوع تاریخی به دست گیرد، نداشت اما غیرقابل پیش‌بینی نبود. معلوم بود تلاش دارد نتانیاهو و برخی کشورهای عربی (که متأسفانه آنها هم برای جلوگیری از حل موضوع هسته‌ای با صهیونیست‌ها همداستان شده‌اند) را آرام کند. می‌دانیم که بسیاری در آمریکا به دنبال بهانه برای فشار به ملت بزرگ ایرانند. می‌دانیم که جنگ‌طلبان از حل موضوعات نگرانند و حیات خود را در هراس‌افکنی و دروغ‌بافی می‌بینند. می‌دانیم که مقامات آمریکایی حتی اگر حسن‌نیت هم داشته باشند (که هنوز نشان جدی از آن ندیده‌ایم) بشدت از این گروه‌های فشار تأثیر می‌پذیرند. می‌دانیم که بین اظهارات علنی‌ و حرف‌هایشان در مذاکرات (حتی در برابر کل اعضای 1+5) اختلاف است. اتفاقا به دلیل همین پیچیدگی‌هاست که از ابتدا تذکر دادیم راه دشورای در پیش است. مثل بعضی‌ها در گذشته بعد از یک مذاکره خوب ذوق‌زده نشدیم. با چشمانی باز منافع مردم بزرگ ایران را دنبال می‌کنیم. ولی اجازه نخواهیم داد نتانیاهو آینده مذاکرات ما را تعیین کند.

ظریف تاکید کرده است: «از این حرف‌ها زیاد خواهیم شنید. به محکم‌ترین شکل هم جواب خواهیم داد. مهم آن است که بدانیم مسیر دشواری شروع شده است. این مسیر یک نبرد دیپلماتیک است و نه یک رابطه دوستانه و صمیمی. امر برای هیچ‌کس در دولت مشتبه نشده است. نمی‌دانم چرا برخی دوستان در صحبت‌ها به شکلی اظهارنظر و نصیحت مشفقانه می‌فرمایند که گویی رئیس‌جمهور و بنده که هر یک بیش از 30 سال سابقه کار سیاست خارجی داریم، از درک بدیهیات سیاست ناتوانیم. این حرف‌ها ممکن است برای سخنرانی خوب باشد، اما برادران عزیز بدانند پیام بسیار بدی برای طرف مقابل دارد و مذاکره‌کنندگان شما (یا به قولی سربازان خط مقدم شما) را ناپخته و زودباور جلوه می‌دهد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها