از اواخر دهه 60 تا کنون سریالهای اکشن_پلیسی با رویکرد روان شناختی و اجتماعی ساخته شده است و به منظور تولید و پخش مجموعه پلیسی "ماتادور" که در حال حاضر روی آنتن است به معرفی و تشریح سریالهایی که تاکنون با چنین مضمونی ساخته شده است پرداخته ایم.
کد خبر: ۶۰۲۳۷۶
از «آینه عبرت» تا «ماتادور»، تاریخچه سریالهای پلیسی از دریچه تلویزیون

"آیینه عبرت"، به کارگردانی محسن شاه محمدی یکی از اولین سریال های پلیسی تلویزیون محسوب می شود که مربوط به اعتیاد و مواد مخدر است و تاثیرات منفی فردی و اجتماعی این پدیده شوم و تلاش پلیس برای مقابله با آن را بخوبی به نمایش در آورد. تولید و پخش این سریال بین سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۲ تحت ۵۰ عنوان کلی انجام شد.

شخصیت‌های معروف آن علی و آتقی بودند که این نقش‌ها را به‌ترتیب محمود دینی و جواد گلپایگانی ایفا کردند.

"
شلیک نهایی»" به کارگردانی محسن شاه محمدی ساخته سال 1373موضوع پرونده های جنایی را مورد بررسی قرار داد که هنرمندان فرهیخته ای همچون داریوش فرهنگ، رضا کیانیان، آتنه فقیه نصیری و... در آن ایفای نقش کردند.

کارآگاه علوی به نویسندگی و کارگردانی حسن هدایت نام شخصیت پایه‌ای مجموعه‌های تلویزیونی ایرانی است که در سال‌های 1375 با مجموعه تلویزیونی کارآگاه و در سال 1378 با مجموعه کارآگاه علوی 2 حضور داشت. ایفاگر نقش وی احمد نجفی بود.

"
سرنخ" به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی کیومرث پوراحمد ساخته سال ۱۳۷۵ در ژانر پلیسی و معمایی ساخته شد. سرنخ ماجراهایی پلیسی است که یک پلیس اصفهانی به نام امیر حسین اوصیا به همراه دستیارش سعی در حل آنها دارد .که ریشه های روان شناختی و اجتماعی را در قالب نمایش بخوبی تحلیل کرد.

حدود 12 سال پیش سریال «پلیس جوان» به کارگردانی سیروس مقدم با حضور هنرمندانی همچون شهاب حسینی، داریوش ارجمند، پروانه معصمومی، میترا حجار و... از شبکه سه سیما روی آنتن رفت.
"
پلیس جوان" با پرداختن به موضوع های جدیدی چون قاچاق اعضای بدن و باندهای تبهکار و مافیایی توانست تصویر بومی پلیس ایران را به نمایش در آورد و نظر مخاطبان بسیاری را جلب کرد.

سریال "کلانتر" دهه 80 در سه سری به کارگردانی محسن شاه مرادی و هنرنمایی ایرج نوذری داستان هایی واقعی را از پرونده های پلیس آگاهی ترسیم کرد.

مجموعه«خواب و بیدار» به کارگردانی و نویسندگی مهدی فخیم زاده در سال 82 از شبکه یک روی آنتن رفت
از ویژگی های خاص این سریال این است که برای اولین بار، حضور بانوان پلیس در عملیات های سخت و نفس گیر به نمایش درآمد.
این مجموعه در آن سال توانست یکی از فیلم های موفق پلیسی به شمار آید و مخاطبان بسیاری را پای تلویزیونی میخکوب کرد.
این سریال با هنرنمایی رویا نونهالی که با عنوان "ناتاشا" در فیلم ایفای نقش کرد شخصیتی بود که به عنوان یک زن برای اولین بار در سریال های پلیسی ایران از نقش های اصلی جنایی را به خوبی در معرض نمایش گذاشت.
این سریال هم تصویری نسبتا بکر از باندهای نابودکننده نمایش داد. اما موفقیت مهدی فخیم زاده در سریال «خواب و بیدار» در آثار پلیسی بعدی او یعنی «حس سوم»، «بی صدا فریادکن» و "ساختمان 85" تکرار نشد.

 

/Media/Image/1392/05/19/635116936838373718.jpg

"گارد ساحلی" به کارگردانی محسن شاه محمدی ، با حضور بازیگرانی چون احمد نجفی،حدیث فولادوند، کیوان محمود نژاد، الهام پاوه نژاد و ...به پلیس آب های آزاد ایران پرداخت. موضوعی که پیش از این درباره آن کار نشده بود. البته این سریال به خاطر ضعف مفرط، چندان مورد توجه قرار نگرفت و ماندگار نشد.

ورود مواد مخدر جدید و تهدید جوانان از سوی این مواد، موج جدیدی از سریال های پلیسی را پیرامون این موضوع ایجاد کرد. «پرواز در حباب» اولین نمونه در این جریان بود که بیشتر نگاهی هشداردهنده و آگاهی بخش به خانواده ها ونسل جوان را در برمی گرفت.

"
پراز در حباب" به کارگردانی سیروس مقدم در سال 85 روی آنتن رفت و هنرمندانی چون علی نصیریان، حامد کمیلی، چکامه چمن ماه، آرام جعفری و... ایفای نقش کردند.

همچنین سریال «کارآگاهان» به کارگردانی حمید لبخنده و با هنرنمایی مهدی هاشمی ، کامران تفتی، رضا خندان و... در سال 87 ساخته شد که سعی در ترسیم روایت هایی درباره پرونده های قتل و جرم های سنگین داشت، اما این مجموعه هم به خاطر عدم نوآوری و نداشتن موضوع و ساختار فاخر، در تاریخ چنین آثاری به عنوان یک اثر ماندگار ثبت نشده است.

مجموعه "هوش سیاه" به کارگردانی مسعود آب پرور که سری اول آن در اردیبهشت 89 و سری دوم در اردیبهشت سال جاری از شبکه سه روی آنتن رفت نیز به عنوان اثری شاخص در کارنامه سریال های پلیسی محسوب می شود. جرائم رایانه ای و جنگ نرم دشمنان کشورمان در فضای سایبری، موضوعی بود که دستمایه درام سریال «هوش سیاه» قرار گرفت.
حسین یاری، کیکاووس یاکیده، کیهان ملکی، حمید ابراهیمی، جمشید گرگین،پیام دهکردی، کاظم هژیرآزاد و... در هوش سیاه 2 هنرنمایی کردند.

 

/Media/Image/1392/06/03/635130679129347806.jpg



مجموعه «مثل شیشه» ساخت89 به کارگردانی جواد مزد آبادی، نیز به تقابل پلیس با گروه های تجارت موادمخدر صنعتی پرداخت.سام درخشانی، حسن جوهرچی، زیبا بروفه، علیرضا اوسیوند، امیرغفارمنش و فقیهه سلطانی در این سریال ایفای نقش کردند.

"
سقوط آزاد"، به کارگردانی علیرضا امینی در سال 90به مناسبت هفته نیروی انتظامی از شبکه اول به نمایش درآمد. محور این مجموعه نیز عملیات های دشوار و جان فرسای پلیس در تقابل با مافیاها و باندهای ضدانسانی وابسته به خارج از کشور بود.
حامد بهداد، پوریا پورسرخ، الهام حمیدی ، روناک یونسی و ... از بازیگران اصلی این مجموعه پلیسی بودند.

«
دیوار» محصول سال 91 به کارگردانی سیروس با هنرنمایی آتیلا پسیانی، مهدی سلطانی ، فریبا کوثری، کامران تفتی و... روی آنتن رفت.
داستان«دیوار» که به سفارش نیروی انتظامی و همکاری شبکه یک ساخته میشود، درباره باندهای تبهکاری و سرقت در ایران که یکی از شناخته شده ترین آنها باند سارقان بین المللی فیوج بود.

و اما "ماتادور" به کارگردانی فرهاد نجفی در ژانر اکشن- پلیسی که در حال حاضر هر شب از شبکه یک سیما پخش می شود.
داستان ماتادور درباره این است که یک مقام اروپایی برای شرکت در کنفرانسی درباره انرژی اتمی به ایران می‌آید. گروهی از تروریست‌ها شامل یک زن و دو مرد که در زمینه ایجاد ناامنی و فضای رعب و وحشت در کشورهای در حال توسعه فعال هستند، برای به هم ریختن برنامه‌های این کنفرانس در ایران دست به تعدادی از فعالیتهای تروریستی خطرناک می‌زنند. نیروهای پلیس برای جلوگیری از خرابکاریهای این تروریستها وارد عمل می‌شوند و...
علیرام نورایی در نقش "ماتادور" ، شقایق فراهانی،پوریا پورسرخ، پولاد کیمیایی،سام درخشانی و... از بازیگران اصلی این سریال هستند .
این سریال هرشب از شبکه یک سیما ساعت 22و 15 دقیقه روی آنتن می رود.

 

سینما خبر

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها