ایران زمین

مصرف زیاد دگزامتازون و پنی‌سیلین در کهگیلویه و بویراحمد

طبق آمار معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، داروها تزریقی دگزامتازون و پنی‌سیلین پرمصرف‌ترین داروها بین مردم استان کهگیلویه و بویراحمد است.
کد خبر: ۶۰۱۱۰۷

دکتر واحد پارسا، مسئول فنی یکی از داروخانه‌های یاسوج در این باره گفت: به نظر می‌رسد علت اصلی بالا بودن این داروها در این استان مصرف خودسرانه دارو بین مردم استان است.

وی افزود: به‌دلیل بالا بودن ویزیت پزشکان و پوشش ضعیف بیمه‌ای در این استان، مردم ترجیح می‌دهند به جای مراجعه به پزشک با رفتن به داروخانه‌ها این داروها را تهیه و به صورت خودسرانه مصرف کنند. لذا اگر بیمه‌ها بتوانند پوشش خوبی داشته باشند، مطمئنا دسترسی به پزشک برای مردم آسان می‌شود.وی در باره عوارض استفاده از این داروها خاطرنشان کرد: هیچ دارویی بدون عوارض نیست و مردم استان از داروی دگزامتازون برای اضافه وزن استفاده کاذب می‌کنند که این دارو علاوه بر چاقی کاذب در افراد باعث ایجاد مشکلاتی برای کبد فرد می‌شود.

دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز گفت: در بین ده قلم داروی تجویز شده میان پزشکان استان ویال پنی‌سیلین یک میلیون و 200 و آمپول دگزامتازون بیشترین داروهای تجویزی هستند. دکتر عبدالله ارجمند افزود: البته در آمار‌های کشوری نیز این دو رقم دارو جزو بیشترین داروهای تجویز شده از سوی پزشکان است. ‌/‌ایسنا

برگزاری هفته فرهنگی بم

دبیر هفته فرهنگی بم گفت: در این هفته بزرگ‌ترین حلقه انسانی در حاشیه ارگ تاریخی بم ایجاد می‌شود.

علیرضا تقاصی افزود: هدف از برگزاری هفته فرهنگی بم، ایجاد جریان فرهنگی در سطح شهرستان و منطقه شرق استان کرمان است. وی افزود: دبیرخانه هفته فرهنگی بم با شناسایی نام‌آوران، فرهیختگان و نخبگان بمی که در عرصه جهانی و کشوری حائز افتخار بوده و نامی برای شهر و کشور به ارمغان آورده‌اند از آنان تجلیل می‌کند.

وی با بیان این‌که هفته فرهنگی بم از پانزدهم مهرماه آغاز می شود و تا بیست و دوم مهرماه ادامه دارد، گفت: در این هفته مراسم شاد و مفرح برای مردم شهرستان بم برگزار می‌شود. همچنین بزرگ‌ترین نقاشی طولی استان توسط کودکان و نوجوانان شهرستان بم در خیابان‌های اصلی شهر بم انجام می‌شود.

وی با اشاره به توجه خاص ستاد هفته فرهنگی به ارگ بم تصریح کرد: ایجاد بزرگ‌ترین حلقه انسانی، برگزاری کنسرت موسیقی شهرام ابوعامری، شب شعر، شب‌نشینی اصحاب فرهنگ و هنر و نورافشانی از جمله برنامه‌هایی هستند که در حاشیه ارگ تاریخی بم انجام می‌شود. ‌‌/ ‌‌ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها