چهارشنبه 16 آذرماه 1373 سفر به همراه جمعی از مدیران صدا و سیما به کشور آذربایجان از امروز آغاز شد.آقایان سرافراز معاونت برون مرزی ، قاسم زاده مدیرکل امور بین المللی ، غفور درجزی مدیرکل حراست و شعر دوست مدیر انتشارات سروش اعضای هیات همراه هستند.
کد خبر: ۵۹۹۶۰

در فرودگاه باکو رئیس رادیو تلویزیون آذربایجان و آقای پولاد بلبل اوغلی ، وزیر فرهنگ به استقبال آمدند.
پولاد بلبل اوغلی که قبلا هم با ایشان آشنایی داشتم ، فردی فرهنگی و نسبت به همکاری با ایران مشتاق بود ؛ اما در ملاقات با رئیس رادیو تلویزیون آذربایجان و بحث درباره همکاریهای فنی و تولیدی وی چندان صمیمانه به نظر نرسید ، رفتارش دیپلماتیک نبود و در جلسات هم بسیار سرسخت و با موضع برخورد می کرد ؛ احتمالا باید سابقه کارش در این سطوح اندک باشد.
در جلسات مشترک با وزیر فرهنگ آذربایجان قرار شد همکاریهایی در زمینه برگزاری مشترک کنگره بزرگداشت شاعر نامدار آذری ، استاد شهریار به عمل آید و سناریوی یک سریال را ایران تهیه کند و سپس درباره نحوه اجرای آن گفتگو شود.
در بین راه به آقای شعردوست که فردی فرهنگی و بسیار دوست داشتنی است و آذربایجان را خوب می شناسد (خصوصا به قول و قرارها آشناست!) گفتم به نظر می رسد که این دو کار (بزرگداشت شهریار و سریال) را باید تماما خودمان انجام دهیم ؛ زیرا با وضعی که دیدم بسیار بعید است طرف آذربایجانی به پروتکل عمل کند.
در باکو در هتلی استقرار یافتیم که خیلی شلوغ و درهم برهم بود. ظاهرا قرار است فردا (پنجشنبه) آقای ناطق نوری ، رئیس مجلس در ادامه سفرش از اکراین به آذربایجان وارد شود ، به همین دلیل یک هیات پیش از سفر ایشان به باکو آمده است و قدری شرایط هتلها در باکو با مشکل مواجه شده است.
امشب شام را میهمان وزیر فرهنگ آذربایجان ، رئیس رادیو و تلویزیون و وزیر مطبوعات این کشور و تنی چند از مقامهای دولتی آذربایجان بودیم.
از سخنان آنان چنین بر می آمد که حیدرعلی اف ، رئیس جمهور آذربایجان نبض حکومت را محکم در دست گرفته و در کارش جدی است زیرا ناآرامی های گذشته تا حد زیادی متوقف و اعتراض مخالفین به نوعی علاج شده است.
در سفر یکی دو سال قبل ، زمانی که وزیر ارشاد بودم ، با رئیس جمهور قبلی آذربایجان ملاقاتی برقرار شد که آقای بلبل اوغلی و وزیر وقت مطبوعات (آقای رستم خانلو) نیز حضور داشتند.
در این دیدار رئیس جمهور آذربایجان درباره سوابق تاریخی دو کشور سخنان عجیبی بر زبان راند که صحیح نبود و بالاجبار پاسخش را دادم ، آنقدر حرفهایش ناصحیح بود که بعد از ملاقات مسوولان آذربایجانی از این که پاسخ خوبی داده شده بود ، ابراز خشنودی کردند.
دیدار با حیدر علی اف ، رئیس جمهور آذربایجان نیز جزو برنامه های هیات ماست و قرار است فردا انجام شود.تغییرات کابینه و رئیس جمهور ظرف سالهای اخیر در جمهوری آذربایجان سریع و متعدد بوده است ، به گونه ای که از زمان کسب استقلال این کشور در سال 1991 (3 سال پیش) تاکنون 3رئیس جمهور به خود دیده است.
پس از استقلال آذربایجان ایاز مطلب اف برای یک سال رئیس جمهور بود و پس از آن ابوالفضل ایلچی بیک عهده دار این سمت شد و قبل از انتخاب حیدرعلی اف به این سمت در سال گذشته (1993) برای مدتی یعقوب صمد اف کفیل ریاست جمهوری شد.

خاطرات دکتر علی لاریجانی - قسمت 176
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها