روان‌شکافی

آیا من افسرده‌ام؟

این روزها احساس کسالت می‌کنم. اشتهایم کم شده است. احساس می‌کنم خیلی خسته هستم و دیگر از هیچ چیز لذت نمی‌برم. دائم احساس می‌کنم که غمگینم و فکرم پریشان است. فکر می‌کنم که افسرده شده‌ام. خیلی تمایل دارم که مثل روزهای گذشته نشاط داشته باشم. احساس می‌کنم که از آدم‌ها بیزار شده‌ام.
کد خبر: ۵۹۸۸۹۹

می‌ترسم از خانه خارج شوم. هیچ انگیزه‌ای برای انجام کارهایم ندارم و دائم کارهایم را به تعویق می‌اندازم. حتی حوصله ندارم با دوستانم حرف بزنم. چند بار به دکتر مراجعه کرده‌ام، اما می‌گویند هیچ مشکل جسمی ندارم؛ ولی اصلا از زندگی‌ام لذت نمی‌برم و مدام احساس گناه می‌کنم و دلم نمی‌خواهد هیچ کاری انجام دهم. آیا واقعا دچار افسردگی شده‌ام؟ چرا این حالت برای من اتفاق افتاده است؟ چه عواملی باعث می‌شوند که ما دچار افسردگی شویم؟ باید اشاره داشت که رویدادهای محیطی و استرس‌های زندگی می‌تواند فرد را دچار افسردگی کند.

رویدادهایی مانند از دست‌دادن شغل، قطع یک رابطه یا مرگ یکی از بستگان نزدیک، ناامیدی‌های تلخ، انتظارات و تهدید‌های خیالی و غیرواقعی، ممکن است زمینه‌ساز این ناراحتی باشد. گاهی نیز علت افسردگی مربوط به نوع تفکر و باورهای شخص می‌شود. افرادی که با این خطاها دست به گریبان هستند وقتی به خواسته‌های خود دست نمی‌یابند و ناکام می‌شوند زودتر دچار خستگی روحی و افسردگی می‌شوند. اگر بتوانیم علت اصلی مبتلا‌شدن به این حالت را شناسایی کنیم در نتیجه می‌توانیم متناسب با آن راهکارهایی برای از بین بردن آن بیابیم. وقتی خلق ما پایین است بیشتر دست و دلمان به هیچ کار نمی‌رود، اما بهتر است امیدوارانه به این قضیه نگاه کنیم. برای برطرف‌کردن و افزایش خلق لازم است که از اکنون شروع کنید.

برای تشخیص نوع و شدت افسردگی حتما لازم است تا از نظر تخصصی استفاده شود. بهترین درمان‌ها معمولا درمان‌های ترکیبی است که شامل درمان‌های روان‌شناختی و درمان دارویی می‌شود. چنانچه نیازی به مداخلات دارویی نباشد لازم است تا روش‌ها و تکنیک‌های مختلف روان‌شناختی مورد استفاده قرار گیرد تا بهبودی بسرعت حاصل شود. یکی از این راهکارها در حوزه درمان‌های شناختی است که لازمه آن شناسایی باورها و افکار غیرمنطقی و مقابله با افکار منفی است. همچنین تکنیک‌های تن آرامی، یوگا و ورزش نیز جزو روش‌هایی است که به صورت مکمل به بسته درمانی اضافه می‌شود. باید توجه داشته باشید که کلید اصلی خود شما هستید و لازم است تا سبک زندگی خود را به گونه‌ای با نشاط و متنوع برنامه‌ریزی کنید تا از مبتلا‌شدن به افسردگی جلوگیری شود.

دکتر مهرنوش دارینی / روان‌شناس و مشاور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها