فلتمن در تهران چه گفت و چه شنید؟

فلتمن آمریکایی هیچ گاه گمان نمی‌کرد، خود را برای مذاکره با مقامات ایرانی در تهران ببیند و با لبخند و تعارفات با آنان گفت‌و‌شنود کند؛ اما او توانست سر میز مذاکرات بنشیند و چای زعفرانی نیز بنوشد. او در تهران سه جلسه برگزار کرد؛ جلسه اول رسمی، جلسه دوم صریح‌تر بود و در جلسه سوم او پیام مقام‌های آمریکایی را به تهران رساند.
کد خبر: ۵۹۱۹۶۱
فلتمن در تهران چه گفت و چه شنید؟

روزنامه «السفیر» لبنان در گزارشی‌ از اهداف و دستاوردهای این سفر نوشت:  اما این سفر نتوانست روز گذشته (دوشنبه) رهبر جمهوری اسلامی ایران را از موضع‌گیری‌اش در رخدادهای سوریه، مبنی بر این که «آتشی که تکفیری‌ها برافروخته‌اند، دامن حامیان آنان در کشورهای منطقه را خواهد گرفت» منصرف کند و فلتمن نیز بی‌گمان این سخنان را شنیده است.

بیشتر محور مذاکرات، درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بود؛ اما تهران در توضیح آن اعلام کرد که مدارک و دلایلی ‌دارد که بیانگر آن است که مخالفان مسلح از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند و ارتش سوریه هیچ نقشی در آن نداشته است.

 فلتمن با دقت به سخنان مقامات ایرانی گوش ‌داد، ولی هنگامی که نوبت بیان سخنانش فرا رسید، از اطمینان کامل کشورهای غربی در اقدام رژیم اسد در استفاده از سلاح شیمیایی یاد کرد و این که رژیم اشتباهی تاریخی مرتکب شده که باید برای آن مجازات شود.

وی با اشاره به امکان وارد آوردن ضربات محدود به سوریه ـ به گونه‌ای که زمینه برای پیشروی مخالفان در برخی نقاط مشخص فراهم شود ـ یکی از مهم‌ترین شرایط برگزاری کنفرانس ژنو ۲ را ایجاد توازن در صحنه بین‌الملل دانست که اکنون هیچ نشانه‌ای از آن نیست.

شبکه تلویزیونی العالم نیز گزارش داده است که گفت‌و‌گو با فلتمن، نخستین تجربه مذاکره «مستقیمِ غیرِ مستقیم» با آمریکا بود؛ بنابراین، هیچ فردی نمی‌تواند جایگاه این دیپلمات بین‌المللی را در کشورش انکار کند که زمانی مذاکره کننده ارشد در خاورمیانه بود.

جزئیات خروج هدایای رییس جمهور

یک مقام آگاه در نهاد ریاست جمهوری جزییات تازه ای از خروج هدایای رییس جمهور از ساختمان این موزه در مجموعه سعدآباد را فاش کرد و گفت: سرانجام در نیمه شب جمعه یازدهم مرداد ماه از ساعت یازده شب تا دو و سی دقیقه بامداد شنبه دوازدهم مردادماه 2283 قلم هدیه رییس جمهور که همگی دارای برچسب اموال نهاد ریاست جمهوری بود و اطلاعات آن در سیستم اموال موزه هدایا ثبت و ضبط شده است، در 4 کامیون جاسازی و با 5 ماشین زرهی اسکورت شد و به ساختمان لادن در میدان ونک منتقل گردید .

این مقام آگاه در تشریح جزئیات این اقدام به خبرنگار «انتخاب» گفت: پیش از خروج این هدایا از سعدآباد، علیرضا نجاتی معاون اداره کل تشریفات دفتر رییس جمهور ذیل فهرست 2283 هدیه ، رسیدی را امضا کرده و نوشته ؛ خروج هدایا و انتقال اموال نهاد ریاست جمهوری با دستور تشریفات ریاست جمهوری بوده است .

وی در ادامه ادعا کرد: متاسفانه هفته گذشته بازماندگان تیم رییس جمهور سابق در تشریفات ریاست جمهوری پرونده ها و اسناد مربوط به هدایای ریاست جمهوری را از محل موزه خارج کرده اند تا در دسترس نباشد.

وی ادامه داد: محلی که برای استقرار هدایای احمدی نژاد در نظر گرفته شده ساختمان هفت طبقه «لادن» است که متاسفانه هدایا بدون حضور و نظارت کارشناسان موزه داری و اسناد ملی ، با عجله ، بدون رعایت استانداردها و به صورت فله ای در طبقات این ساختمان جا داده شده که متاسفانه برخی از هدایا دچار آسیب شده است.

رایزنی غربی ها برای حمله به سوریه

تلویزیون آمریکا با اشاره به رایزنی غربی ها برای اقدام نظامی بر ضد سوریه همزمان با تحقیقات بازرسان سازمان ملل گفت: بازرسان سازمان ملل متحد با حضور در محل حمله شیمیایی چهارشنبه گذشته در دمشق از خاک محل و از برخی مصدومین نمونه برداری کردند به رغم حمله تک تیراندازان به کاروان اتومبیل کارشناسان سازمان ملل در حومه دمشق آنها پس از وقفه ای کوتاه موفق شدند به منطقه برسند و با دیدار از آنهایی که از تاثیر گاز شیمیایی جان بدر برده اند دیدار و نمونه برداری کنند.

کشورهای قدرتمند جهان همزمان در انتظار نتیجه این تحقیقات هستند و از این رو سرگرم رایزنی در مورد چگونگی واکنش به این فاجعه هستند، در این میان روسیه هم پیمان حکومت بشار اسد هشدار داده که بدون تایید سازمان ملل متحد هر اقدام نظامی ناقض قوانین بین المللی خواهد بود.

چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا می گوید: در مورد سوریه ایالات متحده همه گزینه ها را در دست بررسی دارد ما با متحدان و جامعه بین المللی در رایزنی هستیم و اطلاعات و حقایق را تجزیه و تحلیل می کنیم در صورتی که لازم به اقدام باشد در قالب همکاری با جامعه بین المللی و چهارچوب توجیه قانونی خواهد بود.

انفعال غرب، ابتکار ایران

روزنامه فرانسوی لزکو با انتشار مقاله ای با عنوان«آیا ایران گشایشی به سوی غرب ، چین یا هند خواهد داشت؟» نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور جدید، با خردمندی و کارآیی عمل می کند. پس از مراسم تحلیف وی، شمار زیادی از همراهانش تعویض شدند. به نظر می رسد برقراری مجدد تعادل در سطح بالایی به وجود آمده است.

دراین مقاله آمده است:غربی ها می دانند که رئیس جمهور حسن روحانی به عنوان فرصت بزرگ تاریخی محسوب می شود که امکان بازگرداندن ایران به جامعه ملل فراهم می کند. اکنون نفوذ آمریکا در خاورمیانه کاهش می یابد. در واقع، چند سال دیگر، آمریکا دیگر توانایی اعمال سیاست مستقلی در خاورمیانه را نخواهد داشت. مهار راهبردی جغرافیایی ایران از سوی قدرت های غربی، امتیاز بازگشت به سوی شرق، مرکز جدید اقتصادی کره زمین را به آن می دهد.

اگر غرب آخرین فرصت خود را از دست بدهد، ایران به سوی یک انتخاب جدید می شتابد: انتخاب چین یا هند، دو قدرتی که نیاز حیاتی به نفت  آن دارند. اکنون در برابر موضع انفعالی غرب، ایران ابتکار عمل را در دست گرفته است. حسن روحانی تماس ها  با غرب و همچنین  باهند را افزایش می دهد. نتایج به سرعت ظاهر شدند. هند پس از اعزام یک نماینده بسیار عالیرتبه در مراسم تنفیذ حسن روحانی، ده روز بعد اعلام کرد آماده است نفت خام بیشتری از ایران را وارد کند...

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها