سفال لالجین، نخستین سوغاتی است که مسافر همدان به آن فکر می‌کند. انواع هنر گیوه‌بافی، سنگ‌تراشی و فرش و گلیم و همین طور شیرینی‌هایی مثل انگشت پیچ و کماج سوغات متنوع همدان، پیش روی مسافر هستند.
کد خبر: ۵۹۰۵۶۸

همدان و اسدآباد از آن دست مناطقی هستند که انواع صنایع دستی و همچنین چندین نوع خوراکی مانند خشکبار یا شیرینی‌هایی مانند انگشت پیچ و کماج را برای سوغات تهیه کرد.
 
نخستین سوغاتی که به ذهن هر مسافر همدان می‌رسد، سفال لالجین، یکی از مراکز سفال‌سازی کشور است. از میان صنایع دستی چوبی شامل خراطی، نازک‌کاری، منبت‌کاری و معرق‌کاری در این استان خراطی و به‌ویژه منبت‌کاری بیشتر رواج دارد. شیشه‌گری دستی و گیوه‌بافی دیگر صنایع دستی رایج‌اند.
سنگ‌تراشی یکی از کهن‌ترین پیشه‌های ایران است و استان همدان یکی از مراکز مهم استخراج سنگ و هنر سنگ‌تراشی است.
فرش و گلیم همدان با طرح و نقشه خاص منطقه را نیز باید به خاطر داشت. از انواع فرش‌هایی که در همدان بافته می‌شود یک نوع ریزبافت آنکه در اندازه‌های کله‌گی بافته می‌شود معروف و مشهور است و سایر اندازه‌های دیگر مانند کناره، دوزرعی، پنج چارک، خرک، پشتی، روکرسی و سجاده‌ای نیز در همدان بافته و به بازار عرضه می‌شود. طرح‌هایی که بیشتر در همدان بافته می‌شود طرح ماهی و ترنج‌دار است.
نقشه‌های گلیم در استان همدان به شکل ساده و برجسته عبارت‌اند از ضربدری، گل قندی، گل سبدی، گل لاله، اسلیمی، خرچنگی، زنگوله، دست دلبر و جناقی.
در همدان اقسام شیرینی‌ها از جمله برساق، سوجوق، باسوق، پپکه چوک، نان نارگیلی و تهیه و مصرف انواع مربا‌ها نیز رواج دارد. ترشی‌های مختلفی نیز در استان همدان تهیه می‌شود و به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار می‌گیردکه ترشی رب میوه، ترشی لیته، فلفل ترشی، شور فلفل از جملهٔ این چاشنی‌ها هستند.
شیرینی سنتی همدان نیز کماج است که به اعتقاد بیشتر مردم بهترین کماج‌های همدان را می‌توان از شیرینی‌فروشی‌های خیابان بوعلی و منطقه ۶۰۰ دستگاه خرید.
از دیگر شیرینی‌ها می‌توان از شیرمال، حلوازرده، انگشت پیچ، آبنبات قیچی، حلوالوزی، چای بغدادی، نان چای و راحت‌الحلقوم نام برد.
در اسدآباد همدان نیز از آنجا که اساس‌ اقتصاد شهرستان بر کشاورزی، دامداری و تا حدودی ‌بر صنایع دستی استوار است، محصولات کشاورزی و باغی و انواع فرآورده‌های دامی مرغوب مانند انگور، سیب، آلو و زردآلو، هلو، گردو و بادام و تره‌بار را می‌توان تهیه کرد.
در شهرستان اسدآباد صنایع دستی از جایگاه خوبی برخوردارهستند. بافت قالی، گلیم و جاجیم در این شهرستان رواج دارد.
>> خبرگزاری میراث فرهنگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها