کارگردان سریال مناسبتی «دودکش» معتقد است آغاز قصه «دودکش» دردنامهای بود که در نهایت با نمایش امید تمام شد.
به گزارش، مراسم نقد و بررسی سریال «دودکش» با حضور محمدحسین لطیفی کارگردان، برزو نیکنژاد نویسنده و جواد عزتی، نگار عابدی و محمدرضا شیرخانلو بازیگران این سریال عصر روز دوشنبه 28 مردادماه در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
«دودکش» زنگ خطر از یاد بردن نزدیکان در هنگام مشکلات اجتماعی بود
محمدحسین لطیفی کارگردان «دودکش» در ابتدای مراسم گفت: به نظر من دل کارگردانها جای دیگری است و آنها براساس دغدغه دل خود کار میکنند و تنها در نوع نگاه آنها تفاوت وجود دارد.
وی افزود: احسان علیخانی به من گفت، بسیاری از کارگردانان یک موضوع ساده را پیچیده میکنند و به مردم نشان میدهند در حالی که شما یک موضوع پیچیده را بسیار ساده و به مردم نمایش دادید.
به گفته کارگردان سریال «دودکش» کار گروهی از عواملی است که در 5 ماه توانست با دل مردم ارتباط برقرار کند و اگر این ارتباط شکل نمیگرفت ما موفق نبودیم.
لطیفی در خصوص ساخت این سریال توضیح داد انتخاب بازیگران سریال «دودکش» بیش از 2 ماه طول کشید و کار سختی بود. به دلیل اینکه به ذهن خود رجوع میکنیم و هنرمندانی را برای ایفای نقش در نظر میگیریم که بعد متوجه میشویم که مشغول کار دیگری هستیم.
وی اضافه کرد: کلیه بازیگران این سریال جزء انتخاب اول من بودند و بازی کردند و من معتقدم زمانی که متن و قصه داستان و انتخاب بازیگران خوب باشد تنها 25 درصد کار باقی میماند که آن نیز برعهده کارگردان است.
کارگردان «دودکش» با بیان اینکه از زوج هنری هومن برقنورد و بهنام تشکر هیچ اطلاعی نداشته و «ساختمان پزشکان» و «دزد و پلیس» این دو هنرمند را هرگز ندیده است، گفت: تنها توانایی آنها را میشناختم و آنها را انتخاب کردم با این تفاوت که با کمک نویسنده اثر جایگاه این دو هنرمند را عوض کردم تا واقعنمایی بیشتری داشته باشد
.
وی معتقد است مجموعه دودکش مردم را راضی و خوشحال نگه داشته است و آن هم به دلیل تلاش عوامل سریال «دودکش» بوده است.
لطیفی گفت: به امید روزی که وضعیت اقتصادی کشور خوب شود تا وضعیت اقتصادی تلویزیون تغییر کند و بتوانیم سطحی از سریالهایی را تولید کنیم که مردم از ما ناراضی نباشند و امیدوارم که تا سال آینده وضعیت تلویزیون بهتر شود تا کارهای ما برمخاطبتر شود.
کارگردان «دودکش» در خصوص تیتراژ ابتدایی سریال اظهار داشت: واقعیت این است که «دودکش» کمدی اجتماعی است که بخش اجتماعی آن بیشتر است و ما با نمایش دردی از جامعه وارد شدیم و خواستیم این زنگ را به صدا درآوریم که مردمان ما غرق مشکلات شدهاند و نزدیکان خود را فراموش کردهاند.
دردنامهای که با امید تمام شد
وی تصریح کرد: آغاز قصه «دودکش» دردنامهای بود که در نهایت با نمایش امید تمام شد. یعنی از درد محمدحسین لطیفی شروع و به «دودکش» ختم شد و اینکه هدف ما این بود که بگوییم حواس ما در هر لحظه به بغلدستی خود باشد که امکان دارد لحظهای سختی بکشد و راحت از کنار آنها عبور نکند.
کارگردان «دودکش» در خصوص نقش روحانی سریال گفت: جواد عزتی باید این نقش را به گونهای بازی میکرد تا حرفش به دل مردم بنشیند و باید بپذیریم که لطیفی و گروهش برای قشرها و سلایق مختلف در حال فعالیت هستند و باید مدیومی را انتخاب کنند که کلیه مخاطبان از تماشای آن لذت ببرند و ما برای شکار تمام مردم آمدیم.
به دودکش نمره 16 میدهم
وی افزود: من به کار خودم نمره 16 میدهم چون میدانم همه مردم را نمیتوان راضی نگه داشت و ما در سریال «دودکش» روی کلیه موضوعات بحث کردیم و به جایی رسیدیم که همه شاهد آن بودید.
لطیفی با اشاره به اینکه سادگی سبک میتواند موفقیتهای بسیاری را برای تهیه کننده آن اثر شکل دهد، افزود: فیلم «مهمان مامان» به کارگردانی داریوش مهرجویی به دلیل داشتن قصه ساده اثری پرمخاطب بوده است که از همان جنس مردم جامعه بود.
نیکنژاد: بستر «دودکش» زندگی بود
برزو نیکنژاد نویسنده دودکش در ادامه مراسم گفت: «دودکش» در بستر زندگی اتفاق افتاد و زندگی همه ما افراد جامعه است، اما قصههای دودکش 5 تا 10 درصد قصه زندگی مردم جامعه است.
وی افزود: «دودکش» قصه زندگی ما افرادی است که منتظر نگاه و امید هستند هر چند که به نظر من بعضی اوقات آدمها باید به مشکلات خود بخندند.
نویسنده «دودکش» در خصوص نام این سریال توضیح داد: در زمستان و زندگی افراد دودکشی بخاری قرار میدهند تا دور هم جمع شوند و با آرامش با یکدیگر صحبت کنند. اگر در زندگی «دودکش» داشته باشیم میتوانیم کینه و بدیها را دور کنیم و کمی راحتتر خودمان را تحمل کنیم و در این صورت همدیگر را خواهیم داشت.
نیکنژاد افزود: من این کار را برای مردم نوشتم و حس من این است که نمیتوانیم همه مردم را راضی نگه داریم. بلکه احساس میکنیم مردم با این کار ارتباط خوبی برقرار کردند.
عابدی: در تئاتر و تلویزیون مرزبندی وجود ندارد
نگار عابدی گفت: در «دودکش» قصه خاصی وجود نداشت و پیچیده نبود. شخصیت من در این سریال را در هم جامعه نمیبینید و اگر هم وجود دارد بسیار کم هستند.
وی در خصوص سکانسی که به خاطر بیپولی اشک ریخت افزود: این صحنه اصلا سخت نبود به این دلیل که امثال چنین صحنههایی را در زندگی خود تجربه کردهام.
به گفته این بازیگر مرزبندی میان تئاتر و تلویزیون را باید از بین برد. زیرا چنین چیزی وجود ندارد.عابدی گفت» ما شاهد ایجاد تفکری در سینما هستیم که در حال شکست خوردن است و مسئولان باید به سمت برنامههای تلویزیون روی بیاورند تا مخاطبان خود را حفظ کنند.
عابدی اضافه کرد: «دودکش» کمدی تراژدی بوده است که در آن فرمها بسیار درست و صحیح شکل گرفتهاند.
عزتی: در حجره طلبهها زندگی کردم تا نقش روحانی دربیاید
جواد عزتی در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: سختترین بخش این سریال این است که پس از 19 قسمت آدمهایی را دیدید که با آنها انس گرفتید و باید در کنار آنها قرار بگیرید که من سعی کردن نقشی را بازی کنم که به شان روحانی برنخورد و از جنس آدمهایی باشد که بسیار شریفند و خدا را شکر نتیجه داد.
وی افزود: زمانی که قرار بود در فیلم «طلا و مس» بازی کنم چند روزی به قم رفتم و در حجره طلبهها زندگی کردم. آنها با سینما بسیار آشنا بودند و آن را میشناختند و چون لطیفی میدانست که من این اطلاعات را دارم و نیز به استناد به این آگاهی نقش روحانی را به من سپرد که امیدواریم به درستی آن را ایفا کردهام و مردم از من راضی باشند.
عزتی درباره اصطلاحات سریال گفت: بعضی از تعریفها را ما انجام میدهیم و بعضیها تعریف شده است که من معتقدم باید جایی بدعتی به وجود بیاید و این تعاریف از بین برود و بعضی چیزها نمیتواند قاعده باشد که ما آنها را شکستیم و از بین بردیم و دودکش یعنی اینکه بعضی چیزها را که لازم است، انجام دهیم.
در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایا از عوامل سریال دودکش تقدیر شد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد