رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: نگهداری درآمدهای نفتی در بانک‌های هندی به روپیه، باعث کاهش ارزش دارایی‌های ایران شده است.
کد خبر: ۵۸۶۲۸۸

سیدمحمدحسین عادلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از یکسو شنیده می‌شود که ذخایر ارزی ایران بسیار بالاست و از سوی دیگر به نظر می‌رسد که این ذخایر بسادگی قابل دسترس نیست؛‌ چراکه ذخایر ارزی در بانک‌های دیگر کشورها قرار دارد. وی افزود: بسیاری از این ذخایر به پول محلی آن کشورها نگهداری می‌شود. با این حال آن کشورها حاضر نیستند بسادگی اجازه خرید کالا و خدمات از محل آن ارزها که ما ایران است، بدهند. وی تصریح کرد: نکته دیگر این که درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت در بانک‌های هند به صورت روپیه نگهداری می‌شود و این در حالی است که ارزش روپیه در ماه‌های اخیر حدود 30 درصد کاهش یافته و به تبع آن ارزش ذخایر ایران نیز به همین میزان کاهش یافته است.

عادلی افزود: اگر ارزش دیگر ارزهای محلی کشورهایی چون هند، چین و ژاپن نیز کاهش یابد، خطر کاهش ارزش، دارایی‌های ایران را نیز تهدید می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که خلق پول اضافی از سوی بانک مرکزی تورم ایجاد می‌کند، بر این باور است که در این چند سال، استقلال بانک مرکزی به این دلیل رخ نداده که همواره دولت به بانک مرکزی به عنوان منبعی برای جبران کسری‌های پیدا و پنهانش نگاه کرده و تا زمانی که این تفکر وجود دارد که دولت‌ها می‌توانند از منابع بانکی برای تامین منابع مورد نیازشان استفاده کنند، افزایش نقدینگی و تورم ادامه خواهد داشت.

عادلی همچنین کاهش ارزش پول ملی را نتیجه عملکرد نامناسب اقتصاد کلان و سیاست‌های نادرست پولی و ارزی و مالی دانسته و بر این باور است که در شرایطی که عملکرد اقتصادی نامناسب باشد، رشد اقتصادی آن‌طور که باید محقق نمی‌شود و تولید ناخالص داخلی متناسب با افزایش نقدینگی رشد نمی‌کند، آنگاه نقدینگی به صورت کاهش ارزش پول به اقتصاد ملی تحمیل می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها