زباله در قدیمی‌ترین پمپ بنزین پایتخت

بناهای تاریخی فقط با بولدوزرها و آب بستن به پای دیوارها تخریب نمی‌شوند، حتی اگر ثبت هم شده باشند، گاهی مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار می‌گیرند، اما این بی‌توجهی فقط از طرف مردم نیست که روی دیوارهای آن نام خود را به یادگار می‌گذارند یا زباله‌هایشان را نثارش می‌کنند، مانند بسیاری از آب‌انبارها و خانه‌های تاریخی که وقتی از کنارشان عبور می‌کنیم یا زباله می‌بینیم یا علف‌های هرزی که از گوشه و کنار آن خودنمایی می‌کند.
کد خبر: ۵۸۶۰۲۵
زباله در قدیمی‌ترین پمپ بنزین پایتخت

اما گاهی این بی‌توجهی از سوی نهادها و دستگاه‌های ناظر و متولی میراث فرهنگی کشور نیز دیده می‌شود، حتی خانه‌هایی که برای کاربری خاصی در اختیار برخی نهاد‌ها و افراد قرار گرفته با همان اهداف تائید شده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. همانند خبری که روی خروجی خبرگزاری میراث فرهنگی قرار گرفت و از تبدیل شدن قدیمی‌ترین پمپ‌بنزین ایران به محیطی برای نگهداری سطل زباله خبر می‌دهد.

این بنای تاریخی قدیمی‌ترین پمپ‌بنزین ایران به حساب می‌آید که با تلفیق معماری ایرانی ـ اسلامی و طاق‌های جناقی آن با کاشیکاری‌های هفت‌رنگ مزین شده است.

با توجه به اطلاعات کتاب راهنمای تهران که آذرماه ۱۳۳۰ منتشر شده است، در تهران ده جایگاه پمپ بنزین قرار داشت که قدیمی‌ترین و بازمانده آنها در خیابان سعدی، دروازه دولت بنا شده و در فهرست آثار ملی هم هنوز به ثبت نرسیده است.

این پمپ بنزین برای ساخت ایستگاه مترو در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته بود، پس از احداث ایستگاه در اختیار شرکت بهروزان قرار گرفت که هم اینک به محل نگهداری سطل‌های زباله شهری و خوابگاه کارگران تبدیل شده ‌است.

مسأله مهم در مورد این بنای تاریخی این است که به علت ثبت نشدن در فهرست آثار ملی ایران، در سال‌های قبل روی جداره‌های آجری آن رنگ شده و کاشیکاری‌های زیبایش در حال ریزش و تخریب است و بیم آن می‌رود که با چنین روندی پمپ‌بنزین دروازه دولت نیز به سرنوشت پمپ‌بنزین قدیمی و تاریخی شهرری دچار شود که در نهایت به صورت شبانه تخریب و عمارتی نوساز به جای آن بنا شد.

سیمارادمنش ‌‌/‌‌ گروه فرهنگ وهنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها