مراسم تحلیف رئیس‌جمهور دیروز با حضور مهمانان داخلی و خارجی در مجلس برگزار شد

رونمایی از کابینه روحانی در اولین روز کاری

مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان دیروز با حضور مقامات کشوری لشکری و مهمانان خارجی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و روحانی به عنوان هفتمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران سوگند یاد کرد؛ روحانی همچنین فهرست اعضای کابینه یازدهم را در جلسه دیروز در نامه‌ای رسمی به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.
کد خبر: ۵۸۵۶۰۹

مراسم دیروز، بزرگ‌ترین مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بود و علاوه بر سفرای کشورهای خارجی در تهران که در تمام مراسم تحلیف گذشته حضور داشته‌اند، 56 هیات خارجی از کشورهای مختلف نیز در این مراسم شرکت کردند.

روسای جمهور کشورهای افغانستان، قزاقستان، پاکستان، لبنان، ارمنستان، توگو، سودان، کره‌جنوبی، تاجیکستان و ترکمنستان؛ روسای پارلمان‌های کشورهای روسیه، ونزوئلا، الجزایر، جمهوری آذربایجان، امارات، ازبکستان، مالزی؛ نخست‌وزیر یا معاونان رئیس‌جمهور کشورهای هند، عراق، سوریه، نیکاراگوئه، سوازیلند، تانزانیا، کوبا، غنا، نیجریه و کومور؛ نمایندگان حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی و مجلس اعلای عراق، اقلیم کردستان عراق و وزیرانی از کشورهای ترکیه، آفریقای‌جنوبی، برزیل، سریلانکا، موریتانی، گینه بیسائو، چین، عمان، قطر، بلاروس، عربستان، بروندی، فلسطین، سیرالئون، بنین، تونس، گرجستان، مغولستان، مولداوی، گینه و سورینام از جمله مهمانان خارجی مراسم دیروز بودند.

بجز سیدمحمد خاتمی که نام او در میان دعوت‌شدگان این مراسم نبود و محمود احمدی‌نژاد که غیبت او غیرمنتظره بود، بیشتر مقامات، شخصیت‌ها و چهره‌های مطرح داخلی در این مراسم حضور داشتند.اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیدحسن خمینی، علی‌اکبر ناطق‌نوری، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده ارتش، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و محمدرضا رحیمی معاون اول دولت احمدی‌نژاد از جمله مقامات حاضر در این مراسم بودند.این مراسم با سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد و پس از او نیز آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضاییه سخنرانی کرد. سپس حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با حضور در جایگاه به عنوان رئیس‌جمهور کشورمان سوگند یاد کرد.

روحانی: نماینده همه مردم ایران هستم

رئیس‌جمهور کشورمان پس از ادای سوگند در سخنانی با خوشامدگویی به همه مهمانان و حاضران در مراسم تحلیف گفت: با سوگندی که در این مجلس باشکوه ادا کردم، اکنون رسما مسئولیت خطیر قوه مجریه، پاسداری از قانون اساسی و پاسخگویی به خواسته‌‌‌های بحق ملت شریف ایران را ‌پذیرفته‌ام. باور دارم تشکیل دولت راستگویان، امانتداران، اخلاقمداران و مردمداران، نزدیک‌ترین مسیر برای پیروی از پیامبر رحمت است. وی تاکید کرد: مردم در این انتخابات بوضوح مشخص کردند که بر کدام مشی و اندیشه پای می‌فشرند و آن‌ را ادامه راستین آرمان‌های انقلاب می‌دانند. همه آنهایی که به اینجانب رأی دادند، و آنهایی که به دیگران رأی دادند یا حتی پای صندوق‌های رأی حاضر نشدند، همه شهروندان ایرانی هستند و از حقوق برابر شهروندی برخوردارند؛ دولت تدبیر و امید، خود را مکلف می‌داند که خواسته‌های قانونی همه آنان را مدنظر قرار دهد.

روحانی با تاکید بر این ‌که من نماینده همه مردم ایران هستم، افزود: سرمایه این دولت در مسیر پیش‌رو، اتکال به خداوند، اعتماد به مردم گرانقدر ایران و بهره‌گیری از همه سرمایه‌های طبیعی و انسانی این مرز و بوم است.

رئیس‌جمهور منتخب با بیان این ‌که مردم ایران به اعتدال‌گرایی و دوری از افراط و تفریط رأی مثبت دادند، گفت: کانون فکری و اجرایی دولت بر محور اعتدال و عقلانیت بنا‌خواهد شد.

روحانی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید بر حاکمیت قانون، رعایت حقوق و آزادی‌های همه شهروندان، پاسخگویی به جامعه و به مدیریت علمی تاکید خواهد داشت. مردم تغییر، تحول و تعالی می‌خواهند. مردم می‌خواهند از فقر و تبعیض به دور باشند. مردم می‌خواهند حرمت و کرامت داشته باشند. مردم می‌خواهند در فضایی آزاد، معنوی و عقلانی زندگی کنند. پدران و مادران جامعه ما در پی آینده‌ای مطمئن برای فرزندانشان هستند. جوانان ما می‌خواهند فرصت شکوفایی و کار و ابتکار داشته باشند. در یک کلام، مردم می‌خواهند بهتر زندگی کنند، عزت داشته باشند، از زندگی باثباتی برخوردار شوند و جایگاه شایسته خود را در میان ملت‌ها بازیابند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از آغاز انقلاب اسلامی، زنان فهیم این سرزمین بر مبنای اندیشه‌های والای حضرت امام(ره)، دوشادوش مردان در جهت توسعه و اعتلای کشور، حضوری همه‌جانبه داشته‌اند.

در پی گام‌های بلندی که نظام اسلامی برای تکریم منزلت زنان برداشته است، دولت تدبیر و امید استیفای هرچه بیشتر حقوق زنان و ایجاد فرصت برابر در زمینه‌های اجتماعی را از اهم وظایف خود می‌داند و فراهم آوردن زمینه‌های اجتماعی و حقوقی لازم برای نقش‌آفرینی بیشتر آنان در عرصه‌های مختلف را در دستور کار خود قرار‌می‌دهد.

ایران، لنگرگاه منطقه است

بخش دیگری از صحبت‌های رئیس‌جمهور کشورمان در سخنرانی مراسم تحلیف به موضوعات خارجی اختصاص داشت و روحانی در این بخش از صحبت‌هایش مواضع دولتش درباره تحریم‌ها را تشریح کرد و چند مرتبه صحبت‌های او در این بخش با تشویق حاضران روبه‌رو شد.

روحانی با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران در پی صلح و ثبات منطقه‌ است، گفت: ایران لنگرگاه ثبات در این منطقه پرآشوب است. ما در پی تغییر مرزها و دولت‌ها نیستیم. نظام سیاسی هر کشور به خواست و اراده عمومی مردم آن کشور بستگی دارد. ما با هرگونه دگرگونی در نظام‌های سیاسی از طریق مداخلات خارجی مخالفیم و به‌کارگیری زور را نقطه مقابل مردم‌سالاری و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها می‌دانیم. مخالفت و ستیز با هر گونه زورگویی، سلطه و تجاوز بویژه تعرض نظامی، جزئی از فرهنگ اسلامی، انقلابی و ایرانی ماست. آرامش و ثبات در همه مناطق پیرامونی ما نه‌فقط یک آرزو و خواست؛ بلکه نیاز و ضرورتی همه‌جانبه برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: در تعاملات بین‌المللی، دولت تلاش خواهد کرد تا با ایجاد اعتماد متقابل بهتر و بیشتر بین ایران و کشورهای منطقه و جهان، امنیت ملی و پیرامونی خود را گسترش دهد. شفافیت، کلید گشودن باب اعتماد است. شفافیتی که از آن سخن می‌گوییم، نمی‌تواند یک‌طرفه و بدون سازوکارهای اجرایی و عملی در روابط دوجانبه و چندجانبه باشد.

ایران هیچ‌گاه به دنبال جنگ نبوده است

روحانی تصریح کرد: تنش‌زدایی، ایجاد اعتماد متقابل و تعامل سازنده مسیر حرکت ما را روشن خواهد کرد. با صراحت تاکید می‌کنم که ایران هیچ‌گاه سر جنگ با دنیا نداشته است. ما تمامی تلاش‌های خود را معطوف به مهار جنگ‌طلبان و جنگ‌افروزان خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که ایران، بهای سنگینی برای استقلال خود پرداخت کرده و همچنان برای عزت و سربلندی خود ارزش فراوانی قائل است، گفت: گرچه تحریم‌ها فشار اقتصادی زیادی برمردم وارد کرده است، اما مشارکت فعال مردم در این انتخابات نشان داد که آنها در حراست از حقوق و منافع ملی خود جدی و هوشیار هستند. ملتی را که با برخورداری از انسجام ملی و با مشارکت گسترده و در کمال آرامش و امنیت در انتخابات شرکت می‌کند، نمی‌توان با تحریم به تسلیم واداشت یا به جنگ تهدید کرد؛ بلکه تنها راه تعامل با ایران، گفت‌وگو از جایگاه برابر، اعتمادسازی متقابل و احترام دوجانبه و کاستن از خصومت‌هاست.

وی افزود: تعامل سازنده براساس احترام متقابل و منافع مشترک و از موضع برابر، مبنای روابط ما با سایر کشورها را تشکیل خواهد داد و بر این اساس، متناسب با رفتار و برخورد طرف‌های مقابل در جهت بهبود و ارتقای روابط حرکت خواهیم کرد. بصراحت می‌گویم اگر پاسخ مناسب می‌خواهید، نه با زبان تحریم که با زبان تکریم با ایران سخن بگویید.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با درخواست همکاری از همه نهادها و دستگاه‌های مسئول در کشور اظهار‌کرد: دولت تدبیر و امید برای تحقق اهداف عالیه کشور و افزایش شوکت ایران و کرامت ایرانیان، به همفکری، همراهی و هم‌اندیشی همه مسئولان و مردم نیازمند است.

ارائه نامه معرفی اعضای کابینه به رئیس مجلس

روحانی پس از پایان سخنانش اسامی وزرای پیشنهادی دولت تدبیر و امید را به همراه زندگی‌نامه و برنامه آنان و همچنین خط مشی و اصول کلی برنامه دولت، برای اخذ رای اعتماد مجلس به علی لاریجانی ارائه کرد و بلافاصله اسامی وزیران پیشنهادی روحانی در صحن قرائت شد.

لاریجانی هم پس از دریافت این اسامی و اعلام وصول نامه معرفی اعضای کابینه گفت: رئیس‌جمهور بر اساس قانون دو هفته پس از مراسم تحلیف، برای معرفی اعضای کابینه فرصت داشت و ما زرنگی ایشان را در این کار به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم دیگر امور کشور نیز با همین سرعت سامان یابد.

عکس یادگاری و رونمایی از تمبر مراسم

پس از پایان مراسم، رئیس‌جمهور منتخب به همراه مهمانان عکس یادگاری گرفت و از تمبر این مراسم رونمایی شد.

همچنین روسای سه قوه برای دقایقی کوتاه در جمع خبرنگاران حاضر شدند و هر یک سخنانی کوتاه را بیان کردند. لاریجانی در سخنان خود در جمع خبرنگاران بار دیگر از سرعت عمل رئیس‌جمهور در معرفی اعضای کابینه تشکر و اعلام کرد با توجه به این‌که نمایندگان، یک هفته برای بررسی کارنامه وزیران پیشنهادی فرصت دارند، مراسم رای اعتماد به اعضای کابینه از دوشنبه هفته آینده آغاز می‌شود.

وی گفت: مجلس در انتخاب وزیران توصیه خاصی به روحانی نداشته است.

پوشش ویژه تلویزیونی مراسم تحلیف با 20 دوربین

پوشش رسانه‌ای مراسم تحلیف هفتمین رئیس‌جمهور ایران که دیروز از شبکه‌های مختلف تلویزیون به نمایش درآمد، متفاوت از دیگر مراسمی بود که تاکنون از تلویزیون پخش شده است. تلویزیون این مراسم را خلاقانه و با طراحی تازه روی آنتن مخابره کرد.

مهمانان حاضر در مراسم از بدو ورود به مجلس به تصویر کشیده شدند، همزمان با حضور آنان اتفاقات سالن آفتاب و صحن علنی هم به صورت موازی نمایش داده می‌شد.

دوربین‌های تلویزیون در نقاط خوبی جاگیری کرده بودند و تصاویر بسته (کلوزآپ) مناسبی را از شخصیت‌های مختلف به مردم ارائه می‌کردند. در این مراسم تلویزیون از چند کرین هم برای ثبت تصاویر مختلف و حرکتی استفاده کرد که تصاویر زیبا و معناداری را روی آنتن مخابره می‌کرد.

مراسم تحلیف از شش شبکه داخلی و برون ‌مرزی صدا و سیما پخش شد و 11 شبکه خارجی از جمله بی بی سی فارسی، عربی، انگلیسی، سوریه، رویترز، المیادین، المنار، الجزیره عربی، یورو نیوز و فرانس 24 هم تصاویر دریافت شده از شبکه خبر را به صورت مستقیم پخش کردند.

اردشیر زابلی زاده، مدیر شبکه خبر درباره پوشش رسانه‌ای این مراسم به جام‌جم گفت: از یک هفته قبل درباره چگونگی پوشش این مراسم برنامه‌ریزی کردیم. از محل‌های مختلف مجلس بازدید کرده و چیدمان دوربین‌ها را طراحی کردیم. وی افزود: سه گروه برای پوشش کامل این مراسم در نظر گرفته شدند.یک گروه با پنج دوربین درمحوطه مجلس مستقر شدند که ورود شخصیت‌های مختلف را پوشش دادند.گروه بعدی با پنج دوربین در سالن آفتاب مستقر شدند و گروه دیگر هم با هشت دوربین در صحن علنی مجلس از زوایای مختلف مراسم را ثبت کردند. زابلی زاده با اشاره به این نکته یک دوربین بیرون از ساختمان مجلس کار گذاشته شده بود که تصاویر خارجی را ضبط می‌کرد، گفت: یک کرین (بالا بر دوربین) در سالن آفتاب و یک کرین در صحن علنی مجلس مستقر شده بود که نماهای حرکتی را ثبت می‌کرد.وی گفت: همه این تصاویر در لحظه به شبکه خبر مخابره می‌شد و کارگردان تلویزیونی با کمک واحد رژی این تصاویر را تدوین و به روی آنتن مخابره می‌کردند.زابلی‌زاده تاکید کرد: پوشش مراسم تحلیف یکی از سخت‌ترین و البته یکی از خلاقانه‌ترین کارهای صدا و سیما در چند سال گذشته بود که حاصل کار گروهی و مدیریت خوب و منسجم معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما بود.همچنین در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور، ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما، سرود ملی را در صحن مجلس به صورت زنده اجرا کرد.

امیر عرب‌لو، مدیر کل تولید و تامین مرکز موسیقی صدا و سیما درباره این اجرا به جام‌جم گفت: ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما تنها ارکستر سمفونیک کامل و منظم کشور است که در مراسم رسمی مثل افتتاح مجلس، اجلاس غیر متعهدها، مراسم تنفیذ ریاست جمهوری در سال 88 و مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در دوره‌های گذشته سرود ملی را اجرا کرده است. وی افزود: در مراسم دیروز ارکستر سمفونیک صدا و سیما با حضور 75 نوازنده و 40 نفر که گروه کر را شکل می‌دادند، سرود ملی را اجرا کردند که مورد استقبال و تشویق حاضران قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها