معاون سازمان حج:

کاهش طول سفر حج تمتع صحت ندارد

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: طول مدت سفر زائران تمتع سال ۹۲، ۳۰ تا ۳۵ روز است که براساس ظرفیت‌هایی که سازمان هواپیمایی عربستان ارائه می‌دهد، قابل تغییر است.
کد خبر: ۵۸۵۱۹۲

غلامرضا رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی حج درباره کاهش تعداد روز‌های حضور زائران ایرانی در حج تمتع امسال تاکید کرد: چنین خبری صحت ندارد و این روال مانند سال‌های گذشته است. فقط در برخی کاروان‌ها در سال‌های گذشته اتفاق افتاد که ۴۰ یا ۴۱ روز در عربستان حضور داشتند؛ اما تعداد این کاروان‌ها بسیار کم بود، این در حالی است که بیشتر کاروان‌ها بین ۳۰ تا ۳۵ روز در عربستان اقامت داشتند.

رضایی اظهار کرد: سازمان حج و زیارت تلاش می‌کند با رایزنی با سازمان هواپیمایی عربستان درباره اختصاص پروازهایی به ایران مدت زمان حضور زائران ایرانی را بیشتر کند.

بنا بر اعلام سازمان حج و زیارت، نخستین گروه زائران ایرانی حج تمتع امسال بیست و سوم شهریور و آخرین گروه نیز هفدهم مهر به زیارت خانه خدا مشرف می‌شوند.

همچنین عملیات بازگشت حجاج ایرانی به کشورمان از بیست و هشتم مهر امسال آغاز می‌شود و هجدهم آبان‌ آخرین گروه حجاج ایرانی به میهن اسلامی بازمی‌گردند.

براساس اعلام سازمان حج و زیارت، ۶۳ هزار و ۹۹۰ زائر ایرانی در حج امسال به زیارت خانه خدا مشرف خواهند شد.

کاهش سهمیه حج تا 3 سال دیگر ادامه دارد

وزیر حج عربستان در پی تصمیم این کشور برای کاهش ۲۰ درصدی تعداد حجاج خارج از عربستان در موسم حج امسال اعلام کرد : به هیچ کشوری قول جبران این کاهش را نداده‌ایم و کاهش تعداد حجاج تا سه سال دیگر ادامه خواهد داشت.

به گزارش مهر، بندر بن محمد حجار در واکنش به زیان‌های فراوان ناشی از تصمیم اخیر مقامات سعودی مبنی بر کاهش 20‌درصدی تعداد حجاج کشورهای اسلامی اظهار کرد: ما به هیچ کشوری قول جبران به دلیل کاهش تعداد حجاج نداده‌‌ایم.

وی عنوان کرد: به بعثه‌های حج کشورهای مختلف اطلاع داده‌ایم که کاهش تعداد حجاج تا سه سال دیگر ادامه خواهد داشت و هیچ تصمیمی برای جبران این کاهش برای هیچ بعثه‌ای نداریم و کاهش تعداد حجاج شامل همه خواهد شد و حجاج داخل عربستان هم براساس سهمیه مشخص خواهند آمد و جایی برای افزایش تعداد حجاج نیست.

این مقام مسئول تاکید کرد: وزارت حج عربستان به هیچ کشوری وعده افزایش سهمیه یا جبران ناشی از تصمیم کاهش تعداد حجاج خارج از عربستان به میزان ۲۰ درصد و حجاج داخل به میزان ۵۰ درصد در موسم حج امسال را نداده است. با توجه به این‌ که تعداد آنها از سال ۱۹۸۷ میلادی براساس مصوبه سازمان همکاری اسلامی مبنی بر هزار حاجی به‌ازای هر یک‌میلیون نفر جمعیت مشخص است، وزارت حج عربستان به حفظ سلامت حجاج و عمره‌گزاران به سبب طرح توسعه صحن طواف اهتمام دارد.

وی بیان کرد: طرح توسعه صحن طواف سبب کاهش ظرفیت آن از ۴۵ هزار به ۲۲ هزار طواف‌کننده در ساعت شده بود که پس از راه‌اندازی مطاف موقت به ۳۰ هزار نفر افزایش یافت.

نام‌نویسی بیش از ۸۰ هزار ایرانی برای اعزام به عتبات

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت اعلام کرد بیش از ۸۰ هزار متقاضی ایرانی در مرحله جدید اعزام به عتبات عالیات نام‌نویسی کردند که سفر آنان از بیست و نهم مرداد به عراق آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا، مسعود اخوان بیان کرد: اعزام‌های این مرحله از بیست و نهم مرداد آغاز و تا پانزدهم مهر امسال ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت اضافه کرد: نام‌نویسی در کاروان‌های این مرحله از هفته گذشته آغاز شده و تا زمانی که ظرفیت کاروان‌ها تکمیل نشده باشد، متقاضیان اعزام می‌توانند در کاروان‌های موردنظر خود نام‌نویسی کنند.

به گفته اخوان، سازمان حج و زیارت هیچ محدودیتی در اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات در مرحله بعد ندارد و همه متقاضیان می‌توانند اعزام شوند.

اعزام به عتبات عالیات از راه آبی

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: توافقات اولیه برای اعزام زائران از راه‌های آبی به عتبات عالیات صورت گرفته است و از این پس زائران می‌توانند در صورت تمایل از مسیر آبی به عتبات عالیات اعزام شوند.

به گزارش فارس، مسعود اخوان افزود: امکان اعزام زائران به‌صورت دریایی به عتبات عالیات فراهم شده است و در صورتی که فرد یا گروهی درخواست اعزام دریایی داشته باشند، این امکان وجود دارد که مسیر بندر خرمشهر تا بندر بصره را از‌طریق دریایی طی کنند.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک اگر درخواستی برای اعزام از طریق مرزهای آبی وجود داشته باشد ما می‌توانیم مقدمات آن را فراهم کنیم و مشکلی وجود ندارد.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج تصریح کرد: در طول هفته یک کشتی در روزهای محدود و با ظرفیت مشخص حرکت می‌کند که باید هزینه‌ها و روزهای حرکت از طریق مسئولان بنادر به ما اعلام شود تا برنامه‌ریزی‌ها برای اعزام‌های آبی انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها