بیشتر قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند

12 کشته با سقوط مینی بوس در سد کارون

در پی سقوط یک لنچ حامل مینی‌بوس در دریاچه سدکارون 3 و جان باختن 12 نفر، اجساد قربانیان کشف و به پزشکی قانونی منتقل شد.
کد خبر: ۵۸۴۸۵۹

به گزارش ایسنا، حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات در این باره گفت: ساعت 16 و 38 دقیقه عصر چهارشنبه، نهم مرداد از طریق تماس اورژانس خوزستان با مرکز فوریت‌های امدادی 147، امدادگران در جریان وقوع حادثه‌ای در دریاچه سد کارون3 قرار گرفتند.

وی افزود: در پی این تماس، سه تیم عملیاتی امدادی به محل حادثه اعزام شدند. امدادگران با حضور در صحنه حادثه متوجه شدند یک دستگاه مینی‌بوس که توسط لنچ از روی دریاچه عبور می‌کرده، در میانه‌ راه با از دست دادن تعادل خود واژگون شده و به دریاچه سقوط کرده است.

جان باختن 12 مسافر

سخنگوی سازمان امداد و نجات یادآور شد: با شروع عملیات جستجو مشخص شد 16 نفر در این حادثه دچار سانحه شده‌اند که پس از عملیاتی چند ساعته، چهار نفر از آنها نجات یافتند، اما 12 نفر دیگر جانشان را از دست دادند.

نقص فنی اتوبوس حادثه‌ساز شد

در همین رابطه محمدرضا آملازاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان دلیل حادثه سقوط مینی‌بوس مسافربری در دریاچه کارون3 را نقص فنی مینی‌بوس اعلام و عنوان کرد: این مینی‌بوس حامل 16 سرنشین برای جابه‌جایی روی یک شناور مستقر بود که به دلیل نداشتن ترمز دستی، با تکان شناور تعادل خود را از دست داده و به رودخانه سقوط کرده است.

وی افزود: در این حادثه 12 نفر از سرنشینان که در مینی‌بوس حبس شده بودند، فرصت نجات نیافتند، اما چهار سرنشین دیگر از جمله راننده مینی‌بوس با همکاری مردم محلی منطقه از مرگ نجات پیدا کردند.

معاون بهره‌برداری سد نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان نیز در این باره گفت: در حادثه غرق‌شدن مینی‌بوس که توسط بارج (کشتی مسطح بزرگ) جابه‌جا می‌شد، متاسفانه سه پسربچه، پنج زن و چهار دختر که ساکن روستای میراحمد غریبی‌ها بودند، غرق شدند.

جعفری با اشاره به این‌که مراحل قضایی و قانونی این حادثه طی می‌شود، افزود: هم ناخدای لنچ و هم راننده مینی‌بوس بازداشت هستند. راننده مینی‌بوس به این دلیل که هنگامی که سرنشینان داخل مینی‌بوس بودند، ماشین را رها کرده مقصر اصلی است و کارشناسان رسمی باید در این باره نظر دهند.

وی با تاکید بر تعهداتی که پیمانکار در موضوع حمل‌ونقل دارد، یادآور شد: بی احتیاطی و رعایت نکردن مسائل ایمنی از سمت مینی‌بوس، این حادثه را رقم زده و برای بارج که مسیر کوتاهی را با سرعت محدود در پنج دقیقه طی می‌کند، اتفاقی نیفتاده است. وی خاطرنشان کرد: کارشناسان رسمی باید دراین باره نظر دهند اما راننده مینی‌بوس سهل‌انگاری کرده و با توجه به گواهینامه موجود، وی حق مسافرکشی نداشته و مینی‌بوس هم بیمه بدنه نداشته است.

معاون بهره‌برداری سد نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: بارج‌ها با سرعت محدود تردد دارند و از صبح تا غروب مسافران را جابه‌جا می‌کنند.

پیگیری قاطع پرونده مرگ 12 مسافر

در پی این حادثه دلخراش، سیدجعفر حجازی، استاندار خوزستان در پیامی درگذشت 12 نفر از اهالی ایذه را در حادثه سقوط یک دستگاه مینی‌بوس به دریاچه کارون3 به بازماندگان آنها تسلیت گفت و ضمن ابراز همدردی با بازماندگان حادثه عنوان کرد: پیگیر حادثه خواهیم بود تا مقصران آن مشخص و برخورد قانونی با آنها انجام شود.

گزارش فارس نیز حاکی است، نماینده مردم اهواز در مجلس، خواستار بررسی جدی مساله سقوط مینی‌بوس در دریاچه کارون3 شد و گفت: نمایندگان مردم خوزستان در مجلس این حادثه دلخراش را به طور جدی بررسی خواهند‌کرد.

سیدشریف حسینی افزود: سقوط مینی‌بوس در دریاچه کارون3 حادثه‌ای جدید است و باید دلایل آن بررسی و مقصر اصلی این حادثه به مردم معرفی شود.

وی یادآور شد: بارها در این باره هشدار داده‌ و گفته‌ایم که مردم خوزستان شاهد جان دادن عزیزان خود هستند و به این دلیل نیازمند یاری هستیم، اما مسئولان به این مشکلات توجه نمی‌کنند.

وی با اشاره به این که بررسی‌ها باید دقیق باشد، خاطرنشان کرد: باید مشخص شود چرا پس از گذشت سال‌ها از ساخت این سد، هنوز تردد مردم با بارج انجام می‌شود. نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی گفت: غرق شدن هم استانی‌ها در دریاچه سدکارون3 مساله‌ای کوچک نیست و مسئولان و متولیان در استان و کشور باید پاسخگوی این معضل باشند.

بنابراین گزارش، اجساد قربانیان به پزشکی قانونی منتقل و عصر دیروز به خاک سپرده شدند. با تشکیل پرونده قضایی در این رابطه تحقیقات تکمیلی ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها