در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
از این تعداد 9 انیمیشن با تکنیک عروسکی تکفریم، 13انیمیشن با تکنیک دوبعدی و 24 انیمیشن به شیوه سهبعدی ساخته میشود.
انیمیشن سهبعدی به دلیل امکانات و برنامههایی که رایانه در اختیار انیماتور قرار میدهد، سریعتر ساخته میشود و به همین دلیل بیشترین آثار مرکز پویانمایی صبا، از گونه سهبعدی است. از آثار سهبعدی که اکنون در مرکز صبا مرحله تولید را پشت سر میگذارد میتوان به انیمیشنهای کلاساولیها، افسانه رعنا، مرزباننامه، معمای گندم تپل، بابا برفی، سفر باران، بهاران، روباه و خروس، سری چهارم مجموعه کوشا، امثال قرآنی و ماجراهای خلیج فارس اشاره کرد.
انیمیشنهای رنگارنگ
سرعت در شیوه سهبعدی باعث نشده که تولید انیمیشن در مرکز صبا به تکنیکهای رایانهای منحصر شود. در این مرکز انیمیشنهای کات اوت و عروسکی تکفریم نیز تولید میشود. انیمیشنهای دو بعدی نیز از دیگر انواع برنامههایی است که صبا به علاقهمندان انیمیشن ارائه میکند.
انیمیشنهای هر کسی کاری داره به کارگردانی پروین تجوید، محمد امین به کارگردانی محمد شعشعی، سری دوم رنگ نیرنگ به کارگردانی شاهین بهزادی، سری سوم مجموعه پهلوانان اثری از علیرضا گلپایگانی، کلیله و دمنه به کارگردانی زهرا هاشمی، گلستان سرزمین من اثری از علیرضا کاویانراد، دشت تمشک از مهدی صفارپور، قند و شکر به کارگردانی شهرام خوارزمی، سری دوم بوستان سعدی اثری از ملوس مراد، چهارمین سری انیمیشن این چیه به کارگردانی نادر یغماییان و قصاید پروین از منوچهر احمدی از آثار دوبعدی است که در مرکز پویانمایی صبا مراحل تولید را پشت سر میگذارد.
عروسکهای انیمیشنی
یکی از شیوههای دشوار تولید فیلم و سریال انیمیشن استفاده از شیوه عروسکی تکفریم است. در این شیوه عروسکهای منعطفی که بسادگی تغییر حالت میدهند بهعنوان شخصیتهای اصلی انتخاب میشوند و بعد تکتک حرکات آنها با دست روی بدن عروسک اعمال و عکسبرداری میشود. با کنار هم قرار گرفتن این عکسها تصویری متحرک از یک عروسک ارائه میشود که چنانچه این تصاویر در راستای طرح یک قصه باشد فیلم یا سریال انیمیشنی شکل میگیرد. تاکنون آثار متعددی به همین شیوه در مرکز پویانمایی صبا تولید شده و تعدادی نیز این روزها مرحله تولید را پشت سر میگذارند.
انیمیشن بازی کنیم بخندیم به کارگردانی ابوالفضل رازانی در 26 قسمت چهار دقیقهای از سال 1390 در حال تولید است. در این انیمیشن بازیهای سنتی مثل گرگم و گله میبرم، قایم باشک، وسطی و موش و گربه به بچهها معرفی میشود. دهکده پرماجرا به کارگردانی مرجان کشانی در 13 قسمت دهدقیقهای داستانهایی را در یک دهکده روایت میکند که برخی داستانهای این مجموعه از افسانههای ایرانی و داستانهای قدیمی برگرفته و نو شده است.
خانه ما از دیگر انیمیشنهای مرکز صبا با تکنیک عروسکی تکفریم است که تاکنون چهار سری از آن تولید شده و سری پنجم آن نیز در حال تولید است. کودکان، مخاطبان اصلی این انیمیشن عروسکی هستند و مطابق چهار سری گذشته، بهروز یغماییان، کارگردانی آن را برای مرکز پویانمایی صبا انجام میدهد. یکی دیگر از آثار بهروز یغماییان انیمیشن موزه است که در 52 قسمت 13 دقیقهای مراحل تولید را پشت سر میگذارد. این انیمیشن تاریخچه آثار هنری را در قالب داستان به تصویر میکشد.
ماجراهای سکو به کارگردانی بهزاد خداپرستی در 26 قسمت هفت دقیقهای داستان یک سکوی نفتی دریایی را به تصویر میکشد. این مجموعه با نیم نگاهی به دفاع مقدس و اهمیت استراتژیک نفت برای مخاطب خردسال تولید میشود.
انیمیشن مبارک به کارگردانی مهدی خرمیان در 26 قسمت ده دقیقهای با تکنیک عروسکی تکفریم و بر اساس شخصیت مبارک ـ شخصیت نمایش سنتی خیمه شب بازی ـ نوشته شده و در حال تولید است.
اختیار و گالش نیز دو فیلم کوتاه انیمیشنی هستند که اولی به کارگردانی شکیبا شعبانی تولید میشود و نگاهی انتزاعی و متفاوت به موضوع اختیار دارد و دومی به نویسندگی و کارگردانی فاطمه پرداختی درباره پسری از خانواده عشایر است که از معلولیت جسمی و حرکتی رنج میبرد.
وقتی این مجموعهها مرحله تولید را پشت سر بگذارند آثار تازهای که اکنون در مرحله تحقیق و نگارش فیلمنامه هستند، جای آنها را خواهد گرفت و از این رو میتوان گفت مرکز صبا به طور متوسط بیش از 50 اثر در مرحله تولید دارد که این رقم در مقایسه با مشکلات تولید انیمیشن قابل توجه است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
دکتر فواد ایزدی درگفت و گو با «جام جم»:
حسین حبیبی در گفتوگو با «جامجم» از سرچشمههای نگارگری گفت