مجموعه انیمیشن «بلیک و مورتیمر» از شبکه پویا در حال پخش است

ماجراجویی‌های کاپیتان و پروفسور

«بلیک و مورتیمر» یک مجموعه تلویزیونی انیمیشنی است که هنرمندان فرانسوی و کانادایی به صورت مشترک آن را تهیه و تولید کرده‌اند. پخش این مجموعه ماجراجویانه و اکشن، سال 1997 با استقبال بالای تماشاگران این دو کشور قرار گرفت و خیلی زود سر از تلویزیون بیش از 50 کشور جهان درآورد. فیلمنامه بلیک و مورتیمر با نگاهی به یک قصه مصور پرخواننده به همین نام نوشته شده است. این قصه مصور که لقب داستان گرافیکی را گرفت، از جمله کارهایی است که مورد تائید منتقدان ادبی هم قرار گرفت. موفقیت این قصه مصور آنقدر زیاد بود که در همان زمان، بسیاری از تحلیلگران ادبی و هنری گفتند یکی از دو صنعت سینما یا تلویزیون سراغ آن خواهد رفت و آن را تبدیل به یک کار موفق سینمایی یا تلویزیونی خواهد کرد. استفنی برناسکونی و یانیک بارباد، کارگردانان این مجموعه موفق هستند. شرکت الیپس انیمیشن آن را تولید کرده است. تنها یک فصل از این مجموعه تولید شد و روی آنتن رفت. بلیک و مورتیمر، دومین کار برناسکونی در مقام کارگردانی پس از مجموعه انیمیشن ماجراجویانه «ماجراهای تن‌تن» در سال 1991 است.
کد خبر: ۵۸۲۴۳۵

مجموعه بلیک و مورتیمر براساس قصه مصوری ساخته شده که ادگار پی جاکوبز نویسنده آن است. این قصه قبل از آن که تبدیل به یک کار تلویزیونی شود، شهرت زیادی داشت. در حقیقت، شهرت این قصه کمک خیلی زیادی به موفقیت مجموعه تلویزیونی آن کرد. زمانی که بحث تولید این مجموعه تلویزیونی مطرح شد، بسیاری از منتقدان ادبی و تلویزیونی گفتند ساخت یک مجموعه براساس قصه جاکوبز کار بسیار سختی خواهد بود. مهم‌ترین نکته‌ای که آنها مطرح می‌کردند، این بود که چگونه می‌توان قصه‌های طولانی این نویسنده را در قالب اپیزودهای 52 دقیقه‌ای جا داد و حق مطلب را درباره این قصه‌ها ادا کرد. به اعتقاد منتقدان، انجام چنین کاری بسیار سخت بود و مجموعه تلویزیونی بلیک و مورتیمر مجبور بود بخش‌های مهمی از قصه‌های جاکوبز را حذف و کوتاه کند تا بتوانداین قصه‌ها را در مدت زمان تعریف شده تلویزیونی آن تعریف کند، اما سازندگان مجموعه بدون توجه به این صحبت‌ها (و در حقیقت هشدارها) به کار خود ادامه دادند و تولید آن را آغاز کردند.

خط اصلی قصه بلیک و مورتیمر هم مثل تمام مجموعه‌های اکشن و ماجراجویانه، درباره جرم‌هایی است که در یک شهر کوچک اتفاق می‌افتد. یک بازرس باهوش پلیس به نام بلیک با همکاری دوست پروفسور خود مورتیمر، مامور حل این جرم‌ها و اتفاقات است. این دو در سطح شهر باید با مجرمی به نام اورلیک مقابله و برخورد کنند. در قصه این مجموعه معمولا هر جرمی که رخ می‌دهد، اثری از اورلیک هم در آن است. ادگار جاکوبز نویسنده بلژیکی، قصه درگیری اورلیک با بلیک و مورتیمر را به شکل زیبایی مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. منتقدان ادبی و هنری می‌گویند این نویسنده که دوست صمیمی هرگه (خالق مجموعه قصه مصور تن‌تن) بود، تحت تاثیر وی قصه‌هایی ماجراجویانه و جذاب نوشت. نکته جالب این است که مجموعه بلیک و مورتیمر هم از نظر حال و هوا شباهت خیلی زیادی به مجموعه انیمیشنی ماجراجویی‌های تن‌تن دارد. جاکوبز اولین جلد کتاب بلیک و مورتیمر را در سال 1946 منتشر کرد. چند سال بعد که تلویزیون اختراع شد و در بین مردم عادی شهرت زیادی به دست آورد، دست‌اندرکاران تلویزیونی به فکر تولید نسخه زنده یا کارتونی این قصه افتادند.

استفنی برناسکونی می‌گوید: «قصه‌های جاکوبز نه‌تنها شبیه قصه‌های تن‌تن بود بلکه برخی شخصیت‌ها و حال و هوای خود را هم از این قصه مصور وام گرفته بود. یکی از مجلات مصور تن‌تن در سال 1946، دو شخصیت پروفسور مورتیمر و بلیک را به خوانندگان خود معرفی کرد. در سال 1992 پس از پایان کار روی مجموعه انیمیشنی ماجراهای تن‌تن به این فکر افتادم که بلیک و مورتیمر را هم تبدیل به یک مجموعه تلویزیونی کنم. واقعیت امر این است که همیشه دوستدار و طرفدار قصه‌های مصور بوده‌ام و احساسم این است که همه این قصه‌ها را دوست دارند. کودکی همه ما با این‌جور قصه‌ها و کتاب‌ها سر شده است و طعم جذاب آنها، حتی در بزرگسالی هم همراه ماست و رهایمان نمی‌کند. در این بین، من شانس آن را داشتم که به قصه‌های محبوب دوران کودکی‌ام رنگ زندگی ببخشم و باعث حرکت آنها بشوم.»

مجموعه بلیک و مورتیمر در 26 قسمت تولید شد و با وجود استقبال بسیار زیاد تماشاگران از آن به فصل دوم نرسید. علت اصلی این موضوع را باید در کمبود قصه آن جستجو کرد. مرگ جاکوبز در سال 1987 مانع از آن شد که قصه‌های مصور بلیک و مورتیمر ادامه پیدا کند. سازندگان مجموعه تلویزیونی بلیک و مورتیمر هم با محدودیت قصه روبه‌رو بودند و فقط می‌توانستند آنچه را که جاکوبز در دوران حیات خود نوشته بود، تبدیل به یک مجموعه تلویزیونی کنند. نظرخواهی‌هایی که پس از پخش مجموعه ارائه شد، حکایت از آن می‌کرد که تماشاگران دوست دارند ماجراجویی‌های آن در تلویزیون ادامه پیدا کند، اما سازندگان بلیک و مورتیمر با این نظریه که همین یک فصل برای تعریف این ماجراجویی‌ها کافی است،‌ سراغ تولید فصل دوم آن نرفتند.

استفنی برناسکونی پس از پایان نمایش بلیک و مورتیمر سراغ ساخت یک کار تلویزیونی دیگر به نام «خانواده دزد دریایی» رفت. پخش این مجموعه در سال 1999 به همگان این نکته را ثابت کرد که او دیگر به کار موفق قبلی خود برنمی‌گردد و بلیک و مورتیمر صاحب اپیزودهای تازه نخواهد شد. او سال 2007 هم مجموعه تلویزیونی «پر تلاش» را کارگردانی کرد و از آن زمان به بعد در پشت دوربین هیچ ‌کار تلویزیونی تازه‌ای ظاهر نشد.

آی.ام.دی.بی / مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها