رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا آمادگی کشورش برای انجام اقدامات نظامی در سوریه را اعلام کرد

وسوسه‌ آمریکا برای دخالت نظامی در سوریه

همزمان با ناکامی‌های مستمر گروه‌های تروریستی در برابر ارتش سوریه، حامیان غربی و عربی آنها تلاش می‌کنند از راه‌های دیپلماتیک یا دخالت‌های صریح نظامی اجازه ندهند دولت سوریه پس از دو سال و نیم آشوب و ترور، امنیت و ثبات را در کشور برقرار کند. آمریکا در حالی مساله دخالت نظامی در سوریه را به صورتی جدی بررسی می‌کند که متحدان اروپایی این کشور بارها بر بیهوده بودن چنین اقدامی تاکید کرده‌اند.
کد خبر: ۵۸۲۱۵۰

به گزارش مهر، مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کرد: باراک اوباما در حال بررسی طرحی برای ارسال سلاح به شورشیان سوری است و با توجه به آن‌که کنگره محدودیت‌های خود در این رابطه را لغو کرده، ارسال سلاح با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. یک ماه پیش کاخ سفید اعلام کرد قصد دارد برای شورشیان سوریه سلاح ارسال کند. همزمان با این تصمیم ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک آمریکا نیز در نامه‌ای به کنگره اعلام کرد در صورت درخواست کاخ سفید، ارتش این کشور برای انجام عملیات مختلف در سوریه در راستای کمک به شورشیان این کشور آمادگی دارد. دمپسی در این نامه از امکان اجرای عملیات مختلف در سوریه از جمله برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور سخن گفته است.

نامه دمپسی

به گزارش ایسنا، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در نامه خود که آن را به کمیته نیروهای مسلح سنا ارسال کرده گفته است، در صورت صدور دستور رئیس‌جمهور آمریکا، ارتش این کشور آمادگی آن را دارد تا اقدامات مختلف نظامی را در سوریه به اجرا بگذارد.

این نامه در پاسخ به پرسش‌های دو نفر از اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا تهیه شده که با ارسال نامه‌ای به رئیس ستاد مشترک، نظر او را در مورد دخالت نظامی ایالات متحده در سوریه جویا شده بودند.

ناظران با توجه به این نامه‌نگاری‌ها می‌گویند اینها نشان می‌دهد که دولت آمریکا هنوز در مورد دخالت نظامی در سوریه تصمیم نهایی را نگرفته است.

با این حال به گفته ناظران، نامه دمپسی اولین اظهارنظر تفصیلی یک مقام نظامی مسئول در مورد مداخله نظامی آمریکا در بحران سوریه به شمار می‌رود و اتخاذ چنین تصمیمی می‌تواند بر آینده بحران سوریه تاثیرگذار باشد.

ژنرال دمپسی با یادآوری این‌که حمایت آمریکا از نیروهای مخالف حکومت سوریه تاکنون شامل تجهیزات نظامی «غیرکشنده» بوده است، گزینه‌های دیگر را هم مورد بررسی قرار داده و هزینه مالی و نتایج متفاوت آنها را تشریح کرده است.

در نامه دمپسی به پنج گزینه اشاره شده است که عبارت است از: اعزام مربی و مشاور، وارد کردن ضربات موردی، ایجاد منطقه پرواز ممنوع، ایجاد منطقه حائل و تمرکز بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در محافل بین‌المللی که روسیه هم با آن موافق است.

دمپسی افزوده است که توسل ایالات متحده به «قوای قهریه در سوریه» عملا به منزله ورود به جنگ خواهد بود و در آن صورت « اجتناب از درگیری وسیع‌تر دشوار خواهد بود» و توصیه کرده است که هر گونه تصمیمی در این زمینه، با بررسی تمامی جوانب اتخاذ شود.

رئیس ستاد مشترک ارتش در پایان به صورت تلویحی حتی احتمال تغییر ساختار سیاسی در سوریه را هم مطرح کرده است.

تحولات میدانی

مقامات آمریکایی در شرایطی برای یک دخالت نظامی در سوریه وسوسه می‌شوند که ارتش سوریه طی چند روز گذشته نبردهای سنگینی را با گروه‌های شورشی داشته است.

به گزارش ایرنا، ارتش تعداد زیادی از تروریست‌ها را در منطقه القابون در حومه دمشق کشته و شماری را زخمی کرده است. همچنین یک تونل تروریستی در منطقه جوبر حومه دمشق را کشف کرده است که مجهز به دوربین‌های مداربسته بود. از سوی دیگر، ارتش سوریه یک تجمع تروریستی را در منطقه جوبر دمشق که به نام لواء الاسلام معروف بود، نابود کرد و سلاح و مهمات ذخیره شده آنان را از بین برد.

ارتش سوریه در ادامه عملیات خود علیه تروریست‌های جبهه النصره در حلب و حومه آن، تعداد زیادی از آنان را به هلاکت رساند و بسیاری از محل‌های تجمع تروریست‌ها را نابود و انبار‌های سلاح آنها را کشف و تخریب کرد.

ارتش سوریه طی عملیات جداگانه علیه تروریست‌ها در شهر و حومه حمص، خسارت‌های جانی و مالی زیادی در صفوف آنان به وجود آورد.

با توجه به این تحولات، نضال قبلان، سفیر سابق سوریه در ترکیه در صفحه فیسبوک خود نوشت که او اطمینان دارد ظرف 45 روز آینده حلب، حمص، ادلب و درعا از وجود عناصر مسلح پاکسازی خواهد شد. وی اما درباره جزئیات این پاکسازی توضیحات بیشتری ارائه نکرد.

در یک خبر دیگر منابع آگاه کرد در شمال شرقی سوریه از آغاز حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه به مواضع کردها در نقاط مرزی در خصوص حمایت از جبهه تروریستی النصره خبر دادند.

کردهای سوریه چند روز پیش اعلام کردند می‌خواهند مناطق تحت تصرفشان را به صورت مستقل اداره کنند، اما بلافاصله یک‌روز بعد این ادعا تکذیب شد. خودمختاری کردها بزرگ‌ترین خطر را برای ترکیه به همراه خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها