جام‌جم از رواج تجمل‌گرایی و مصرف‌زدگی در برخی خانواده‌ها گزارش می‌دهد

لاکچری بازی نوکیسه‌ها با نورسیده‌ها

یکی از مراجع عظام تقلید با بیان اینکه برخی ثروتمندان مسابقه تجمل‌گرایی گذاشته‌اند، گفت: در همین تهران اتومبیل‌هایی با نرخ 800 میلیون تومان و آپارتمان به قیمت سه میلیارد به فروش می‌رسد.
کد خبر: ۵۷۹۳۲۶
برخی ثروتمندان مسابقه تجمل‌گرایی گذاشته‌اند

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ظهر امروز در جمع زائران و نمازگزاران حرم کریمه اهل بیت در ادامه تفسیر آیات سوره احزاب گفت: بعد از اینکه جنگ با بنی قریظه تمام شد غنایم جنگی زیادی با نظارت پیامبر اکرم (ص) تقسیم شد، در این شرایط برخی زنان پیامبر احساس کردند که غنایم خوبی از سوی بیت‌المال تقسیم شده است و برخی خدمت پیامبر رسیدند و زر و زیور، لباس فاخر و کنیز طلب کردند و به فکر استفاده از غنایم و زرق و برق زندگی دنیا افتادند.

وی ادامه داد: در این شرایط پیامبر نگران شد و یک ماه با همه آنها قطع رابطه کرد و در انتظار وحی ماند و بعد از یک ماه آیات 28 و 29 نوره سوره احزاب نازل شد.

این مرجع تقلید افزود: در این آیات آمده است، ای پیامبر به همسرانت بگو اگر به دنبال زرق و برق دنیا و زندگی تشریفاتی و تجملاتی هستند بیایند هدیه‌ای گرفته و طلاق آنها بگیرند و آن وقت به دنبال زرق و برق دنیا بروند و اگر خداوند و پیامبر را می‌خواهند به زندگانی ساده بسنده کرده تا اجر عظیم نصیب آنها شود.

وی با اشاره به اینکه این آیات پیام‌های متعددی دارد خاطرنشان کرد: نخستین پیام این است که یا باید زندگانی پر از تجمل را انتخاب کرد و یا در مسیر خدا، پیامبر و سعادت جاویدان حرکت کرد و این دو با هم جمع نمی‌شود.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه زندگانی مملو از تجمل سه عیب بزرگ دارد ادامه داد: عیب نخست این است که از راه حلال به دست آوردن چنین زندگی مشکل و گاهی محال است و باید افراد برای به دست آوردن آن رشوه‌ خواری و رانت خواری کنند.

وی بیان کرد: در همین تهران اتومبیل‌هایی با نرخ 800 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان قیمت دارد و آپارتمان مجهز به قیمت 3 میلیارد به فروش می‌رسد؛ به دست آوردن این‌ها کار آسانی نیست.

این مرجع تقلید اظهار کرد: عیب دوم این است که انسان را از خداوند غافل می‌کند، گرفتاران دنیا کاخ‌های آنچنانی می‌سازند و می‌خواهند حتی دستگیره‌ درهای خود را از اروپا بیاورند و انسانی که به چنین فکرهایی باشد از خداوند غافل می‌شود.

وی با بیان اینکه ثروتمندان می‌خواهند نمایش ثروت داشته باشند بیان کرد: عیب سوم این است که چنین ثروت‌ها و زندگی‌هایی دل عده‌ای از افراد محروم را به درد می‌آورد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به حدیثی از امام سجاد(ع) گفت: دنیای «کفاف» مزرعه آخرت است اما دنیای «ملعون» دنیایی است که مملو از تشریفات، زرق، برق، اسراف و تبذیر است.

وی با بیان حدیثی از امام علی(ع) بیان کرد: دنیا پرستی عقل انسان را از وی می‌گیرد، گوش را در برابر حرف حساب کر کرده و کیفر دردناک خداوند در انتظار دنیا پرستان خواهد بود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: در یکی از شهرهای آمریکا جنگلی است که ثروتمندان مهم وقتی گرفتار می‌شوند در این جنگل اقدام به خودکشی می‌کنند. کسانی که بی‌حساب و کتاب ثروت اندوزی کرده‌اند بدانند در دنیا و آخرت عذاب در انتظار آنان خواهد بود.

وی با تصریح کرد: ما باید بدانیم سر دوراهی قرار داریم و باید زندگی آبرومندانه، ساده، بدون تشریفات و تجملات داشته و البته محتاج و سربار جامعه نباشیم.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات جامعه ما به واسطه زرق و برق و تجمل پرستی است تصریح کرد: عده‌ای دختران با گذشت چند سال از عقد کردن هنوز به خانه خود نرفته‌اند و می‌گویند تهیه جهیزیه دشوار بوده و تشریفات مجلس عقد و عروسی بسیار سنگین است و همه این مسائل به دلیل تجمل پرستی است.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مجید
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
۰
۰
با تمام احترامی كه برای ایشان قائلم ، داشتن ثروت عیب نیست .و گناه فقر مردم را نباید از دوش دولت برداشت وبر شانه متمولان گذاشت

نیازمندی ها