یکی از مراجع تقلید قم گفت: امام حسین(ع) و عزاداری برای ایشان فوق‌العاده مهم است ولی آیا باید تکیه به عشق امام حسین(ع) کرد و سپس رشوه گرفت و رباخواری کرد؟ در این شرایط رابطه شما با امام حسین قطع خواهد شد.
کد خبر: ۵۸۰۲۸۲
رشوه و ربا با حب امام حسین(ع) منافات دارد

 آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در جمع نمازگزاران حرم مطهر حضرت معصومه(س) در ادامه تفسیر آیات سوره احزاب اظهار کرد: خداوند در آیه 24 و 26 سوریه ابراهیم کلام طیب و سخن ارزشمند و نیکو را به درختی تشبیه کرده است که ریشه‌های آن محکم در زمین بوده، شاخه‌های آن در آسمان سرفراز بوده و میوه بر شاخسارش نمایان است و سخن ناپاک به درختی تشبیه شده که ریشه کن شده و روی زمین افتاده و خشکیده است.

وی با اشاره به منظور از کلمه طیبه و کلمه خبیثه در این دو آیه گفت: بهترین تفسیر این است که کلمه طیبه اشاره به اسلام داشته و کلمه خبیثه اشاره به کفر دارد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه اسلام مانند یک درخت دارای سه رکن اساسی ریشه، ساقه و میوه است افزود: ریشه‌های قوی و محکم همان عقاید اسلامی است که با آب وحی آبیاری شده است؛ ساقه و شاخه‌ای که در آسمان بالا رفته اشاره به احکام و فروع عملی اسلام دارد و میوه‌ها نیز اشاره به اخلاق دارد و فضایل اخلاقی به دنبال اعمال بر این شاخسار روییده است.

وی با اشاره به اینکه عقاید، اعمال و اخلاق اگر هر سه کامل بود اسلام کامل خواهد شد بیان کرد: کسانی که در مشکلات متوسل به امام عصر(عج) شده و نذورات کرده و پس از حل مشکلات مسائل دینی را رها می‌کنند بدانند باید همیشه به درگاه خداوند توسل و تمسک جست.

مکارم‌شیرازی با اشاره به آیات سوره احزاب خطاب به همسران پیامبر گفت: در این آیات خطاب به همسران پیامبر آمده است اگر نیکوکار، صالح‌العمل، پرهیزکار و با تقوا باشید اجر عظیمی در انتظار شما خواهد بود و این خطاب فقط مخصوص همسران پیامبر نیست و الگویی برای همه زنان و مردان است.

وی تصریح کرد: امام حسین(ع) و عزاداری برای ایشان فوق‌العاده مهم است ولی آیا باید تکیه به عشق امام حسین(ع) کرده و رشوه گرفت و رباخواری کرد؟ در این شرایط رابطه شما با امام حسین قطع خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به برخی از روایات درباره نشانه‌های ایمان واقعی به حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کرد و بیان داشت: ایمان به این نیست که من لباس ایمان بر تن کرده و از نظر ظاهری شکل مسلمانان باشم و بگویم آرزو دارم در روز قیامت در صف شیعیان امام علی(ع) حضور داشته باشم؛ ایمان باید در قلب انسان نفوذ کرده و اعمال انسان آن را تصدیق ‌کند.

مکارم‌شیرازی اذعان کرد: نشانه ایمان اعمال صالح است در غیر این صورت ایمانی که در اعمال نفوذ نکند فایده‌ای ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید در اعمال خود رضایت خداوند را در نظر بگیریم‌، به حدیث دیگری از پیامبر اکرم(ص) که در آن اوج ایمان راست گویی عنوان شده است اشاره کرد و ادامه داد: اگر دولت به ملت راست گفته و ملت به دولت راست بگوید، طلبکار به بدهکار و بدهکار به طلبکار دروغ نگفته و در کل همه به یکدیگر راست بگویند دنیا گلستان می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است نشانه ایمان این است حقی که به ضرر تو است را بر باطلی که به نفع تو است مقدم بداری.

وی با بیان اینکه آثار ایمان در وجود انسان وقتی ظاهر می‌شود که در اعمال او مشخص شود افزود: اگر نماز خواندن، کمک به ایتام و زیارت رفتن ما با ذره‌ای ناخالصی در ایمان همراه باشد اعمال پذیرفته نخواهد شد.

مکارم‌شیرازی تاکید کرد: باید از موقعیت ماه رمضان استفاده کرده و برای یک سال آینده ایمان، اخلاص، طرفداری از حق و راضی بودن به رضای خداوند را در خودمان تقویت کنیم.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها