کد خبر: ۵۷۹۱۹۰
نایب قهرمانی آسیا با پیمودن راه 18 ساله

تیم ملی فوتسال بانوان ایران به یک طلسم پنجاه ساله در ورزش بانوان پایان داد و موفق شد با تصاحب عنوان نایب‌قهرمانی در رقابت‌های داخل سالن آسیا برای سومین بار در تاریخ ورزش ایران یک رشته ورزشی را در رشته‌های گروهی زنان صاحب مدال کند، البته در یک تورنمنت کاملا رسمی. ورزش زنان ایران پیش از این سال 1342 در رشته والیبال به یک مقام سومی در آسیا دست یافته بود و طی سال‌های اخیر تیم ملی کبدی بانوان نیز به مقام‌هایی مهم در سطح آسیا دست یافت. تیم ملی فوتسال بانوان در شرایطی موفق شد نخستین مدال آسیایی خود را به دست آورد که پیش از این هرگز در یک تورنمنت یا مسابقه رسمی موفق به کسب عنوان و مدال نشده بود.

زنان فوتسالیست ایران سال گذشته مهم‌ترین مقام خود را با قهرمانی در تورنمنت غیررسمی غرب آسیا به دست آورده بودند، اما غیر از آن موفقیت چشمگیر دیگری در کارنامه خود نداشتند.

همه گلزنان ایران در اینچئون

شاگردان شهرزاد مظفر در این دوره از رقابت‌های داخل سالن آسیا که به میزبانی اینچئون کره جنوبی برگزار شد ابتدا مالزی را با شش گل شکست دادند و دیدار دوم خود مقابل تایلند را با پیروزی یک بر صفر پشت سر گذاشتند. آنها در دیدار سوم خود ویتنام را یک بر صفر شکست دادند و درگام بعدی با پیروزی 5 بر صفر مقابل هنگ‌کنگ به دیدار نیمه‌نهایی مقابل اندونزی رسیدند. دیدار نیمه‌نهایی مقابل اندونزی نیز با پیروزی پرگل بانوان فوتسالیست ایرانی همراه بود، جایی که اندونزی با چهار گل مغلوب ایران شد، اما تیم ملی فوتسال زنان ایران در حالی که در دیدار نهایی مقابل ژاپن فاصله‌ای تا کسب جام قهرمانی نداشت دو بر یک مغلوب شد تا با این شکست نایب‌قهرمان آسیا شده و نخستین مدال آسیایی‌اش را به دست بیاورد.

گلزن‌ترین بازیکن تیم ملی فوتسال ایران در این رقابت‌ها، فهیمه زارعی بود. او در مجموع چهار گل به ثمر رساند و پس از او فرشته کریمی و نیلوفر اردلان بهترین گلزنان ایران در بازی‌های داخل سالن آسیایی بودند. این دو هرکدام سه گل برای تیم ملی به ثمر رساندند. فهیمه زارعی و پریا نوروزی (هر کدام دو گل)، فاطمه اعتدادی، نسترن مقیمی، سپیده زرین راد و سهیلا ملمولی دیگر بازیکنان گلزن ایران در بازی‌های داخل سالن آسیا بودند، اما حساس‌ترین گل ایران در این دوره از رقابت‌ها را نیلوفر اردلان به ثمر رساند. او در دیدار با ویتنام تک‌گل پیروزی‌بخش تیم ملی ایران را زد.

راه‌اندازی فوتسال بانوان در دهه 70

فوتسال بانوان برای نخستین بار از اواسط دهه 70 در ایران به طور رسمی راه‌اندازی شد. شاید جالب باشد بدانید آتوسا حجازی دختر ناصر حجازی، دروازه‌بان و پیشکسوت فقید استقلال از اولین بازیکنانی بود که در فوتسال بانوان به فعالیت پرداخت و در واقع به نسل اول فوتسال بانوان تعلق دارد. حجازی که هم‌اکنون 33 سال دارد برترین گلزن فوتسال بانوان در سال‌های اولیه راه‌اندازی این رشته در ایران بود. با وجود استقبال نسبتا خوب زنان و دختران ایرانی به این رشته، خیلی طول کشید تا تیم ملی فوتسال بانوان راه‌اندازی شود و فعالیت خود را در رقابت‌های برون‌مرزی آغاز کند.

تیم ملی فوتسال بانوان از دهه 80 فعالیت رسمی خود را در رقابت‌های برون‌مرزی آغاز کرد، این تیم اما حضور پررنگی در رقابت‌های آسیا نداشت. زنان فوتسالیست ایرانی که کمتر فرصت حضور در مقابل تیم‌های خارجی را پیدا می‌کردند برای نخستین بار در رقابت‌های داخل سالن سال 2007 آسیا که به میزبانی ماکائو برگزار شد، شرکت کردند که البته برای اولین حضور رسمی هر چند مقامی کسب نکردند، اما نتایج نسبتا خوبی به دست آوردند. حضور این تیم در رقابت‌های برون‌مرزی در سال‌های بعد به شرکت در رقابت‌های غرب آسیا و حضور دائمی در یک تورنمنت بین‌المللی در روسیه محدود شد، اما اتفاق بزرگ زمانی بود که این تیم آذر ماه سال گذشته در جام جهانی کوچک پرتغال شرکت کرد تا بازی کردن جلوی بزرگ‌ترین تیم‌های فوتسال زنان دنیا را تجربه کند.

کسب تجربه در سال‌های اخیر بخصوص تجربه بزرگی که بانوان فوتسالیست در جام جهانی کوچک پرتغال به دست آوردند به نایب‌قهرمانی آنها در بازی‌های داخل سالن آسیا ختم شد. در واقع تیم ملی فوتسال زنان برای رسیدن به نخستین عنوان رسمی‌اش در سطح آسیا و رقابت‌های بین‌المللی یک روند هجده ساله را از ابتدای تاسیس این رشته تا امروز پشت‌سر گذاشت.

نسل دوم فوتسال بانوان همچنان در تیم ملی

بازیکنانی که در تیم ملی فوتسال بانوان بازی می‌کنند متعلق به نسل دوم فوتسال بانوان هستند؛ این بازیکنان دوامی طولانی مدت در تیم ملی و فوتسال بانوان ایران داشتند و حتی نسل بعدی بازیکنان هم نتوانستند جای آنها را بگیرند. لیلا اقبالی، نیلوفر اردلان و فرشته کریمی، سرآمد این بازیکنان هستند.

این بازیکنان سال‌ها کنار یکدیگر بازی کردند تا تیم ملی فوتسال به یک هماهنگی فوق‌العاده برسد. البته از این جمع لیلا اقبالی پس از پایان دیدار تیم‌های ملی فوتسال ایران و ژاپن در فینال رقابت‌های قهرمانی داخل سالن آسیا از تیم ملی خداحافظی کرد، اما بقیه بازیکنان تیم ملی حداقل تا بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون همراه تیم ملی باقی می‌مانند. بسیاری از این بازیکنان به دلیل نبود ساختاری تعریف شده در ورزش بانوان و فقدان درآمدی تعریف شده، طی این سال‌ها بارها به فوتبال روی آوردند و دوباره به فوتسال برگشتند.

آنها اکنون به فوتسال آمده‌اند و مشخص نیست برای آینده خود چه تصمیمی دارند، اما به هر حال هر چه هست آنها با همه این جابه‌جایی‌های مداوم بین فوتبال و فوتسال به نخستین مدال رسمی خود در آسیا دست یافته‌اند.

بدون پول و امکانات

زنان فوتسالیست ایرانی در سال‌های اخیر با کمترین امکانات به فعالیت خود ادامه دادند. با این که لیگ فوتسال بانوان چند سالی است به طور منظم به کار خود ادامه می‌دهد، اما هنوز بسیاری از بازیکنان شاغل در این لیگ درآمد ندارند. این بازیکنان حتی در مقطعی از حضور در میدان‌های بین‌المللی منع شدند و علاوه بر آن چندان به آنها بها داده نمی‌شد، اما اکنون اوضاع فرق کرده است. حالا با کسب عنوان نایب‌قهرمانی در رقابت‌های داخل سالن اینچئون، نگاه‌ها به تیم ملی فوتسال بانوان فرق کرده است و آنها در ادامه کار شرایط بهتری برای نشان دادن توانایی‌های خود در سطوح بین‌المللی خواهند داشت.

فریده شجاعی، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در امور بانوان سال گذشته از هدف فدراسیون برای حضور تیم ملی فوتبال بانوان در جام جهانی 2015 کانادا گفت که البته این هدف با ناکامی بانوان فوتبالیست در مقدماتی جام جهانی به جایی نرسید، اما در کنار این ادعا، شجاعی از کسب مقام تیم ملی فوتسال ایران در بازی‌های آسیایی 2014 هم گفته بود که به نظر می‌آید این هدف به واقعیت نزدیک‌تر باشد. بانوان فوتسالیست در بازی‌های داخل سالن کره جنوبی، ژاپن را که رقیب اصلی آنها در آسیا محسوب می‌شود در فینال رقابت‌ها تحت فشار قرار دادند و با این اوصاف چرا نتوانند این نتیجه درخشان را این بار در بازی‌های آسیایی 2014 تکرار کنند؟

هیلدا حسینی‌خواه ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها