بهادر مولایی با مهار وزنه 254 کیلویی در دوضرب، همه را شگفت‌زده کرد

ظهور فوق‌سنگین جدید وزنه‌برداری ایران

در غیاب بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی که همچون سه وزنه‌بردار المپیکی دیگر برای حضور در تیم ملی شرط گذاشته‌اند، این نگرانی وجود داشت که تیم ملی ایران، خلاء یک فوق‌سنگین پرقدرت را در رقابت‌های جهانی لهستان احساس کند، اما بهادر مولایی با عملکرد خیره‌کننده خود در یونیورسیاد جهانی روسیه، نوید ظهور یک فوق‌سنگین جدید را به دنیای وزنه‌برداری داد. مولایی هرچند در رقابت با روسلان آلبگوف روس، به مدال نقره بازی‌های دانشجویان جهان دست یافت، اما در دوضرب وزنه‌ای را بالای سر برد که موجب شگفتی خیلی‌ها شد؛ 254 کیلوگرم.
کد خبر: ۵۷۹۰۸۵

ارزش این وزنه زمانی دوچندان می‌شود که بدانیم تا قبل از این فقط حسین رضازاده توانسته بود وزنه‌ای سنگین‌تر از 250 کیلوگرم را بالای سر ببرد. حتی بهداد سلیمی، قهرمان المپیک، جهان و بازی‌های آسیایی هم در روزهای اوجش نتوانسته بود بیشتر از 250 کیلوگرم را به نام خود ثبت کند.

مولایی که در حرکت یکضرب وزنه 196 را مهار کرده بود، در دوضرب با انتخاب وزنه 254، ضمن شکستن رکورد دوضرب دانشجویان جهان به میزان 42 کیلوگرم، در حدنصاب مجموع نیز به 450 کیلوگرم رسید که یک کیلو بالاتر از نایب‌قهرمان ایرانی المپیک، یعنی سجاد انوشیروانی است.

نماینده فوق‌سنگین تیم ملی دانشجویان ایران که رقیب قدرتمندی چون آلبگوف را پیش رو داشت، برای کسب مدال طلای یونیورسیاد حتی به رکورد جهانی حسین رضازاده هم حمله کرد، اما موفق نشد وزنه 264 کیلویی را روی سینه بکشد.به این ترتیب روسلان آلبگوف با رکورد مجموع 459 کیلوگرم (چهار کیلوگرم بیشتر از رکورد قهرمان المپیک لندن) مدال طلای دسته فوق‌سنگین یونیورسیاد جهانی را به دست آورد و مولایی نایب قهرمان شد.

البته پیشرفت قابل توجه این وزنه‌بردار جوان که طی دو سال گذشته افزایشی 50کیلویی در رکوردهایش داشت، این امیدواری را ایجاد کرده که او مهر ماه آینده در لهستان بتواند از عنوان قهرمانی بهداد سلیمی در وزن 105+ دفاع کند.

مولایی سال 2011 با رکورد مجموع 400 کیلوگرم در رقابت‌های جایزه بزرگ روسیه چهارم شد و سال گذشته نیز با رکورد مجموع 417 کیلوگرم روی سکوی نایب قهرمانی جوانان جهان ایستاد. با پایان رقابت‌های وزنه‌برداری یونیورسیاد جهانی روسیه، تیم ملی دانشجویان ایران با کسب یک مدال طلا و دو نقره، در بخش مردان بعد از روسیه میزبان عنوان نایب قهرمانی را به دست آورد. برای تیم شش نفره کشورمان در کازان، رسول تقیان در دسته 77 کیلوگرم صاحب مدال طلا شد و جابر بهروزی و بهادر مولایی هم در اوزان 69 و 105+ کیلوگرم مدال نقره گرفتند. در جدول مدالی رقابت‌های وزنه‌برداری، روسیه با کسب سه مدال طلا، دو نقره و سه برنز قهرمان شد، ایران با یک طلا و دو نقره عنوان نایب قهرمانی را به دست آورد و قزاقستان و ازبکستان نیز با یک طلا و یک نقره مشترک در جایگاه سوم ایستادند. به دنبال این نتیجه کوروش باقری از عملکرد تیمش در روسیه ابراز رضایت کرد و گفت: نایب‌قهرمانی تیم جوان ایران بعد از روسیه که با تیم المپیکی‌اش آمده بود، نشان می‌دهد آینده روشنی پیش روی وزنه‌برداری ایران است.

او که با جام‌جم ورزشی صحبت می‌کرد با اشاره به درخشش بهادر مولایی در دسته فوق‌سنگین افزود: همین که مولایی توانست در مدت زمانی کمتر از دو هفته ناکامی در آسیا را به موفقیت در یونیورسیاد جهانی تبدیل کند، نشان از ظرفیت‌های بالای این وزنه‌بردار جوان و خوش‌آتیه دارد. بدون شک این موفقیت برای من هم خوشحال کننده است، اما زمانی بیشتر خوشحال می‌شوم که او بتواند رکورد جهان را بشکند. مولایی باید مصمم‌تر از قبل به تمریناتش ادامه دهد و بدون غرور به اهدافی که در رقابت‌های جهانی دارد، فکر کند.

کوروش باقری درباره رقابت‌های جهانی لهستان نیز گفت: این تیم که از هفته آینده برای رقابت‌های جهانی لهستان استارت می‌زند، تیمی یکدل و متحد است که اعضایش بدون چشمداشت برای رسیدن به موفقیت تلاش می‌کنند و از موفقیت دیگر نفرات تیم، همچون موفقیت خودشان خوشحال می‌شوند. در این تیم منیت وجود ندارد و همه، از رئیس فدراسیون گرفته تا عوامل اجرایی و خود وزنه‌برداران برای رسیدن به یک هدف تلاش می‌کنند. مطمئن باشید با وجود این همدلی، راهی جز موفقیت پیش روی تیم ملی وزنه‌برداری ایران نخواهد بود.

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها