دستور بازداشت رهبران اخوان‌المسلمین مصر صادر شد

اخوان‌المسلمین حضور در دولت جدید را رد کرد

به دنبال شتاب گرفتن تحولات سیاسی در مصر دادستانی مصر نیز با صدور حکمی اعضای برجسته گروه اخوان‌المسلمین را احضار کرد. این درحالی است که هنوز طرفداران محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنار شده در خیابان‌های قاهره حضور دارند و خواستار به قدرت رسیدن دوباره او هستند.
کد خبر: ۵۷۸۴۳۱

به گزارش ایسنا، دادستانی کل مصر دیروز دستور بازداشت و احضار رهبران برجسته اخوان‌المسلمین از جمله محمد بدیع، رهبر این گروه را به اتهام تحریک به رخدادهای گارد ریاست جمهوری مصر صادر کرد. با این حال در خبری دیگر اعلام شد که دستور بازداشت صادر نشده و تنها حکم احضار بوده است. منابع مصری از محمد بدیع رهبر اخوان‌المسلمین، محمد البلتاجی یکی از معاونان او و عصام العریان معاون حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان دراین رابطه خبرمی دهند. اتهام کلی آنها تحریک مردم به آشوب و بخصوص در رابطه با درگیری‌های مقابل گارد ریاست جمهوری عنوان شده است. دراین درگیری‌ها که روز دوشنبه اتفاق افتاد دست‌کم 80 نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند.

در واکنش به این حکم، جهاد الحداد سخنگوی اخوان‌المسلمین مصر با رد این گونه اتهامات گفته است این اقدام تلاشی از سوی مقامات برای بر هم زدن گردهمایی هزاران حامی اخوان‌المسلمین است که خواستار بازگشت محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر به قدرت هستند. وی گفت: این اتهامات چیزی بیش از یک تلاش از سوی پلیس برای از هم پاشیدن تظاهرات مردم در میدان رابعه العدویه نیست.

از سوی دیگر، با وجود این که طرفداران محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنار شده مصر همچنان در میدان‌ها و خیابان‌های قاهره حضور داشته و هر لحظه بیم درگیری آنها با نیروهای امنیتی می‌رود، سیاستمداران معرفی شده از سوی کودتاچیان می‌کوشند با شتاب دادن به روند تحولات سیاسی، فضا را آرام‌تر کنند. روز سه‌شنبه عدلی منصور، رئیس‌جمهور موقت مصر پس از اعلام یک برنامه زمان‌بندی‌شده برای برگزاری انتخابات و رفراندوم قانون اساسی طی 210 روز آینده، حازم الببلاوی را به عنوان نخست‌وزیر جدید معرفی کرد. الببلاوی نیز بلافاصله مشغول رایزنی برای تشکیل کابینه شد و حتی از گروه اخوان‌المسلمین نیز درخواست کرد در این کابینه حضور داشته باشند و حتی چند وزارت را به آنها پیشنهاد کرد، اما اخوان این پیشنهادها را نپذیرفت.

مشروح گزارش‌های مربوط به مصر را در صفحه 6 بخوانید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها